Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, januari 25, 2007

Veckans matnörd: Tävling!

DSCF0917.JPGAtt bara namnge denna förtjusande röda ingrediens är alldeles för lätt. Veckans matnörd blir den som bäst (inte nödvändigtvis först) prickar in vad den smakar. Extra plus för rätt namn och ännu fler för fyndiga användningsområden. Juryn är som vanligt mittaglig för mutor, smicker och uppvisat vitterhet.
Kort sagt: Kommentarsfältet är ert kära läsare!

PS. Jag har tyvärr sällan tid för att svara på personliga matfrågor per mejl och inte alltid heller i kommentarerna (men jag försöker!).. Risken finns att ni aldrig får svar. Och olösta problem minskar världsglädjen. Säkrare svar får ni i Tastelines frågelåda. Där svarar jag ungefär et par gånger i månaden på så många frågor jag hinner. Eller ställ frågorna rakt ut i kommentarerna så kanske någon annan mindre tidspressad matnörd svarar. Är det ett intressant ämne så kanske jag skriver ett inlägg om det någon gång i framtiden.

20 kommentarer:

Blogger Översättarhelena sa...

Det är väldigt likt de torkade tranbär som jag såg häromdagen på ett nytt kafé här i stan. Fast det är säkert fel, det låter liksom för enkelt.

10:43  
Anonymous Anonym sa...

jordgubbar?

10:46  
Blogger Lisa sa...

Helena: Helt rätt resonerat! Tänk om jag frälser dig till matnördarnas skara. Vilken bedrift!
Ledtråd: På ett språk har denna ingrediens ett namn som tilltalar snuskhummern i mig.

10:50  
Anonymous Anonym sa...

Det ser ut lite som en sorts torkade plommon som är vanliga i Kina, har för mig att dom smakar ganska illa...

10:58  
Blogger Björn sa...

Kuko! Lycium barbarum, alltså. Smakar svagt parfymerade, aningen syrliga russin. Anses stimulera spermieproduktionen.

11:52  
Anonymous Anonym sa...

denna kinesiska undergörande lilla wolf berry, goji berry vet ej vad den heter på svenska är förvillande lik torkade nypon. Och jag tycker att den smakar nypon. Men det är kanske självsuggererat!

12:06  
Blogger Lattemama sa...

Jag tror jag såg dessa i en annan matblogg förra veckan. Gojibär, wolfberry eller på svenska Bocktörne.

Har ingen aning om hur de smakar, men enligt originalbloggaren smakar de lite som fikon. Är väldigt sugen på att prova.

Hon använde dem i muffins ... Kolla här.

Tack för leveransen igår! Skall bli mycket spännande att testa poivre long, några tips på användningssätt?

12:13  
Blogger Space babe sa...

Ha, äntligen ngt för mig! Har en burk torkade sådana i kylen, men de är nog egentligen lite för gamla, haft dem i minst ett år. 枸杞子 heter de på kinesiska, uttalas/transkriberas gou qi, så goji-bär funkar bra, som lotta skrev. De är ganska svaga i smaken enligt min erfarenhet (endast torkade som sagt). I Hangzhou använder de gärna sådana i matlagning, t ex med skalade stora räkor. Jag har dem gärna i en kopp te med krysantemumblommor. Ska vara bra för ögonen, förebygga högt blodsocker och bukfetma, enligt Wikipedia (Taiwan). Jag tycker de smakar svagt syrligt och sött, lite som en älskad människas kyss kan smaka när han ätit frukost för två timmar sen och sedan suttit koncentrerad framför datorn. För säkerhets skull gör jag en kopp te nu för att känna efter.

12:56  
Blogger Space babe sa...

Wikipedia på engelska kanske är mer behjälpligt i detta sammanhang. Mkt fyllig artikel! Jag käkar och käkar. Tycker det påminner om... gojibär. Usch, jag är så dålig på att beskriva. Varje bär är ju individuellt, ibland kan de ha en viss beska också. Men de påminner en del om smaken på andra kinesiska bär/frukt, som t ex kinesiska dadlar i grönt tillstånd, se Wikipedia, klicka med fördel på språklänken längst ner, som är kinesiska, där kan man se några färska dadlar.
Men fröna inuti bären får dem att påminna om hallon eller jordgubbar också, på nåt sätt.

13:09  
Blogger Space babe sa...

De smakar liksom friskt och unket på samma gång. Red ut begreppen nu Lisa!

13:10  
Blogger Lisa sa...

Egentligen borde man få minuspoäng om man är så trivial att man länkar till Wikipedia. Motsatsen gäller dock om man länkar till den taiwaniesiska versionen. Hitttills leder Space babe!
Björn får stilpoäng för snuskighet. Lotta för vrålkoll och smakanalys.

15:38  
Blogger Björn sa...

Inte bara snuskighet, utan japansk snuskighet! För jag antar att det var det japanska namnet på gojibären (kuko) som du tyckte var snuskigt?

Sen är det alltid kul att vara först med att ha rätt, även om det inte var det tävlingen handlade om den här gången... :)

16:41  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker det ser ut som torkade hallonbåtar, vilket jag antar smakar ungefär som torra hallonbåtar.
TBFKAEM

20:25  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Det Space babe skriver om en älskad människas kyss tycker jag passar bra på en beskrivning som har hörde i veckan. Beskrivningen var "något mänskligt typ fermoner" och jag kan bara instämma. Ett te på det här (koka bären 15 min) smakar lite malva/hibiskus tycker jag.

20:45  
Anonymous Anonym sa...

otroligt goda med pak choi och vitlök "ångwokade"

19:53  
Blogger Space babe sa...

Björn, jag tror faktiskt det var spermieproduktionen som åsyftades med "snuskig". Eller kombinationen med kuko.

22:55  
Blogger Space babe sa...

Björn, det kan vara spermieproduktionen som åsyftades med "snuskig". Eller kombinationen med kuko!

22:56  
Blogger Översättarhelena sa...

Jag tror bestämt att du skulle kunna lyckas med det, Lisa! (Att omvända mig till matnörd alltså.)

20:50  
Anonymous Anonym sa...

Dom röda små bären är om dom ska få kallas Goji bär, odlade i norra delarna av kina (Ningxia)eller i himalia “goji bältet”. Där är jord näringen ypperlig för en näringsrikskörd. Dom bären är även sötare än vad som kallas wolfberry som kan ha en beskeftersak och som odlas i stora delar av hela asien. Sedan torkas dom i 40 graders temeratur vilket bidrar till att bären behåller en fuktighet på runt 12%. Vilket är utmärkt med tanke på att dom håller smaken längre. Bären delas även in i fyra olika klasser. För att bli klassad som "Super" ska det rymmas 240 bär på 50 gram. I jämsörelse med "grad A" som är lägsta kvaliten och rymmer 480 bär på 50 gram. Smaken bär med sig förnimelser till fikon/russin/sega-godis hållet. Dom små fröna är nog dom som ger bäret dess beska smak. Goji har gott om sockerarter i sig. Sedan kan man rabbla upp alla des hälsogivande effekter. Men att det är bra för ögonen, har med dess stora mäng av karoten/-onider. ang sperproduktion lär det vara pga. sink och magnesium. Till stora delen är det en bra produkt för att stärka sitt immunförsvar och för dess antioxidanta effekt av alla toxiner som vi utsätts av dagligen. Använd dom till gröt, i té i bakning eller som sylt.. enklast är att ta en liten näve och tugga, det utgör ett gott dagsintag. Lev väl :) / J

11:51  
Anonymous Anonym sa...

Bocktörne växer vilt i bl.a. Skåne. Växten tillhör samma familj som potatis, tomat, paprika och chili. Enligt svensk flora är hela växten giftig. Giftet påminner om det i belladonna. Bären har dock uppenbarligen fungerat som männiksoföda i Asien i tusentals år, och enligt senaste rön är de dessutom otroligt nyttiga. En daglig dos på 10-15 gram under minst 5 veckor, ger höjt immunförsvar och bättre levervärden. Den enorma halten av antioxidanter sägs också motverka vissa typer av cancer (på samma sätt som granatäpplen, chili och grönt te).

09:42  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida