Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, augusti 14, 2006

Uppdatering!

Tänkte tipsa om ditten och datten som jag inte hunnit skriva om förra veckan.
Transfettstragedin rullar på med nya rapporter. Jag kan inte förstå Livsmedelsverkets ointresse för märkning eller begränsning. Det är nästan omöjligt att köpa färdiga småkakor och kex. Visst borde det vara en rättighet att välja bort kakor med transfetter! Räkna med mer kakrecept här, för från och med nu bakar vi (Läs: Johan) själva. Vi är inga gottegrisar, men en liten biscotti eller nötkaka förgyller tillvaron.
Snigelkrönikan publicerades äntligen på meny i torsdags. Ni kan lyssna om ni klickar till höger. Annars läggs den ut här redigerad med receptskisser så fort jag hämtat andan.
Och så vill jag passa på att tipsa om den här underbara bisarrbloggen. Samt hylla en kvinna som gör sin samhällsplikt genom att dissa en dålig krog på fyra språk.

10 kommentarer:

Blogger Space babe sa...

Tackar och bugar för berömet. Alltså, mikrobloggen var ju bara för rolig! Vilket fynd!

21:27  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Lisa, jag uppskattar verkligen att du kör på ditt spår med transfetter. Bra med länkar för att hitta infon. Tack, tack.
T o m jag bakar lite fast jag inte är någon gottegris. En kaka då och då är inte fel. =)

07:28  
Blogger Hanna sa...

Men alltså, är det då bättre att köpa lightprodukter, creme fraiche light t ex? För det stod att feta mejeriprodukter innehöll transfetter. Men innan har det ju sagts att lightprodukter är farliga. Nu vet jag inte nånting längre.

09:42  
Blogger peblin sa...

Det finns ljuspunkter i transfettstunneln också... Min lokala ICA-handlare har precis installerat brödskåp från bageriet Alimenta som skyltar uttryckligen med att brödet är fritt från transfetter. Så medvetenheten sprider sig!

10:08  
Anonymous Anonym sa...

När jag blev medveten om härdade fetter och började titta på innehållsförteckningar efter dem så fick jag panik till en början. Visserligen en återhållen och stillsam panik, men med svettpärlor på tinningen. Nu känner jag mig mer som de gödda kaninerna som väntar på slakten i Watership down.


Ps. Om det var du som gjorde inslag i MAT så tyckte jag om dem. Jag tyckte iofs om dem även om det inte var du, men isf är det överflödigt att säga.

12:59  
Blogger Xtian sa...

Borta på FastFoodLovers så tog vi upp transfetter igen, efter Lisas föredömliga inlägg. Och fick då en kommentar som löd:

"Det är skillnad på transfettsyror som framställs på industriell väg och transfetter som uppstår naturligt i våmmen hos idisslare (tex kor, får och getter). Det är många som glömmer det. Mejeriprodukter kan alltså innehålla transfettsyror utan att för den delen bidra till åderförfettningen...."

Stämmer det? För isåfall måste man ju lära sig att skilja på äpplen och päron. Typ.

HUr eller hur så är det bra att det tas upp om och om igen så att vi på sikt(läs: a.s.a.p.)får bättre mat.

/Red. FastFoodLovers

15:09  
Blogger Hanna sa...

Men kan det ååååh, kan det inte stå i innehållsförteckningen då? Alltså där står ju aldrig transfetter. Och inte i mejeriprodukter heller. Snälla, upplys mig. Vad ska jag undvika.

16:14  
Blogger Lisa sa...

Banal: Jo du hittar inslagen om du klickar till höger på "teve med Lisa".

Xtian: Jo det stämmer. Smör etc innhåller visserligen inyttigt mättat fett men transfetterna TYCKS vara av ett snällare slag. Tyvärr har djur som utfodras med majs och vete sämre fettsyresammansättning än de som mumsar i det vilda. Gäller både mjölken och köttet. Alpkossor som äter örter och sånt ger ost med bättre fetter.
Ondskan: Transfetter finns i mycket av snabbmat (Max har bytt fett för nåt år sedan), bakelser, konditoribitar, kex, kakor, färdiga såser etc

15:46  
Anonymous Anonym sa...

För dem som vill veta mycket mer om transfetter, finns danska ernäringsrådets rapporter här http://www.meraadet.dk/gfx/uploads/rapporter_pdf/Trans%20fatty%20acids_4.th%20ed._UK_www.pdf (engelska) och här http://www.meraadet.dk/gfx/uploads/rapporter_pdf/Transfedt%20DK%202003_www.pdf (samma sak, fast på danska).
Där hävder de att fördelningen av transfett-typer (isomerer) i mjölkfett är annorlunda än fördelningen i industriellt producerad transfett - och de har en hypotes om att de olika typer kan ha olika effekter (alltså att naturligt förekommande transfett inte nödvändigtvis är lika skadlig som industriellt framställd sådant).

16:36  
Blogger Vinlusen sa...

Bloggen är verkligen fint formgiven. Jag blir alltid lätt till sinnet när jag ser Aase Torstenssons korvar och krus.

18:18  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida