Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, januari 29, 2007

Tävling: Bolognese i våra hjärtan

Eftersom intreset var så stort för bolognese utlyser jag en tävling. Publicera recept/beskrivning på era bloggar och länka hit så länkar jag till er vartefter de kommer in. Om ni inte har en blogg publicerar jag gärna receptet på vär blogg. Ni får vara anonyma om ni vill.
Observera att detta inte är någon tävling i med den utmärkta, barnvänliga svenska köttfärssåsen, en genialisk snabbvariant på bolognese. Vi kanske kör en tävling på den också sen. Edit: Har tänkt om. Jag gör två klasser. En för svensk snabblagad sås samt olika kreativa varianter (fiffighet och enkelhet premieras) och en för långkokta nördsåser. Vegetariska varianter välkomnas. Glöm inte meddela vilken klass ni vill ställa upp i.
De fem bästa recepten går till final och lags upp i vårt kök. Av er (om ni vill) eller av oss. Jag utser Johan till domare. Han är mycket kräsnare än jag. Kanske blir det en jury också.
Vi har inget mot krångliga recept men krångligheterna måste ge utdelning i bra smak. Receptet behöver inte vara helt autentiskt.
Jag håller på att ragga upp ett fint pris (Nej, jag är inte betald av något företag för att göra detta.)
Tävlingstid: Ehem, en månad kanske? Så att vi hinner laga varandras varianter och hissa och dissa dem.

Sista anmälningssatum: 10 februari

Bolognesenördar:Jessika
Sara på Storbacken
Peblin
Fredrik
Kanske din bror
Folkets mat
Matochpolitik
Anna-Evas poetiska
Karins raffinerade
Jojjes från Piemonte
En synnerligen gastronomisk sås
Bendels påstått onördiga

Svensk köttfärssås (fri stil):
Äta bör man ...
Veganvrak
Eko-Robert
Jens mormors
Sofias lagom barnvänliga
Gittos vilda
Annes långsjudna
Berkas med wiskypinne
Patriks gräddiga med salsicca
Kinnas med fin bismak
Minimalism i sin prydno
Livs vegansås





33 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

gjort :).

08:29  
Anonymous Anonym sa...

jag gjorde också det igår

09:39  
Blogger Lotten Bergman sa...

Jag har fått problem. Varje gång jag ska skriva bolognese blir det bloggonese.

10:07  
Blogger K sa...

Hur lång tid har man på sig? Jag kommer inte att hinna förrän början på nästa vecka. Jag vill vara med. Men jag är boggstressad!

10:40  
Blogger K sa...

Bloggstressad, menar jag.

12:17  
Blogger Oskar sa...

-> K: Snart också Bolog-stressad.

-> Lisa: I och med att kategorin "Av alla barn godkänd bologneseliknande rätt som skapas med höger hand medan vänster arm bär litet barn som skriker" inte ingår i årets tävling känner jag mig tvungen att utgå ur densamma.

18:48  
Blogger Lisa sa...

Oskar: Jodå, det är det som är den svenska varianten. Eller i alla fall en avart av den.

19:27  
Anonymous Anonym sa...

Mitt bidrag är en vegetarisk "köttfärs"sås som dock kan användas som ickevegetarisk variant genom att man tillsätter 3-400 g nötfärs men i övrigt låter ingredienserna vara som de är.
http://godmat.webblogg.se/060107095502_vegetarisk_pastass.html

20:17  
Blogger CV sa...

Juste. Ska försöka få tid att skriva ner mitt vegetariska recept.
Fast jag garanterar inte att jag hinner. Men det var ju gott om tid. Några dagar kvar i alla fall.
RS
kulturbloggen.com

20:55  
Anonymous Anonym sa...

Klar. Bidrag finns att beskåda på http://www.storbacken.se:16080/weblog/storbacken/Hemmaliv/

Bolognese, ingen snabbvariant. :-)

21:21  
Blogger Fredrik I sa...

Här är min nördsås. Vik en söndag åt tillagningen.

http://swedeblog.blogspot.com/2007/02/bloggognese-terkomsten-i-skrytsamma.html

/Fredrik

22:41  
Anonymous Anonym sa...

Tjena!

Tävlingar suger! När det blir fler förlorare än vinnare då vill jag inte vara med, men denna gången var det svårt att låta bli.

Här är mitt bidrag i alla fall! Ställer upp i den fria stilen.

Må bäste kock vinna!

23:06  
Anonymous Anonym sa...

Eller som vi brukar säga.

Må den bäste kock va en kvinna!

Bo Logg (Fi)

00:26  
Blogger peblin sa...

Jag vet inte om jag är diskvalificerad från tävlingen men jag kanske får vara med i periferin bland alla "sellerimorotlökbaconkycklinglevervinkokalängesomfan"-varianter :-)

08:52  
Blogger Lisa sa...

Hej!
Jag har lagt upp länkar till nya deltagare. Efter en diskussion med Robert (vars engagemang jag uppriktigt uppskattar) har jag valt att inte länka till hans förslag (som inte heller är något direkt recept). Orsaken är att det innhåller desinformation. Robert tycker att jag ska bemöta den men eftersom det innebär en grundlig genomgång av gymnasiekemi/biologi/matematik så har jag inte tid.
Någon annan får gärna göra det. Hoppas att ni respekterar mitt (och Johans)beslut. Jag censurerar INTE — kommentaren ovan med länkar får stå kvar men jag länkar inte heller aktivt till skrämselpropaganda. Det finns reella miljö- och hälsorisker att fokusera på.

Jag länkar också gärna till en seriös debatt i saltfrågan om ni hittar någon.

11:29  
Blogger Lisa sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

11:30  
Anonymous Anonym sa...

men var är desinformationen?

16:48  
Anonymous Anonym sa...

desinformationen är desarmerad nu...

/Robert

22:14  
Blogger Olle Lidbom sa...

Jag tycker kycklinglever är en nödvändighet.

10:16  
Blogger Jens sa...

Här är mitt bidrag till den svenska klassen.

18:35  
Blogger K sa...

Här håller jag på:
http://matochpolitik.blogspot.com/2007/02/il-rag-bolognese.html

19:43  
Blogger Gitto sa...

Haha, här är mitt bidrag!. Det liknar inte de andras i alla fall. Fast jag hade tänkt räkpasta ned hela bolognesen, men jag ändrade mig i sista stund. :)

22:32  
Blogger Anna-Eva sa...

Jag kände plötsligt att jag måste lämna ett bidrag i den svenska klassen också. Här är det:

http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.com/2007/02/mera-kttfrsss.html

10:47  
Blogger Jojje sa...

Det här verkar trevligt. Klart man ska vara med och tävla på ett hörn i Bolognesenördsklassen.

Förberedelserna börjar här:
Det puttar en Ragù alla Bolognese på spisen

Och recept finns här:
Den piemontesiska svågerns Bolognese

19:07  
Anonymous Anonym sa...

Mitt bidrag i klassen "Svensk köttfärssås" finns nu på min blog.

21:09  
Blogger Karin W. sa...

Sent omsider har jag också lämnat ett Bolognesebidrag på min blog.

10:19  
Blogger Magnus Carlbring sa...

först åkrer man till blogglogna det grår tråg dit: ta med klokbok okcs pluggra i på vägrenen det säjer jag nuyo

okcså grår man in på första bästa bloggloggneserestaurang

okcså hälsar man från sverigje okcså säjer dom ah kennet andersson

okcså beställrer man en bloggloggnese med rivren parmesan

smarrigt

ps det är vikctigt att kokra pastan dentalt det säjer jag nu yo ds

12:26  
Blogger Jojje sa...

Inte så viktigt, men jag såg att mitt bidrag inte blivit länkat i nördklassen. Kanske en lite miss - eller en rättmätig(?) diss?

http://mittimaten.blogspot.com/2007/02/den-piemontesiska-svgerns-bolognese.html

Mvh
///Jojje

12:51  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Kunde inte låta bli att anteckna och ta ett foto när jag ändå skulle göra lite köttfärssås. Här är mitt bidrag Köttfärssås utan krussiduller

13:48  
Blogger Patrik sa...

Köttfärssås enligt mig. Jag blev dessutom tvungen att skapa en blogg.

16:49  
Blogger Bendel sa...

Jag är inte nörd men vet hur jag vill ha det.

http://prbendel.blogspot.com/2007/01/bolognese-helst-med-bucatini.html

17:05  
Anonymous Anonym sa...

http://gastronomiskakompagniet.blogspot.com/2007/02/bolognese.html

nu är vi med i gamet

18:00  
Blogger Liv sa...

Mitt bidrag, en vegetarisk snabbis http://medbalkong.blogspot.com/2007/02/vnlig-veganfrsss.html

23:54  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida