Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, juni 21, 2007

Dissning: Deliduellen

Eftersom jag varit osedvanligt gnällig senaste månaden är det lika bra att fortsätta. Jag kommer ändå inte nomineras till "Månadens Solstråle".
Dagens trätoämne är matjournalistik närmare bestämt DN:s Deliduellen. Idén hade varit passande i en studenttidning: Ta en dyr och en billig variant av en råvara. Avgör om den dyra är prisvärd och generalisera sedan vilt om huruvida det är värt att investera pengar i råvaran.
Undanhåll för all del läsarna all viktig kunskap! Som lite initierat prat om den troliga orsaken till att Zetas tryffelolja smakar perkele. (Ja, jag är kvar i Finland. Hur anande du det?) Nämligen att den förmodligen är smaksatt med aromämnet 2,4-ditiapentan.
Riktigt dyr tryffelolja innehåller ofta (men inte alltid) äkta vara. Lite som att jämföra vanillinsocker och vaniljsocker.
Berätta inte heller om rafflande saker som om hur Frankrike slåss mot förfalskningar av den svarta tryffeln från Pèrigord. Där utförs till och med stickprover med DNA-tester för att bekämpa imitatören: den doftlösa kinesiska svarta tryffeln. Och bifoga absolut ingen lista på pålitliga märken som producerar tryffelolja med äkta tryffel.
Nej, utnyttja dyrbara spaltcentimetrar till lika pinsamt flagrant som irrelevant smicker vad gäller Zetas övriga produkter. Det är precis vad en matintresserad läsare vill ha.

Etiketter: , , ,

7 kommentarer:

Blogger Patrik sa...

Det är faktiskt mer upprörande att Gourmet, som är till för oss, vi som är bindgalna och tuggar fradga över över över över, ja vad är det vi tuggar.... Ja, just det att Gourmet skriver artiklar om kött som bara är tråkiga och förutsägbara och förmodligen passat bättre i ICA-kuriren, som jag i och för sig inte läst sen jag flyttade hemifrån. Jag tycker också Deli-duellen är hopplös och jag är ingen vanlig DN-hatare, men DN söndag är riktad till andra männniskor än oss som är bindgalna. (Förutom Jens artiklar förstås.)

15:59  
Blogger Lisa sa...

Jag läste aldrig köttartikeln men andra lika pålitliga som du delar dina känslor; utan tvivel var den undermålig.
Men man kan väl tycka illa om många saker samtidigt? Inte minst när amn är råsnuvig på Helsinki-hotell när solen skiner utanför.

16:20  
Blogger Patrik sa...

Jo, det kan man förstås. Du vet, ibland kommer saker över en och man måste få dem ur sej. Så var det för mej för två timmar sedan. Nu har jag kommit hem efter att ha köat UTANFÖR Systemet på Långholmsgatan och känner mej lugnare i förhållande till Zeta och SCAN.

17:33  
Blogger Lisa sa...

"Säg "Zeta" och älskare av italiensk mat får något drömskt i blicken."
Trovärdig konsumentjournalistik?
Ingen seriös matnörd får något drömskt i blicken av Zeta.Jag prisar understundom Zeta, de är ett pålitligt märke med hyggliga ambitioner, men knappast lysande. Den devota hyllningen i deliduellen gjorde mig pinsamt berörd.

09:22  
Blogger Gunilla sa...

Den värsta formuleringen ur textreklamsynpunkt var väl "ett varumärke som nästan alltid garanterar goda, prisvärda italienska produkter med stor variation"...

Men vad bra att Twingly låter dn.se-läsarna hitta hit!

Jag har blivit lite beroende av en tomatröra smaksatt med (någon slags?) tryffel som jag hittade i en butik här i New York – mycket god vardagslyx!

19:56  
Blogger Unknown sa...

Äntligen en dissning (om än i förtäckta ordalag) av Zetas tristess-produkter! Jag är bara en vanlig dödlig matlagare, men jag tycker inte att någonting jag testat från Zeta är särskilt bra, inte ens beaktat att de är prisvärda (inte särskilt) dussinvaror. Deras pasta får mig att längta tillbaka till skolkantinens sönderkokta Kungsörnen.

11:05  
Blogger Space babe sa...

Men enligt Mats-Eric Nilsson så kan man inte ha tryffel i olja, varför all tryffelolja är buffel och båg?
Säger jag som aldrig smakat tryffelolja, vad jag vet.

09:05  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida