Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, november 26, 2006

Koks i lasten

Ny film om vilka som betalar priset för vårt billiga kaffe. (Tack Gitto för tips!) Vi dricker numera bara Hazienda från Zoegas. Första sändningarna var urusla, men numera är de alldeles utmärkta. Prova igen om ni blev avskräckta första gången. hazienda_boxPå grund av ojämn tillgång kommer kvaliteten tyvärr fortsätta svaja. Jag vill tro att det spelar roll vilket kaffe vi väljer.
Varför inte skicka ett mejl till Nestlé och berätta att du tycker att ALLA deras kaffen ska vara rättvisemärkta?

ulrika.wallberg/snabela/se.nestle.com

20 kommentarer:

Blogger Gitto sa...

Jag dricker Arvid Nordqvists REKO, det är inte alls dumt, men jag ska definitivt testa Zoegas variant. Kom ihåg tiden då min snåle exman alltid kom hem med euroshopperkaffe. Fy attans vilket häxgift! OCh för tio kronor paketet behöver man inte vara civilingenjör i teknisk fysik (vilket han var) för att lista ut att någon, någonstans inte fått skäligt betalt...

14:09  
Anonymous Anonym sa...

Är Hazienda ekologiskt också? Enda alternativet för att få både- och verkar annars vara Löfbergs Lila.

15:00  
Blogger Lisa sa...

Tyvärr inte. Kraven för ekologiskt kaffe är hårda. Men vad jag förstått är det begränsningar för vilka gifter man får använda etc. Så det är i regel bättre för miljön än vanligt kaffe.

Ska omedelbart klaga igen!

Löfbergkaffet funkar inte för mig. Då blir det hellre te och misär. Tyvärr.

15:12  
Blogger helena sa...

Jag är alldeles för dålig på att välja rätt saker i butiken. Jag vill helst ha kända märken och jag orkar inte leta (fy på mig jag vet att jag borde ta mig i kragen och bli mer engagerad). Men jag ville bara säga att det är toppen Lisa att man kan kika in här och få lite klara, enkla och tydliga tips på vad man ska köpa helt enkelt :)

16:13  
Anonymous Anonym sa...

Kaffe ska vara mördande gott, välbryggt och starkt. Löfbergs starka går ihop med mitt vatten hemma och det är faktiskt det som avgör. Vattnet. Har testat mig fram i kaffedjungeln. Starkt bryggkaffe är bäst.

På 60-talet var jag noga med att köpa alternaiven och jag plågade länge min omgivning med ett pulverkaffe från Afrika som smakade skit redan i mun.

Swemag

16:28  
Blogger Brazilian Linda sa...

Ja ett gott kaffe är absolut värt guld! Är det sedan kravmärkt eller likande så är det ju som grädden på. Här finns några organiska alternativ men de är räknade på en hand, förpackningen superliten och dyyyyrr. Så tyvärr ingår det inte på min köpelista när jag handlar. Men komemr det i större föpackning till bättre pris så ska jag absolut testa det.
När jag lämnade sverige var det löfbergs som gällde, skulle vara intressant att se om jag idag skulle föredra Zoegas. Kaffet här är ju starkare.
Vattnet spelar absolut stor roll!

16:36  
Blogger Lisa sa...

Hmm, nu försvann en kommentar jag skrivit. Vattnet i Malmö var perfekt för mitt älsklingskaffe Mollbergs blandning. Stockholmsvattnet är visserligen godare i sig men gjorde det lätt att bli politiskt korrekt för det gav inte alls samma resultat.
Vattneet regerar kaffet!

17:59  
Blogger Lisa sa...

Och tack förresten, bitchen.
Jag är också rätt förvirrad ibland. Det är så många faktorer att ta hänsyn till att man blir galen.

Jag diggar ditt bloggnamn!

18:01  
Blogger Lisa sa...

Linda: Är det mörkrostat i Brasilien?
Finns det ekologiskt?

18:02  
Blogger Gunilla sa...

Shoppa med er några påsar Café Estima Blend från Starbucks nästa gång ni är i USA! Fair trade-märkt och jättegott. Tyvärr inte helt billigt.

19:16  
Anonymous Anonym sa...

Förlåt alla kaffeälskare nu kommer jag att spräcka eran bubbla.

1. Att ni köper rättvisemärkt och/eller ekologiskt ändrar ingenting så länge ni köper det från ett företag som Nestle, Starbucks eller Gevalia som fortfarande producerar kaffe på vanligt sätt.

2. Värsta boven i dramat är EU, EU har högre avgifter på import av färdiga produkter än på import av råvaror.
EU Bönan 7.3% Rostat Kaffe 12.1%
USA Bönan 0.1% Rostat Kaffe 10.1%
Japan Bönan 6% Rostat Kaffe 18.8%

Därför så förlorar de fattiga länderna mycket behövlig inkomst pga att de inte kan förädla råvaran i sitt eget land.

På FN's statistik över rättvisa länder så sjunker vi alltid längre ner pga vårat kaffedrickande.

Linda sötnos vi har haft denna diskussion förrut, forsätt att dricka ditt dyra kaffe, du är den av oss som kommer närmast rättvist kaffe. Men att det är dyrt för dig är vårat fel, pga att det finns väldigt få rosterier i Brasilien.

Żaba, London

PS. Skillnaderna i avgifter för cacaoböner och färdig choklad är ännu värre tyvärr.

01:45  
Anonymous Anonym sa...

Jag köper Equale (distributör är Sackeus, tror jag) espressobönor till min kaffemaskin. Både Fair trade och Kravmärkt! Och gott! :)

09:40  
Blogger Brazilian Linda sa...

Lisa: Ja det finns både mörkrostat och någon sorts organisk sort. Alla möjliga rostnignar finns, tyvärr så smakar de flesta av dem bääääääääääää. Någonång när jag blir rik kan jag skicka dig ett smakprov om du vill från stadens rosteri :)

Zaba: Jaha där fick vi på näsan!
Kaffediskussioner kan man ha läääänge...:)

10:57  
Anonymous Anonym sa...

Att köpa från nesté är dessutom att stödja ett företag som skickar ut personer till sjukhus för att övertala nyförlösta afrikanska mödrar att ge spädbarnen pulvermjölk istället för att amma. Pulvret blandas med orent vatten = nestlé dödar bebisar. De slutade ett tag när debatten var het för tio år sen, nu är de igång igen.

13:17  
Blogger Lisa sa...

Sorry Zaba du spräckte ingen bubbla. Kul att du är engagerad.Vi har bara lite ilika ambitionsnivå.

Jag är mycket väl medviten om att det finns bättre alternativ. Men problemet är att de flesta sorterna riktigt politiskt korrekta (och jag menar inte detta som ett skällsord) är så kassa att jag nästan slutade dricka kaffe. Eller kräver exkursioner till specialbutiker vi inte hinner med.

EU:s groteska handelshinder har jag ilsket debatterat i bl a radio. Så jag håller helt med där.

Det vore dessutom förmodligen bättre att sluta äta kött, men jag är inte beredd att offra så mycket. Mitt liv handlar om realistiska kompromisser, inte att försöka vara ett helgon.

Jag tror att det går att ändra på de stora företagen, och jag tror att det är viktigt det också. Även om de skaffar sig ett moraliskt alibi genom Hazienda innebär det de facto att några kaffeodlare får det bättre när jag väljer Hazienda. Det är inte optimalt men det är ett steg i rätt riktning som MÅNGA kan ta. Ibland är det bättre att många tar ett litet steg än att ett fåtal är helt renläriga.Det är därför fair trade organisationer och milköorganisationer ofta väljer att samarbeta även med stora företag.

Givetvis påverkar det Nestlés kaffepolicy om många väljer deras fair trade-alternativ. Ännu mer påverkas det av att sådana som jag ringer ilsket få och då och klagar. Eller om många följer min uppmaning, mejlar och klagar på att inte allt kaffe är fair trade.
Och det var ju det mitt inlägg gick ut på.

I övrigt handlar vi så lite vi kan av stora företag vilket nog kan avläsas i recepten på den här bloggen. Men vi tar det ett steg i taget.

Om jag hade varit du hade jag nog snarare sagt så här: jättebra att ni vill välja ett bättre alternativ. Hazienda är en bit på vägen men kommer ni över ett kaffe av märket xxxxx är det ännu bättre därför yyyyyyy.

Jag tror man kommer längre med att uppmuntra goda initiativ än att förklara för folk att det de gör inte spelar någon roll.

Kom gärna med lite konstruktiva tips om goda och bra kaffen. Det är mycket roligare och får mer gehör.

16:25  
Anonymous Anonym sa...

Lisa du läste mitt inlägg pa helt fel sätt det var inte menat att elak och okunstruktiv utan snarare att ta upp något som de flesta väljer att inte se. Därav "förlåt spräcka bubblan" inte för att vara självgod eller övercynisk utan endast i syfte att informera så att man kan göra ett så bra val som möjligt inom ett område där väldigt få vet sanningen eller vill se sanningen.

Jo själv försöker jag om möjligt att dricka fair trade och stödja mindre företag med bättre policy än de större, men det är inte kul att stoppa i en massa socker och mjölk bara så att det ska vara drickbart.

Tycker att det är jättebra att du är emot EU's handelspolitik, fortsätt med det så kanske vi lyckas.

21:41  
Anonymous Anonym sa...

Oj glomde sign. ovan

Żaba, London

21:41  
Blogger Lisa sa...

Goodie! Jag är inte mot all EU:s politik. Bara det som är mest koko.

Men att säga att det inte spelar någon roll om vi väljer bättre kaffe bara för att det är ett stort företag som levererar det är just sådant som informationströtta konsumenter tar till sig för att slippa ta ansvar och hosta upp några kronor extra. Så klart att det spelar roll att ett fair trade-kaffe som smakar Ok kan distribueras till varenda liten pluttbutik. Nu finns inga ursäkter längre.

Det är när jättarna ändrar på sig som de stora resultaten syns. Sorgligt men sant.

Dissa dem hjärtans gärna för deras vanliga kaffe -- men inte för det de gör rätt. Hur lite av deras totala omsättning det än är.

Men som sagt: jag blir jäteglad om du som har koll kan ge lite tips. Bill du göra ett gästbloggsinlägg med bra produkter?

21:56  
Anonymous Anonym sa...

Oj, man tackar! Trodde aldrig jag skulle få ett sådant erbjudande. Blir mest att jag skriver rapporter om barnarbete, fair trade och tredje världen i allmänhet.
Kan inte åta mig något just nu pga 5 pågående projekt. Men jag kanske kan få återkomma?

Żaba, London

01:41  
Blogger Lisa sa...

Hmm, kan vi göra Zabas fem favoriter?
Fem goda grejor som förändar världen, typ. En enkel lista och så kan läsarna få tipåsa om fler saker.

07:52  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida