Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, oktober 24, 2005

Rotsellerimousse med cabrales

Är ni hungriga? Det är jag allltid på måndagmorgon när jag tänker på allt gott jag ätit under helgen. Det är lika bra att börja planera nästa helg på en gång. Det blir mog en modifierad variant på ett gammalt Gourmet-recept.
Den milda snälla rotsellerimoussen får pikant sälta från cabrales en ovanligt god och balanserad spansk ädelost. Läggg märke till det subtila samspelet mellan mjölksorterna: kossa, get och får. Egentligen är ostsorten inte så noga, viktigast är att osten är perfekt mogen.
Det är lite pyssel med den här rätten, måste jag erkänna. Men den blir bara godare om du förebereder dagen före. Passa gärna på att snurra ihop en dubbel sats och servera på toast eller knäcke under helgen. Även trivsamt tillbehör till kall viltstek eller på en vintrig buffé.
Rotsellerimousse med cabrales och rostade hasselnötter
1/2 rotselleri,ca 300 g
3/4 dl mild olivolja
3/4 dl matlagningsgrädde eller Oatly matlagning
75 g cabrales eller roquefort
ca 1 tsk sherryvinäger
ca 1 tsk msk ljust moscovadosocker
1 msk grovskuren gräslök
salt, nymald svartpeppar
Till servering:
100 g rökt lufttorkat ankbröst eller rökt lufttorkad skinka
1 msk grovhackade hasselnötter, helst rostade och skalade
Torkade körsbär, gröna russin eller zeresjk
Smör till fräsning
1. Skala rotsellerin och skär i drygt centimetertjocka stavar. Bryn i hälften av oljan tills den är gyllenbrun på utsidan och låt gå färdigt på låg värme under lock, ca 10 minuter tills den är mjuk rakt i genom. Låt svalna.
2. Mixa i matberedare tillsammans med olja, ost och sherryvinäger. Blanda ner grädden och mixa i ytterligare några sekunder. Smaka av med socker, mycket nymald svartpeppar och salt. Kyl i minst en timme.
3. Forma fina ägg på tallrikar innan du serverar fördrinken så hinner moussen få rätt temperatur. Strö över rostade hasselnötter. Smörfräs bär till dekoration samtidigt. Se upp så att de inte bränns, mindre än en halv minut räcker.
4. Lägg upp ankbröstet precis före servering och garnera med bären. Skär gräslöken och dekorera mousseäggen med den.

I kikaren: Vi ska försöka komma ikappp med utlovade recept. Bland annat ska jag laga mole igen till helgen. Var inte helt nöjd med betaversionen, en förenkling av ett tvådagars Rick Bayless-recept.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag har gjort en empirisk forskning och kommit fram till att det är i princip bara tjejer som äter selleri. Hur kommer det sig? Är det någon som säger emot?

från en som aldrig frågat förr.....

Eva

12:10  
Blogger Lisa sa...

Jag tror att det, precis som koriander, är en smak man lär sig tycka om. Och eftersom de är klassisk bantarmat så tvingar kvinnor sig att äta det tills de en dag börjar gilla det. Jag älskar selleri och min man också. Och han är garanterat inte gay!

13:02  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida