Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, augusti 13, 2007

Aaaaargh!

Jag vet inte om jag ska vara extremt mallig eller skämmas som en hund. Hur som helst: Nästa vecka kan ni se mina matbilder från en krog i Time Out London. Jag får betalt för bilder det känns mycket ovant. Med tanke på att det var typ fjärde dagen jag använde systemkamera och att obejktivet var helt fel så är det inte konstigt att jag mår ganska illa.

Edit på grund av anonyma kommentarer:
Jag har inte sålt bilder aktivt eller kallat mig fotograf. Jag hjälpte matredaktören på Time Out med en recension och skickade bilderna jag tagit för att visa vad jag ätit. Han hade varit där själv men ville ha en "second opinion". Jag hade också tagit bilder på kocken till den här bloggen eftersom stället var så himla bra (och för att ljuset var så fint).

Bildredaktören fick se bilderna och ville ha dem. Bilderna kommer att publiceras smått och jag får 750 pix. Jag fick veta igår att tidningen gått i tryck med mina bilder, jag var inte ens tillfrågad om att bilderna skulle användas. Och jag vet inte ens vilka bilder de använder. Därav mitt aaargh. Med det honoraret förstår ni kanske vilken kvalitet det brukar vara på fotot.

Jag har inte ett dugg emot att folk (t ex fotografer) publicerar recept och skriver om mat oavsett utbildning så länge de gör det bra och undviker grova fel (som oftast går att kolla med Google). Jag har faktiskt rekommenderat flera av mina medbloggare som är amatörer till tidningsuppdrag.

Alla kan skriva ett bra recept eller krönikor värda att publiceras och honoreras. Alla kan ha tur och ta en, eller ett par bra bilder som går att publicera.

Jag tänker absolut inte bli fotograf. Jag har varken den unika begåvning eller den tid som krävs för att bli tillräckligt bra. Men det blir allt vanligare att journalister tar med sig kameran ut på uppdrag för att tidningarnas budgetar är så dåliga.

Jag tänker fortsätta ta bilder när jag är på uppdrag för bloggens räkning. Det är möjligt att jag publicerar fler bilder i de fall där jag har haft tur och där kvalitet inte är så viktigt och det inte finns möjlighet att skicka ut en fotograf. Exempelvis små resenotiser eller What´s cooking i Gourmet där skribenten nästan alltid tar bilder.

Jag har jobbat så mycket med duktiga fotografer att jag vet vilken avgrund det är mellan dem och mig.

Jag är barnsligt nöjd över att jag lärt mig ta hyfsade (men hiskligt ojämna) bilder eftersom jag är så usel på tekniska saker och alltid varit livrädd för kameror. Så jag ber uppriktigt om ursäkt om min naiva entusiasm tagits för förmätenhet.

Etiketter: ,

22 kommentarer:

Blogger Anne sa...

Nejnej, stolt ska du vara :) Grattis!

14:59  
Blogger K sa...

Det tyder väl bara på att du är extremt begåvad.

15:29  
Blogger görel sa...

Men varför måste vi vänta ända tills nästa vecka?

15:38  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Du ska vara mallig - grattis! Det är inte alltid man får sälja en bild och vem har sagt att även om kameran är ny att man inte har blick för foto.

15:51  
Blogger Lisa sa...

Tack raringar!

K: synd att vi båda är upptagna. Jag tror att vi (över)uppskattar varandras förmågor p ået klädsamt sätt;-)

Kinna: jag har överhuvudtaget inte plåtat med en systemkamera förut. Jag vet fortfarande inte vad brännvid är och alla konstiga siffror som blinkar gör mig supernervös. Jag är exteeeemt ojämn. Men jag hara tur ibland. Dessutom tar jag alla bilder på ugefär tre sekunder för jag har inget tålamod.

15:57  
Blogger görel sa...

Menar du http://www.timeout.com/london/? Då ska jag hålla utkik! Och grattis till försäljningen - det kan väl inte vara annat än skickligt om man tar så snygga bilder trots att man är ovan vid utrustningen, eller hur?

16:24  
Blogger Lisa sa...

Papperstidningen, möjligt att de lägger ut dem på nätet också. Har inte kollat.

16:25  
Anonymous Anonym sa...

"Vad var det jag sade?" ;-) Det gör skillnad att använda en systemkamera... Jag faller in i grattisledet. Sug i dig och njut!!!

22:37  
Blogger Jessica sa...

Grattis grattis :).
Om någon säger något så kan du alltid säga att tja, den konstnärliga friheten eller något sådant :).
Med tanke på att du kallade dig själv för kameraanalfabet när du skaffade en liten kompaktkamera och nu är du systemkameramänniska :) - snyggt som tusan.

23:03  
Anonymous Anonym sa...

jaaa, du ska vara jättestolt. du ääär ju en proffsfotograf nu. du kan ju sparka din kokboksfotograf och plåta själv. ingen kommer märka någon skillnad efterson du är sååå begåvad även på foto. inte bara besserwisser på allt som råkar vara i och tangera mat, nu även mästerfotograf.
när ska detta sluta?

08:30  
Anonymous Anonym sa...

Du brukar ju ha för vana att kritisera alla som int eär proffs på det de gör för minsta felaktighet.
Hur kan du då klampa in på ett område som du enligt dig själv inte kan?
"Med tanke på att det var typ fjärde dagen jag använde systemkamera och att obejktivet var helt fel så är det inte konstigt att jag mår ganska illa."
Det känns som du bara försöker rättfärdiga dig själv. Tänk om det kommer en fotograf och skriver om mat fjärde dagen med sitt nya Wordprogam och nyuppackade bluetooth tangentbord.
Det heter "objektivet", inte "obejktivet". Det var väl tangentbordet...

08:43  
Blogger Lisa sa...

Hej Irving!

Vet du, har du aldrig funderat på att skaffa en egen blogg så att omvärlden får ta del av dina intressanta och begåvade tankar.

Att jag skulle sparka mina överjävligt skickliga och högt uppskattade (snudd på avgudade)fotografer är ungefär lika troligt som att jag anonymt skulle skriva spydiga kommentarer i någons blogg.

Kommentaren får stå kvar som ett monument över din feghet, dumhet och ganska mediokra formuleringsförmåga.

Hoppas att du mår bättre snart!

09:08  
Blogger Lisa sa...

Hej Olle!
Du skriver ju bra och konstruktivt!

Det var inte jag som sålde bilderna aktivt. Jag hjälpte matredaktören på Time Out med en recension och skickade bilderna jag tagit för att visa vad jag ätit. Jag hade också tagit bilder på kocken till den här bloggen.

Bildredaktören gillade bilderna och ville ha dem. Bilderna kommer att publiceras smått och jag får 750 pix. Jag fick veta igår att tidningen gått i tryck, jag var inte ens tillfrågad om att bilderna skulle användas.

Jag har inte ett dugg emot att folk publicerar recept och skriver om mat oavsett utbildning så länge de gör det bra. Jag har faktiskt rekommenderat flera av mina medbloggare till tidningsuppdrag.

Alla kan skriva ett bra recept eller krönikor värda att publiceras honoreras. Alla kan ha tur och ta en, eller ett par bra bild som går att publicera.

Jag tänker inte bli fotograf. Men därmot blir det allt vanligare att journalister tar med sig kameran ut på uppdrag för att tidningarnas budgetar är så dåliga.

Jag tänker fortsätta ta bilder när jag är på uppdrag. Mest för bloggens räkning. TJag har jobbat så mycket med duktiga fotografer att jag vet vilken avgrund det är mellan dem och mig.

09:21  
Blogger Lisa sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

09:56  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Helt ärligt så fick du för lite betalt tycker jag och man lär sig hela tiden att ta bättre och bättre foton. Det är mest synd om Olle och Irving själva när de skriver som de gör. Man måste få vara glad utan att jantelagen knackar en på axeln hela tiden. Heja Lisa!

13:00  
Blogger Lisa sa...

Äsch, jag tycker Olles kritk var relevant om än lite drastiskt formulerad, han kände ju inte till detaljerna bakom.

Med de nya bättre kamerorna och nedskärningar i budgetar kommer allt fler skribenter vilja/tvingas ta bilder. Det funkar i vissa sammanhang, ibland kan det rent av vara lite kul. Men i grunden är det djupt olyckligt om krav på underbara bilder försvinner. Lika olyckligt som om efterfråga på bra texter försvinner.

En nybörjare behöver vackert ljus och massor av tur. En bra fotograf behöver inte något av dessa.

14:48  
Blogger Ilva sa...

Men att folk bara orkar... Grattis, haller med Kinna, alldeles for litet betalt! Och sa undrar jag, NAR kan man fa rakna sig till fotograf? Nar man fotar? Nar man saljer? Och vem bestammer det? Salj pa Lisa!

15:06  
Blogger Lisa sa...

Det är Time Outs standardarvoden för fotografer. Matrecensenterna får ingenting, bara måltiden betald ...

Nej, frilansande matskribent är inget framtidsyrke för den som vill tjäna pengar.

15:21  
Blogger chall sa...

Det klart att du ska vara glad! Det är ju jättekul att någon mer än du gillade bilderna. (som jag tänker när jag är nöjd med mina foton.)

Att det sen inte betyder att du fått för dig att du nu kan ta alla bilder själv, på samma tid med samma goda resultat som en "proffsfotograf" är väl ändå inte nödvändigt att kommentera.

Jisses, man skulle ju kunna få unna folk att vara glad och stolta över att något som man inte är 100% bäst på går vägen. Jag hoppas på att kunna fixa din kokbok när jag kommer hem på besök nästa gång, fortfarande lite bökigt att kunna internetshoppa svenska saker till usa...

17:25  
Blogger Lisa sa...

Ha! Jag har just skänkt ett flertal bilder från Bondens egen marknad till dem. De jag tagit är bättre än bilderna de har själva och det är superkul att kunna stötta så roliga initiativ.

Nästa lördag tar jag förhoppningsvis ännu fler bilder där.

Tack för alla gulliga kommentarer! Det gör mig uppriktigt beklämd att det finns individer som njuter av att medvetet försöka såra andra. Om kommentarerna gällt någon annan än mig hade jag raderat dem.

17:51  
Blogger Space babe sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

19:40  
Blogger Anonym sa...

Ah, vi som jobbat på landsortspress har ju fått plåta hela tiden. Med ganska kassa kameror iofs. Men för några år sen la NA:s fotografer ut flera av mina bilder (plåtade med en D30) i skylten och jag blev superglad och stolt! Jag är väldigt bildintresserad föratt vara reporter (tacka min tid som redigerare) och går gärna på Kontrast och kollar kollegors (ofta riktigt bra) utställningar. Tyvärr har jag ingen egen digitalkamera så det blir sällan bilder i bloggen. Och de som blir är skit. Jag vill ha en Canon EOS 400D! Välkommen hem och hälsa J!

23:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida