Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, september 04, 2005

En svårflörtad knöl

Det ska konstateras på en gång: det var inte kärlek vid första ögonkastet. Kanske var förväntningarna för höga efter min himlastormande romans med den blommiga, citrusaromatiska, behagligt bitska ingefäran. Galangalen spelar ut ett helt annat register. Medicinska kamfertoner, en dos tallbarrsolja och en beskhet som påminner om gurkmejan. Det varf örst under förra årets resa till Singapore jag på allvar lärde mig respektera galangalen. Det måste ju bara finnas en anledning till att den figurerade i så många asiatiska paradrätter. Långsamt fick jag upp ögonen för hur den myndiga pregnansen fungerar som en robust ryggrad när de mer insmickrande kryddorna gör att rätten skenar iväg åt det överparfymerade. Nu har jag ständigt en skimrande knöl i svalen. Kom ihåg att den trivs i bulligt sällskap av många smaker, när den får dominera är den en riktig flåbuse.

Thailändska laxbiffar
400 g laxfilé
3 schalottenlökar, helst asiatiska
2 msk finhackat citrongräs (nedre delen av stjälken)
2-3 limeblad
1 msk grovhackad skalad galangal
2 msk fisksås
1/2-1 tsk salt
2 tsk farinsocker
1-2 thailändska chilifrukter, skivade med kärnorna kvar
1 dl kokosgrädde
1 ägg
neutral rapsolja
Till servering: nudelsallad (recept kommer!)
1. Skär laxen i kuber. Ställ i frysen några minuter.
2. Riv bort den sega mitttnerven på limebladen. Kör alla ingredienser utom laxen till slätt mos i matberedare. Mixa ner laxbitarna till en slät massa. Kör inte för länge, då blir de gummiaktiga.
3. Tvätta händerna och torka dem noga. Matälskarens tips! Gnid in handflatorna med duktiga mängder olja. Forma fina små biffar.
4. Hetta upp pyttelite olja i en teflonpanna och stek biffarna på medelvärme. de ska vara lätt gyllene och färdiga rakt igenom.

2 kommentarer:

Blogger Frida sa...

Så även du behöver lite tillvänjning ibland :-) Skönt att höra. Jag började känna mig riktigt trist för att jag inte alltid häslar nya spännande smaker med oförbehållsam glädje.

23:50  
Anonymous Anonym sa...

Jag väntar otåligt på receptet på nudelsalladen, ska du hålla oss på halster länge till.

14:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida