Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, september 11, 2006

Sichuanesisk tunga

DSC00084.JPG
Det är svårt att skriva om tunga utan att förfalla till taskiga ordvitsar. Men jag ska göra mitt bästa. Tunga är rackarns billigt och gott.
Igår serverade vi den med en tingtinglande marinad och en driva av finskuren selleri och salladslök.
Snabb beskrivning
Sjud en kalvtunga ca 3 timmar i saltat vatten med 2 stjärnanis, 1 kanelbit och några korn sichuanpeppar. Låt svalna, skala och skiva.
Gör en marinad: 1/2 tsk krossad sichuanpeppar försiktigt rostad i torr panna tills hela huset luktar Koffeeshop + 2 msk chinkiangvinäger + 2 msk ljus soja + 1 msk mörkt muscovadosocker eller farin + 1 msk mörk soja + 2 msk chiliolja. Blanda väl och skeda över tungan. På med det gröna och servera. Rostade jordnötter eller sesamfrön är raffigt att strössla över.

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det spelar ingen roll hur du kryddar, sjuder och strösslar. KOnstistensen går aldrig att gömma. De där - vad heter de nu - papillerna som känns när man äter tunga gör magen till en vändplats.

14:26  
Blogger Lisa sa...

Men söte anonyme tvivlare — skär bort det yttersta lagret då! Nybörjare kan göra sallad på strimlad tunga. Tro mig när jag säger: Tunga är det möraste och mest smakrika man kan tänka sig.

16:14  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Håller med anonym, det är inte mycket som jag har svårt för att äta, men tunga tillhör den kategorin av mat som jag tittar misstänksamt på. Lär mig dock att gilla det mer och mer varje jul för vi har det på bordet. God svampsås brukar serveras till.

10:51  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker tunga är jättegott. Min föräldrar brukar ha det på julbordet.

Jag förstår inte riktigt varför alla alltid talar om varifrån det kommer. I så fall borde ju skinka vara ännu värre, men det har de flesta inget större problem med.

16:05  
Blogger Jessica sa...

Jag har farit jorden runt och ätit det ena, än det andra och ofta till min stora fövåning gillat det, även sedan det visat sig vara hundfilé etc. Men tunga går inte. Ingen inälvsmat går, bortsett från blodpudding. Min mor var ingen hejare på matlagning när jag växte upp så lungmos, sillbullar, tunga, lever i identifierbart tillstånd, allt sånt, nej tack.

21:11  
Anonymous Anonym sa...

Oj tack Lisa för ett trevligt recept. Jag köpte en tryckkokare på lidl för 50 €. Bästa köpet!
Tungan tar då bara halva tiden!
Fram för tryckkokaren!

10:20  
Anonymous Anonym sa...

När jag var liten serverade far ganska ofta tunga och jag minns att värmd sådan med salt spad och potatismos därtill var något som jag älskade... MEN idag, jag är inte kräsmagad, men idag tror jag inte att jag klarar av varken tunga eller hjärta (som jag också gillade då under 40-talets sista hälft...)

16:57  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida