Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, september 07, 2006

Hur man ljuger med statistik



Aaaargh! Tänker ni när ni först ser det här diagrammet över den skandinaviska grönsakskonsumtionen. Vi är ett folk döende i skörbjugg, beriberi och pellagra. Danskarna äter ju tre gånger så mycket grönsaker som vi. Och till och med finnarna ligger en bra bit framför oss.
Diagrammet är hämtat ur dagens pressmaterial från livsmedelsjättten Unilever, som trots sin storlek inte har personal som vet hur man ritar ett korrekt diagram. Eller också vill de inte.
Som ni ser börjar y-axeln (den nedåtgående) inte på noll utan på 290 g. Skillnaderna är alltså mycket mindre än de verkar. Kutym för proffs är att "vecka" den förkortade axeln för att uppmärksamma läsarna på konstruktionen.
För att ytterligare försvåra bedömningen av konsumtionen har illustratören snitsat till staplarna genom att göra dem tredimensionella.
Månadens klotskalle är härmed utsedd: den anonyme illustratören som skapat diagrammet. Priset? Borde vara ett exemplar av någon av Edward Tuftes underbara böcker.
Men faen om jag köper något till personer som tjänar bättre än jag fast de inte kan sitt jobb.

PS. Produkten som presenterades på dagens pressvisning var däremot rätt fiffig. Jag skriver om den så snart jag fått en bild. Stay tuned!

7 kommentarer:

Blogger Hanna sa...

Jag minns när min mattelärare på högstadiet, en parant dam i rutiga klockade kjolar och en jättebyst (en sån som liksom inte är uppdelad i två bröst utan en stor hylla) förklarade hur statistikstaplarna ljuger, och om de veckade strecken. Sedan dess är jag ytterst uppmärksam på detta!

14:19  
Blogger Jessica sa...

Jag upprepar:
Det finns tre sorters lögner. Lögner, förbannade lögner och statistik. Allt enligt Mark Twain. Så det ska tas med en nypa salt och sunt förnuft.
Apropå lanserade produkter så sprang jag på baristamjölk idag. Det är mjölk som ska vara lätt att skumma för kaffet men hur den skiljer sig från vanlig mjölk vet jag inte eftersom jag hade bråttom så jag hann inte fördjupa mig mer i förpackningen men var på 1½ liter. Är marknaden för sån mjölk stor? Själv dricker jag te. Helst chai i orginal. Pai mu tan går också ner, kaffe däremot är i stort sett avskaffat.

15:28  
Blogger Malin Sandström sa...

Usch ja, vilseledande diagram. Förhoppningsvis får de flesta lära sig om de veckade axlarna i skolan (jag fick det också).

Det vore intressant att se hur stor osäkerheten i resultaten är, fast det brukar ytterst sällan redovisas. Hur många personer ingår till exempel i undersökningen?

17:26  
Anonymous Anonym sa...

290 - 390 gram. Om dagen?

Gissar att tidsuppgiften fanns med i materialet, även om diagrammet är uselt. Men åtminstone i franska media saknas uppgiften ofta - och statistiken blir totalt meningslös.

08:56  
Anonymous Anonym sa...

...och varför börjar dom just vid 290g? varför inte tex 300g som verkar betydligt jämnare.

15:49  
Anonymous Anonym sa...

´HEJ HEJ ALLA STUDENTER!!! ´VINKA!!!

21:50  
Blogger Unknown sa...

Jag lade in siffrorna i MS Excel för att kolla vad det programmet ritar för alternativ. Inte så konstigt att folk gör fel, Exel är ett ganska vanligt program bland noviser inom statistik och Excel ritar just det alternativ som publicerades. Den vertikala axeln börjar på 290!

"Suck, större suck, jättesuck" för att citera Obelix, Microsoft gör det igen!

17:39  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida