Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

lördag, januari 27, 2007

Mer från Möllan: Kul för en hemul

Knusperskinn, glänsande fettrand och smältande mörhet. Spädgris hos Mladen på Malmö Kötthandel kan och bör inte motstås. Kära Hemul, sådan grisspis bjuds bara på lördagar. Men du ska få lite fler uppslag eftersom du frågade så snällt. Fråga efter den hemliga Lutenican som står bakom de andra. Inte den som kallas "Lisas sås" (köp den också, förresten!) utan en knallröd med rostad paprika. Oslagbar! Passa på att köpa serbisk dunkelgrön, högoktanig pumpafröolja och kallrökt svensk entrecote också. Bondkorven är en vinnare och om du planerat in en härlig fylla närmaste tiden kan du i förebyggande syfte bunkra med en burk fileki, ragu på komage. Bästa bakfylleboten enligt en mångfald källor. Om de har sin lagrade kaymak — slå till med blixtens hastighet.DSCF1030.JPG
På allt bättre Tehran Livs hittade jag ovanlig god zereshk. (Recept här.)Undvik däremot deras fetakräm som stinker av vitlökspulver.
Paximadia från Egeisk import är ett måste. På samma ställe köper du dina oliver och feta om du är smart. Vaia och Sarantis har också en hyvens olivolja och om de har några filobakverk kavar bör du ladda upp med ett gäng.
På Möllans ost kan man inte bara gosa med Jonas lillebror utan också köpa de bästa getostarna i Sverige. Och i de kinesiska butikerna kan jag inte räkna upp allt du måste ha.
Tja, det var vara lite tips för Möllevångstorget. Själv blev jag tvungen att investera i en dragkärra för att få hem allt.

3 kommentarer:

Blogger Oskar sa...

Mycket mycket kul för denna Hemul! Tack så mycket, det var närmast en cyber-matkaravan du bjöd på. Nu väntar jag bara på lite varmare väder men sedan så ska jag klä mig i khaki, på med tropikhatten och macheten och så ska Möllevången erövras! Eftersom jag inte har några bärare så får jag nog ta med en liten vagn.

16:33  
Blogger Gitto sa...

Oskar! Ta dig till Malmö på lördag, för då är jag där. Då kan vi matkaravana efter Lisas utförliga instruktioner. Snälla, snälla Oskar?

16:53  
Anonymous Anonym sa...

Tack för alla tips :-)
Kul att det var så mycket från Malmö Kötthandel, Mladen är verkligen serviceminded.
Lät jättespännande med att det fanns så mycket i de kinesika affärerna, jag förstår att du inte har tid att skriva om allt, men skriv gärna om det i din bok istället :-).

12:14  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida