Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

onsdag, februari 07, 2007

Spännande matffärer

Tänkte att det var dags att ta ett samlat grepp på denna underbara företeelse. Asiatiska, arabiska, grekiska och italienska affärer. Ekologiska gårdsbutiker ...
Skriv kort och koncist om dina bästa affärer för att få tag på fina, udda grejor. Adress och inriktining. Och räkna upp några grejor som finns där. Gärna lite kuriosa, tips om vem i personalen som är bra att prata med. Så fort jag klarat av två stressiga dagar så ska jag sammanställa lite om Möllan i listan.
Eller ännu hellre: lägg en länk i kommentarerna till din egen blogg och skriv om fynden där. Gärna med bilder. Så får du många hungriga besökare.
Extra glada blir vi nog alla över tips om affärer i lite mindre städer.
Sen lägger jag en länk till vårt samlade verk till höger så att det blir lätt att hitta tillbaka.

Veckans matnörd väljs bland bidragen.
• Jessicas kanontips från Västerås
• Ajan tipsar om Uppsala med omnejd
• Veganvraket har Stockholmskoll

Resten finns länkat i kommentarerna. God tur!



Materialet är inte "mitt" utan tillhör naturligtvis alla som bidrar. Vi kanske ska lägga upp lite samlade verk på en gemensam sida i framtiden? Asch, bara en fundering.

20 kommentarer:

Blogger peblin sa...

Norråkers Handel borde nog ta priset för "bästa affär i relation till byns storlek" - ca 150 innevånare. NH har ett ost- & korv-sortiment som gör en överlycklig.

(inlägget skrevs i somras men är fortfarande lika aktuellt)

10:07  
Anonymous Anonym sa...

JFK i stockholm på swedenborgsgatan (karta på hemsidan). Toppen för japanskt!

http://www.japanfood.se/

12:03  
Blogger idaida sa...

Jaha, då tipsar jag genast om mataffärer i Lund då. Inlägg finns på min blogg. Lisa kommer inte bli förvånad, men med tanke på hur länge affären funnits och hur många urinvånare jag hört som inte varit där, är det värt att slå ett slag för den.

12:28  
Blogger idaida sa...

Man ska nog högerklicka på länken och välja "öppna i nytt fönster", annars blir det jobbigt att läsa.

12:29  
Blogger Anna-Karin sa...

På www.kokskontroll.blogspot.com finns mina butikstips för alla matnördar som håller till i Uppsala med omnejd.

14:26  
Blogger Jessica sa...

http://matochblommor.blogspot.com/2007/02/en-matnrds-vattenhl-i-vsters.html

Mitt bidrag.

16:19  
Anonymous Anonym sa...

Vilken bra idé. Jag hoppas och önskar att nån tippsar om roliga och spännande affärer i Sundsvall.

17:46  
Blogger Sara Rudenmo sa...

Goodstore på Söder i Sthlm! Ekologisk och vegetarisk affär.

http://veganvrak.blogspot.com/2007/02/tips-p-spnnande-mataffr.html

17:46  
Anonymous Anonym sa...

Jag gillar först och främst Winjas ostbutik. Ett lugnt hörn av Kungsholmen som blivit en ganska ordentlig butik med öppettider. Synd, för det var skoj att vara där 0700 på fredagmorgon förr om man ville ha nån ost av dem.

När det gäller färska korvar, fransk senap och intressanta konserver så är Chex Albert överlägsen. Extra pluspoäng till Alberts fru (?) som mer eller mindre skäller ut varenda gång.

I Stockholm finns inte larvigt färsk fisk som på västkusten men vi har ett par bra butiker. Melanders i samtliga hallar är bra nog för mig.

Istället har vi väldigt bra med kött. Dennis livs i Rinkeby är suverän. Förutom nöt-, fläsk- och lammkött så har de mycket bra korvar, ostar och oliver.

Jag vill också slå ett slag för min favoritbonde Gunnar som huserar på Solberga gård. Det ligger inte i Stockholm utan på Öland men om jag inte minns fel var det så att Gunnar själv stammar härifrån storstan.

17:59  
Blogger frida sa...

i linköping finns en butik med rysk mat, hur häftigt som helst! nu lagom till alla hjärtans dag annonserar de om "rysk choklad med olika fyllningar". jag har ingen aning om vad det innebär men imorgon ska jag ta reda på det. butiken i fråga heter Slavjansky Bazaar och ligger på Klostergatan i Lkpg.

19:03  
Blogger Sara Rudenmo sa...

jag har uppdaterat med uppsalatips också!

20:55  
Anonymous Anonym sa...

Jag shoppar gärna loss på A Tavola.

Ska jag ha lite jolt eller boylan, så går jag till Gray's.

22:11  
Anonymous Anonym sa...

Polska delikatessaffären på Brännkyrkagatan vid Zinken i Stockholm har fantastiskt goda korvar som dessutom är billiga som sjutton. Mycket kött i dem. Dessutom kan man köpa vallmofrökaka, kvargkaka med russin och strudel. Men undvik den polska chokladen, den är inte god.

23:26  
Blogger idaida sa...

Jag skyller på min valnötsstora hjärna, men jag glömde massor av viktiga affärer i Lund. Nu har de fått upprättelse och mitt inlägg är uppdaterat med tre tips till.

10:25  
Blogger Anna-Karin sa...

jag har nu uppdaterat mitt ett inlägg med ett självklart vattenhål för den matglada!

11:09  
Blogger Gitto sa...

Här kan ni få ett par Kalmartips!

13:12  
Blogger Anna-Eva sa...

Här har jag skrivit ner lite kul affärer i Helsingborg.Jag är inte riktigt färdig än men det kommer.

http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.com/2007/02/roliga-matbutiker-i-helsingborg.html

13:41  
Anonymous Anonym sa...

Linköping, Asiatiskt:

Siam Shop, Storgatan 6, förbi hemköp ner mot ån.

Brett utbud av ris, soja, currypastor, japanska saker, såser, picklade grönsaker och mycket mer. Har ofta dashi-buljong. Får flygleverans av asiatiska grönsaker varje onsdag. Då är det alltid mycket folk där.


Khai Hoan, Vretagatan 11, nära Stora Torget.

Kompletterar Siam Shop. Mindre butik. Mer språkförbistring än Siam Shop. Tusenåriga ägg finns här. Hela lotusrötter och durians ibland. Jag har inte listat ut när leveransen kommer dock.

11:31  
Anonymous Anonym sa...

Indiskt i Stockholm:
Himalaya livs
Valhallav. 75, 11427 STOCKHOLM
Runt hörnet vid Östra Station/Tekniska Högskolan

Här finns det mesta av indiska kryddor, currypastor, chutneys, färsk chili, ris, bönor och linser. På tisdagarna (ibland onsdag) får de leveranser med grönsaker från indien och man kan hitta fina miniauberginer och en en hel del andra grönsaker man varken har sett förut eller vet vad de heter. På fredagarna (ibland torsdag) får de leveranser med andra grönsaker från någonstans i Afrika.

Innehavare är en trevlig kvinna från norra Indien som pratar rätt bra svenska, men viss språkförbistring råder. När hon väl har förstått att man är intresserad av att laga indiska rätter på "riktigt" och inte vill ha färdiga såser/kryddblandningar har hon bra tips.

10:14  
Anonymous idaida sa...

Min blogg har bytt adress så jag passar på att lämna en ny länk till inlägget: http://www.idaida.net/blogg/?p=194

08:41  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida