Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

onsdag, november 22, 2006

Provtestförsök

Första leveransen från Årstiderna är beställd. Nästa torsdag kommer frukt, grönsaker, gotter och färsk fisk till vår dörr. Vi gillar att handla och det hör till mitt jobb att snoka runt i butikerna. Så det blir kanske låda några gånger i månaden. årstiderna
Årstidernas hemsida är trivsam men inte användarsnäll. Småråddig, tätskriven och inte alls intuitiv. Som macanvändare är man så bortskämd.
Sen testar vi Ekolådan några gånger och jämför.
Kommentera gärna om egna erfarenheter av de konkurrerande lådorna.

12 kommentarer:

Blogger The Oracle sa...

Singellådan är oftast väldigt bra, även för den som inte är singel. Hyfsat stor variation, god kvalitet, och trevliga små överraskningar. Tidigare provade vi baslådan, men upptäckte att vi helt enkelt inte konsumerar så stora mängder morötter att den var rätt för oss... ;)

18:43  
Anonymous Anonym sa...

Årstiderna är helt OK. Brukar köpa stora Mix med både frukt och grönt. Min erfarenhet är att de är bättre på grönt än frukt. Frukten brukar oftast vara några skavda, bruna päron eller äpplen och dito bananer, men så är det ju ofta med ekologiskt när det inte är säsong. Ska bli kul att se vad du tycker om Ekolådan.

19:34  
Blogger Jessica sa...

Bor inte så att det går att få tag på den än. Väntar med spänning. Tror att jag behöver nåt sånt för att komma i kontakt med mer än min standardförekomst av grönsaker. Men sen så är jag allergisk mot diverse frukt och grönt. Kan man anpassa lådor efter det? Verkar trist att få ett gäng apelsiner som man inte kan äta liksom.

20:05  
Anonymous Anonym sa...

Hej! Är inne på din sida för första gången och tänkte att jag skulle svara direkt på din fråga.
Vi har köpt olika lådor från årstiderna i ett halvår ca och är jättenöjda. Har bara haft lite otur med sallad som varit för mjuk.
Fisken var otroligt fin och fräch.

08:15  
Blogger Alice sa...

1-0 till Ekolådan som aldrig gett mig dåliga frukter.
Vilken underbar stad vi lever i med dubbel utbud av eko-grönsaks-leverantörer!

08:22  
Blogger nicoletta sa...

Jag har sa upp min Ekolåda för ett tag sen eftersom grönsakerna transporterades från både Spanien och Italien. Nästa vecka får jag min första Lantlåda från Årstiderna - där innehållet ska vara närproducerat. Jag väntar med spänning!

09:32  
Blogger Lisa sa...

Jag tror man helt enkelt får ha överseende med att vissa saker är lite långväga vissa årstider.
Jag blev också irriterad över att båda öeverantörerna kör italienska äpplen nu t ex.
Man får nog se det som att man skapar efterfrågan på ekologiska varor.Och klaga hos leverantörerna lite då och få.
Vi tänker prova lantlådan också men den känns inte lika barnvänlig.
Och saker man inte äter upp är definitvt inte miljövänliga.

10:58  
Blogger Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag har testat båda lådorna i perioder, först ekolådan i flera år, sedan årstiderna förra hösten eftersom jag irriterade mig på att ekolådan envisades med att skicka med stenhårda tomater och uppgiven sallad mitt i vintern. Jag klagade också på det senare flera gånger, men de svarade uppgivet att de hade försökt ta bort dem men att fler människor klagade då. Nåja, nu har de ju infört en baslåda med mest rotfrukter som man ju kan välja på kallvintern.

Jag tyckte nämligen att ekolådan var överlägset. Bättre kvalitet, bättre service, roligare utbud. Jag testade rena grönsakslådor eftersom jag inte äter så mycket frukt. Så länge bondens marknad är igång skulle jag dock inte välja lådorna, eftersom det faktiskt kan vara bristande kvalitet på enstaka grejer ibland, något som i alla fall jag aldrig råkat ut för på bondens.

12:18  
Blogger Lisa sa...

Hmmm, man kanske borde köra en Ekolåda i månaden och en Årstiderna?
Jag har hört så hemskt olika om båda leverantörerna.
Hur som helst. Detaljerad rapport kommer.

12:30  
Anonymous Anonym sa...

Vi hade ekolådan i ett drygt år, men bytte till Årstidernas lantlåda för ett år sedan då vi tröttnade på ekolådan dåliga franska sallad som hade tre timmars hållbarhetstid. I lantlådan är allt närproducerat och säsongsbundet. Och fullständigt underbart, vilka jordärtskockor och polkabetor!
mvh Andreas

18:33  
Anonymous Anonym sa...

Jag har provat båda företagen och säger väl nja.....
Ekolådans stora grönsak, oftast Ok kvalitet men i princip varannan gång, var salladen slak, auberginen brunfäckig, palsernackorna mjuka.
Lantlådan från Årstiderna var dock bättre, men rödlökar som var så små så när jag skalat dom var de som syltlökar och när jag fick polkabetor så var det en groteskt stor och 3 pyttesmå, hur tänkte dom då? Kan inte någon få små och någon få stora. Dessutom fick jag maila (varje vecka)och fråga vilka sorter man hade fått på exempelvis potatis, äpplen etc. Eller är tanken att det är bara proffs på sortbestämning som ska kunna köpa lådan? Prövade också det danska rågbrödet från Årstiderna och det möglade på 4 dagar vilket jag tycker är skumt, mitt egen bakade rågbröd hinner jag äta upp innan det möglar. I och för i sig är det positivt att det möglar och inte håller i 12 år som den berömda rulltårtan.

Just har jag uppehåll i lådorna, dom kan stressa en del också, men det som verkligen är positivt med dom är att jag åter mycket mer grönsaker än jag annars skulle ha gjort.

ICA Maxi i Skvaltan(Nacka) har annars en hyfsat bra ekohylla med grönsaker.

Eva

17:27  
Blogger Lisa sa...

Tusen tack för allt inputtande! Jag känner nu att mina förväntningar är mer realistiska.

19:14  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida