Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, januari 25, 2007

Prisfest

DSCF0994.JPG
Sveriges mest prisvärda förrätt hittar du på min favvokrog Asien på Ystadsgatan, Malmö. För ynka 28 bagis får du två sommarrullar med handpillade räkor och asiatiska örter. Samt en liten hemlagad hoisinsås att dippa i. Om du missar den friterade tofun i söt sojasås med limeblad är du rent ut sagt dum. Biffen i apelsin är en annan favorit nu när de mentala smaklökarna förbjuder mig att äta jätteräkor.
Snart stänger Lang och Ly luncherna för att koncentrera sig på kvällarna då de har vilda planer på en grill och räkfärslindade sockerrör. Bättre mat än så här får du inte för pengarna i Sverige.

6 kommentarer:

Blogger Hanna sa...

Sommarrullar, heter de alltså på svenska. På franska heter de vårrullar. Och vårrullar heter nem, fast det är såna små vietnamesiska bara, de där svenska vårrullarna finns liksom inte.

18:10  
Blogger Lisa sa...

På Asien heter de färska vårrullar. Vilket för en att undra vad de blandar i sina andra. Gott är det i alla fall. Och de funkar riktigt bra med "svenska" räkor i.
Bär jag var liten var vårrullar pannkakor med en fyllning av burkade böngroddar och gratinerade med ost.

18:14  
Blogger Lagers tabberas sa...

Lisa,
var det inte näsan som crepes, de där tidiga, som en slags mix mellan asien och frankrike, en svensk missuppfattning. Men jag kommer ihåg tidigt att det fanns "vårrullar", sådär feta (alltså tjocka) och fyllda med strimlad vitkål. De såldes friterade i korvkiosken redan i slutet av 60-talet. Och de lades upp på en mosbricka och så skar de upp hela härligheten och sprutade söt kinasojeimitation i och det var djävligt gott.
På thai heter vårrullar "pha pia"

20:22  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Wow, min Älsklingsrätt när jag bodde i Paris. Finns de i Stockholm också? Svara bara om du vill/orkar. Jag ska snart till Paris och har tänkt äta några såna här. =)

21:00  
Anonymous Anonym sa...

Nej, inte stänga på luncherna! Hur ska nu vi småbarnsföräldrar kunna äta där :(

17:41  
Anonymous Anonym sa...

färska vårrullar är det enda svenska namn som jag sett på dem, de andra som bara heter vårrullar är de friterade... bara andra ingredienser, kål en korv! rulla in i salladsblad doppa i nouc cham - hur det nu stavas fisksås risvinäger lök chili utspätt med vatten?. Minns med värme vietnam - och en kvinna som satt och rullade dem a la minute till vi gäster sa stopp! och det gjorde vi först efter väääldigt många.

19:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida