Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

onsdag, december 06, 2006

Årets matbloggstrend : Quinoa

Mycket mer trendigt kan ett gryn inte vara. Quinoa är inte bara bra för att hålla blodsockret jämnt och fint. Det har dessutom imponerande mängder vitaminer och mineraler som får dietisters ögon att tåras av lycka.
Att den krämiga, lite gräsiga jordnötsmaken är fantastiskt är dock det allra viktigaste för alla oss matälskare. Tyvärr misshandlas de rara grynen nästan överallt och hämnas med att bli till en rälig gröt.
Röd och svart quinoa är ännu godare och nyttigare än den bleka motsvarigheten. Fantastiska i sallader eftersom de sprött knuspriga grynen håller formen bättre.
Så kokar du quinoa:
Rosta fröna i torr panna ett par minuter under omrörning. Skölj sedan med noga hett vatten för att få bort bittra saponiner i skalet. Koka enligt instruktionerna på förpackningen eller pastametoden (se nedan).
Uppdaterat: Om det inte står något om sköljning eller blötläggning på förpackningens recept så innebär det att quinoan är förbehandlad och saponinerna väck. Då räcker det med att koka quinoan (fast rosta den gärna).

DSC00043.JPG
Pastametoden:
Pastametoden ofta en bra metod för grövre gryn eftersom koktiden och absorptionen varierar så mycket. Koka inte allt för stora mängder för då blir grynen ofta grötiga i botten av kastrullen.
Koka grynen i rikligt med lättsaltat vatten tills grynen är nästan mjuka.
Häll av vattnet och låt stå och svälla på eftervärme 5-20 minuter under lock tills grynen är riktigt mjuka.
Fluffa upp med en gaffel.
Smakkamrater: Skaldjur, apelsin, svamp, rosmarin, hasslenötter, nötkött, nektariner, cashewnötter, curry, stekt lök, torkade aprikoser


7 kommentarer:

Blogger idaida sa...

Jag har ätit en "quinotto" enligt renee voltaires recept, med röd quinoa, stekt lök, soltorkade tomater och riven parmesanost. Det var jättegott.

09:12  
Blogger Xtian sa...

jaha, då vet man mer om hur man skall behandla quinoa. De tveksamma blickarnas tid i affären är över.

Jag säger ju det Lisa, att gå in på Matälsakren är som att ta ett steg in i upplysningens tidevarv! (ja iallafall för oss...)

/Red. FastFoodLovers
(skall vi äta jultallrik snart?)

09:41  
Blogger Magnus Levin sa...

Hej Lisa, har ätit quinoa ett tag men aldrig rostat dem innan, får kanske prova det en gång. Angående röd/svart så är det bara att hålla med, det smakar bätte och ser roligare ut på tallriken.

Provade egyptiskt vete, kumut, på jobbet en gång. Kanongott, bra tuggmotstånd, mycket proteiner och mineraler. Har tyvärr inte hittat det in min butik men får väl ge mig iväg mot Möllan för att leta upp det.

Ha det bra, alltid lika kul att komma in här och läsa.

13:01  
Blogger Jessica sa...

Jag erkänner, har aldrig ätit quinoa. Det där med att lägga i blöt och saponiner och... ja, jag vet att det bara är undanflykter men så är det. Ska nog försöka när jag kommer över ett gäng.

15:30  
Blogger Jessica sa...

Lisa, Harold McGee skriver i dagens NY Times. Länk på min blogg.

17:15  
Anonymous Anonym sa...

Tack för tipset.
Men jag hittar inga affärer som har Qinoa.

Jag har testat Özen Allfrukt, ICA Maxi, min thailändska lilla kvartersbutik, Morot & Annat, ingen har.

På morot & annat sade att de haft röd qinoua men att den inte varit ekologisk så de fått skicka tillbaka den.

22:04  
Blogger Martin sa...

Jag letade vidare och hittade det till sist.
Druvan har röd och vit quinoa och den finns på nästan alla ica-butiker (den var bara konstant slut i min).

Svart quinoa däremot är inte alls lika lätt att få tag på, det verkar bara var Biofood som har det (återförsäljarlista finns på deras hemsdia).

Tack för tipset om svart quinoa!

07:07  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida