Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

onsdag, juni 13, 2007

Modeord: transparens

Eftersom jag har haft åsikter om kött på några bloggar kan det vara på sin plats att berätta att jag just nu håller på med ett grisigt projekt för Svensk Köttinformation. Jag har alltså (i alla fall tillfälligt) visst jäv när det gäller mina åsikter om svenskt kött.
Men jag biter gärna den hand som föder mig: Jag bojkottar ändå svenskt lammkött när det inte är i säsong och förordar vilt i stället för nöt i de flesta av mina rätter här på bloggen. Jag har också tackat nej till att jobba för danskt griskött av etiska skäl.
Tyvärr finns det inte någon tidning som vill betala för den typen av nörderier som jag vill och kan ägna mig åt när det gäller kött. (Eller något annat ämne för den delen.) Något måste jag försörja mig på och då väljer jag de helst alternativ där jag inte behöver puffa för ett enskilt varumärke. Svensk Köttinformation är varumärksneutralt.
Projektet handlar om grundläggande research som inte handlar specifikt om svenkst kött utan om tillagning.
Alternativet är att göra smoothie-recept till damtidningar, vilket är kul någon gång men utarmar själen i längden.

Etiketter: , ,

13 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag är inte riktigt med på varför du bojkottar svenskt lammkött när det inte är säsong!?

11:20  
Blogger Lisa sa...

För att få lammkött till påsk måste man föda upp lammen på sojabönor och annat kraftfoder vintertid. PÅ hösten är lammen gräsgödda=naturligt & ekologiskt. Annars kan man ju äta fryst svenskt lammkött.
Men det mesta av lammköttet i butikerna på våren är alltså inte särskilt mijösmart. Frigående från NZ är bättre ur ekosynounkt trots lång transport.

11:32  
Anonymous Anonym sa...

Äter du bara nötkött från halvårskalv slaktad på hösten också? Och hur gör du med mejeriproduker?

Precis som nöt kan ju lamm födas upp på ensilage (gräs) vintertid vilket givetvis är bäst (håller helt med om ditt resonemang). Tyvärr finns det nog inte särskilt mycket vare sig lamm- eller nötkött som är uppfött enbart på bete (ja, förutom de flesta höstlammen då, även om undantag säkert finns från det också). Ett tips är dock att kika in Gröna Gårdar som faktiskt gör så!

Inte ens ekologiskt (KRAV) kött eller mjölk är fritt från kraftfoder (se KRAVs regler för djurhållning avsnitt 5.3.10).

Det är inte lätt att vara en medveten konsument, men det är kul att försöka ;-)

12:53  
Blogger K sa...

Köttsmoothie?

13:34  
Blogger Lisa sa...

Magnus, om du läst inlägget ovan eller följt den här bloggen hade du insett att vi knappt äter nötkött längre av just de anledningarna. Vi har nog minskat nötköttskonsumtionen med ca 80% sen vi tog ett aktivt beslut att bli mer miljömedvetna. Vi gör hamburgare och äter nötkött på krogen ibland.

Hur en hel kader matskribenter kan sätta en ära i att publicera lammrecept under påsken är mig obegripligt. Kör ägg, kyckling eller lax då som är bättre, mer rationella proteinkällor. Och instifta en hejdundrande lammfestival på hösten. Då vi borde frossa i lamm. Det kommer tonvis av lammrecept här i höst, garanterat. Jag älskar lamm.

Vad gäller mejeriprodukter är de alla betydligt mindre resurskrävande än kött. Och där finns inga alternativ. Vi använder Oatly ibland men mjölkprodukter ger mycket näring så det är lite svårt att bara äta dem vissa säsonger. KRAV-mjölk är et bästa alternativet.

Vi är inte fanatiker, tänker inte bli vetgetarianer men undviker de mesta flagranta miljöbovarna. Att bara köpa kött och mejeriprodukter FRITT från kraftfoder är orealistiskt. Att välja produkter där det åtgått mindre kraftfoder och som innebär mindre miljöpåverkan (ex Krav-mjölk) är en hjärtesak.

Alltså föredrar jag NZ-lammkött när det svenska är i säsong, enligt de breäkningar jag sett är miljöpåverkan mindre. Om jag får tag på ensilage-lamm med pinvingener som tål kyla kanske jag omprövar detta beslut.

Eftersom det mesta jag lagar hemma blir recept som publiceras ska det mesta (men inte allt) finnas att köpa i en vanlig affär. Visst, letar jag efter specialleverantörer som Gröna Gårdar och tipsar om dem. Det är viktigt att skapa en ökad efterfrågan. Men publicerar jag ett lammrecept i februari spelar det ingen roll att just jag använt en ekologiskt korrekt råvara. Som opinionsbildare har man ett ansvar.

Personligen tror jag att purism och ortodox renlärighet gör att många skräms av att äta mer eko-anpassat.

13:55  
Blogger Lisa sa...

K: du är ett geni att jag inte tänkt på det!

13:56  
Blogger Lisa sa...

jag föredrar NZ lamm när det svenska INTE är i säsong skulle det vara där uppe. Men framför allt är lamm höstmat.

13:59  
Anonymous Anonym sa...

Jag har inte följt bloggen så länge men gillar verkligen det jag sett hittills! Har själv också sedan en tid tillbaka övergått mer och mer till vegetarisk kost eftersom jag insett att det egentligen är det enda sättet att äta klimatsmart. Min kommentar är ingen kritik, jag ville bara kolla och passa på att problematisera klimatätandet lite. Ledsen om jag tar upp en gammal diskussion.

Att nz-köttet överlag är mindre miljöbelastande utanför den svenska säsongen är ju helt korrekt. Precis som det sydamerikanska nötköttet är bättre än det svenska (beroende på hur man ser på regnskogsskövlingen förstås) och de spanska tomaterna är bättre än de oljeuppvärmda svenska... Ur miljöbelastningssynpunkt. Lägger man sedan till parametrar som ett öppet landskap och sysselsättning på en levande landsbygd här i Sverige blir det genast mycket svårare.

Det är inte lätt att välja rätt när man inte vet vad som är mest rätt :-?

Tack för en bra blog Lisa! Den och de du har länkat till har inspirerat mig till att börja tänka i blogbanor, men det är än så länge bara på idéstadiet... Temat kommer dock kännas igen från den här diskussionen.

14:28  
Blogger Lisa sa...

Så klar grabben ska ha en blog! Säg till när du börjar så länkar jag!

14:34  
Blogger Olle Lidbom sa...

men det var hemskt goda damtidnings-smoothies!

15:21  
Blogger Lisa sa...

Vänta tills du smakat mina köttsmoothies. Lever, jordgubbar och kapris är nog en vinnare.

15:50  
Blogger K sa...

Kanske lingon hellre än jordgubbar?

18:11  
Blogger Lisa sa...

Tranbär?

18:12  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida