Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

lördag, september 09, 2006

Viktigt meddelande

Ni missar väl inte den underbara potatisen med det vackra namnet Amandine? Den har just börjat smyga sig in på rotsaksrepertoaren. Jag spanade in den på NK Saluhall men den finns säkert på andra ställen. Söt, mild, fyllig och krämig får den mig att erkänna att potatis kanske inte är så dumt i alla fall.
Vilken är er favoritpotatis? Nominera så gör vi en omröstning sen.

8 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

bakpotatis :)

17:20  
Blogger Vinlusen sa...

Amandine så klart!

17:41  
Blogger Karin sa...

Amandine också!
Förr när jag var delägare i en kolonilott så odlade vi en sort som hette Maria. När den tog slut och man var tvungen att köpa potatis tog det ett bra tag innan man kom över att köpepotatisen inte smakade något.

14:53  
Blogger Jessica sa...

Det suger att det är så svårt att komma över bra potatis. Jag får leta efter den här och provsmaka. Förut handlade vi storpack hos en potatisodlare. Där fick man verkligen gå och botanisera snarare än nöja sig med icas fasta eller mjöliga oidentifierade variant.

21:07  
Anonymous Anonym sa...

Sparrispotatis! Tänkte nominera mandel-, som den exilnorrländska jag är, men..ja, det får bli sparris-.

22:59  
Anonymous Anonym sa...

Mandelpotatis!

Mina barndomsminnen av nyfiskad röding med nyupplockad, korvig och alldeles gyllene mandelpotatis och löksås har en hedersplats i matminnet, så göteborgare jag är.

09:14  
Anonymous Anonym sa...

Jag gillar också Amandine. Annars är BF 15 en klassiker (grunden i Joel Robuchons potatismos - tillsammans med 250 g smör per kilo potatis). Sedan är jag väldigt förtjust i rattes, som egentligen inte är en specifik potatissort, utan helt enkelt små avlånga potatisar. Helstekta i gryta eller ugn med olivolja och vitlök t.ex....

10:06  
Anonymous Anonym sa...

Min favorit är Amandine men den rödskaliga Cherié är också en höjdare.

Då det gäller Ratte är jag ganska säker på att det är en specifik sort. Sorten är Fransk men importerades för ca 100 år sedan till Danmark där den ligger tillgrund för sorten Asparagus. Pga detta kallas ibland små Asparagus potatisar Ratte. Asparagus i sin tur blandas ofta samman med den svenska sparrispotatisen som är en helt annan sort.

16:15  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida