Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, augusti 12, 2007

Nytt försök: Veckans matnörd

Mystiken tätnar Nå, eftersom varken tiv eller Tomas önskat sig en länk börjar läget bli desperat. En ny matnörd måste koras, och det snabbt!
Alltså: Vad är det för läckert och knusprigt som syns på bilden?
Johan är skeptisk. Han tycker att växten smakar som om den vuxit i ett akvarium. Kanske har det med det höga innehållet av omega-3-fettsyror att göra. Jag tokdiggar hursomhelst den rara ruskan. För närvarande befinner den sig i våra magar tillsammans med tomat, senapsvinägrett och ... nej, ingen poäng om ni gissar rätt ... älg!

Recept närmaste dagarna.

Etiketter: , , ,

15 kommentarer:

Blogger Mia sa...

Ovanligt sen mâche? I så fall är jag jätteavundsjuk - här har den försvunnit från butikerna för länge sen.

14:06  
Blogger Jessica sa...

Jag slår till med något ovanligt; portlak (purtulaca oleracea, eller p. sativa). Vanligt i mellanöstern, mycket rik på omega 3 bland annat. Kan bland annat kombineras med lamm och tomater.

Har ni fått en halv eller fjärdedels älg?

14:18  
Blogger Lisa sa...

Äntligen! Jessika du är en ängel!
Portlak är mycket gott med tomater och lamm hade nog varit godare än älg. Vi har inte så fasligt mycket älg men allt måste lagat till eftersom den tinat.

14:28  
Blogger Åsa sa...

Mmmm...mache sallat som också kan kallas vintersallat. Tycker den funkar utmärkt som ersättare till annan sallat som gärna är lite besk i smaken. Brukar använda mache i sallad med skivade färska champinjoner, några stänk hallonvinäger, flingsalt och rostade sesamfrön på toppen.

19:42  
Blogger Åsa sa...

Eller vad - det är portlak alltså? Den ser ju för klen ut för det ju. Trodde den är lite tjockare i blad och stjälk liksom. Tänk, har jag blivit lurad av all mache jag köpt och ätit och det istället varit fördold portlak... :/ Förutom innehåll och näring och allt det där som inte syns utanpå så vari ligger skillnaden då?

20:12  
Blogger Mian sa...

Jag trodde också att det var mache.... Vi odlade portlak för några år sedan, men jag vill minnas att bladen var betydligt "köttigare" än de på din bild? Mysko.

21:07  
Blogger Lisa sa...

Min bild luras lite för de köttig stjälkarna syns inte! Men vist är det portlak.

21:38  
Blogger Jessica sa...

Lisa: Har du någonsin stött på vinterportlak (claytonia perfoliata). Är ätbar men förekommer i sverige mest som ogräs, har du ätit det?

22:24  
Anonymous Anonym sa...

Hej! Jag skrev tidigare, men messagen har på konstigt sätt försvunnit...ursäkta! Jag skrev att Du får vänligen välja länken själv. Men med portlak räddade situationen! En annan fråga: Har någon provat mizuna? Jag odlade det förra sommaren och visste inte riktigt hur den skall användas... Men världens alla små flugor gillade det väldigt mycket.

23:28  
Blogger Lisa sa...

Mizuna är vacker, mild, lite söt och trevlig och trevlig! Väldigt popis i Kalifornien när jag var där för tio år sen och nu börjar den komma hit. Ser ut som flikigare och gracila maskrosblad.

00:12  
Anonymous Anonym sa...

Vattenkrasse?

07:20  
Anonymous Anonym sa...

Det är bra om man läser andra kommentarer först och gissar sen.... :-))

07:22  
Blogger Lagers tabberas sa...

Portulaka finns med i devina stenbrohultensis och odlades alltså där av Carl von Linnés pappa. Jag tror att det var vinterportlaken som kallades Gruvsallat också, har inte haft tid att titta efter. Det är alltså en gammal svensk kulturväxt vi talar om.
Sådde den för tre år sedan och den kommer troget tillbaka i en altmer utbredd linje under kardonen och utmed sidan av örtträdgården i kålgården.
Ärligt talat är jag inte så förtjust i vinterportlak, jag tycker den främjar salivavsöndringen alltför mycket och har en "tvålig" konsistens.
Man varför odlar han den då?
För tillhörighet, tradition, för helhet och sammanhang!
Klipper man den och sköter den så har man glädje av de "fettiga" vackra bladrosetterna ända till hösten och frosten, så fröar de sig och kommer tillbaka.

22:13  
Blogger Jessica sa...

Den sallad som på svenska kallas fält- och vintersallat brukar användas för samma sorts sallat, mâche-sallad (valerianella locusta).

Det finns två växter i samma grupp som vinterportlak, claytonia perfoliata, och dess släkting claytonia sibirica (vårsköna). På engelska kallas den miner's lettuce vilket väckte mitt intresse. Några andra växter i claytonia finns inte. Och jo, de ser fina ut och visst odlar jag gärna kulturväxter, jag undrade väl mer om man kan äta dem. Och sett till din beskrivning så kanske inte.

Hoppas allt är bra med familjen, fru, stora barn och litet barn :).

23:23  
Blogger Lisa sa...

Tack för att ni bidrar med så mycket kul kunskap! Man lär sig mycket på att ha en blogg.

11:08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida