Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

lördag, december 09, 2006

Bryssekålens välsignelse

DSC00054.JPGRester kan vara ett gissel eller en välsignelse. Kall kokt brysselkål tillhör definitivt den senare kategorin. Här har de brynts snabbt i olivolja och sedan blandats med svampfylld tortellini för en snabblunch. Väl lagrad pamesan och nymald svartpeppar oppanpå är en mänsklig rättighet.
Om du lagar rätten senare i december kanske den kan förstärkas med lite strimlad julskinka eller lite valnötter som får steka med bryselkålen.
En annan favorit är att marinera brysselkålen med pressad citron och nypressad olivolja. Blanda med tunt skivad rödlök, smulad feta och mycket svartpeppar. Servera kall retsina till och tänk bort det gråmulna vädret.

2 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

Som sexåring fick vi halvråa kokta brysselkål och det tog lång tid innan jag hämtade mig från upplevelsen. Men som du beskriver, kokta, sedan strimlade men här frästa i smör och med en skvätt grädde. Till det potatis och skinka och en god senap. Finemang.

14:36  
Blogger Hanna sa...

Brysselkål passar inte att hålla varmt i timtal. Ändå envisas skolbespisningar med att servera dem. Så jag trodde upp i vuxen ålder att jag hatade brysselkål, för det smakade helt beskt och gammalt. Blev JÄTTEFÖRVÅNAD när jag fick smaka brysselkål nygjorda och goda. Nu är det min favoritgrönsak!

16:28  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida