Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, oktober 18, 2007

Morgon hos matnörden

— Mjölken smakar konstigt.
Johans minsting är säker på sin sak.
– Konstigt? Det är inget fel på den, vi öppnade den igår. Men det finns ett oöppnat paket här.
— Den smakar som den där frukten.
Herregud, tänker jag. Äggen. Och mycket riktigt:
— Äggen smakar också frukt.
Naturligtvis har han rätt. De kokta äggen har en distinkt smak av lök, ananas, banan och gamla gympadojor.

Minnesanteckning till mig själv: Förvara aldrig mer vietnamesisk jackfrukt i kylen. Den gör skäl för sitt namn "durian för nybörjare".

Etiketter: , , ,

7 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

Man får väl konstatera att det var för väl ändå att det INTE var riktig durian.

13:43  
Blogger Lagers tabberas sa...

Åhhh - tänk den som haft en durian hemma!

14:12  
Blogger Ann-Louise sa...

En mindre riskabel variant på att ha jackfruit hemma är jackfruit chips! Man hittar dem vackert förpackade i asiatiska livsmedelsbutiker och har en söt smak av ananas och äpplen. Jättegoda att strö över yoghurten och müslin på morgonen.

15:00  
Blogger Jessica sa...

Lager, hur gillar du den där durian puddingen som finns där på thai-affären (med den mycket vänliga personalen och vars namn jag just nu har glömt) som ligger längs med Olof Palmes gata?
Jag skulle föredra en riktig durian men i brist på så.

16:51  
Anonymous Anonym sa...

Bonusbarnen.
Bra smaklökar.
Framtida matnördar?

18:27  
Anonymous Anonym sa...

Lisa
Du breddar min allmänbildnig,(om till någon allmännytta vet jag inte)
Oleofaktisk -via Googlig vet jag nu vad det innebär.
Med doftfyllda kommenater
Örjan

18:07  
Blogger idaida sa...

Det där hände mig en gång när jag var liten! Inte med jackfruit, men med inlagd gurka. Mamma fyllde hela kylskåpet med bunkar av gurka och ättika, och smaken gick rakt genom mjölkpaketen. Först trodde ingen på mig. Sen skaffade vi ett kylskåp till. Man ska inte underskatta barn.

17:15  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida