Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, maj 23, 2006

Svamptramp i affären


Visst kan man vara snäll och säga att kärt barn har många namn. Men i grönsaksavdelningens svampskog är det lätt att gå vilse. Därför är det dags med en snabb kartläggning av champinjonerna. Portabello är ett tjusigt hittepånamn för en fullt utvuxen skogschampinjon. Skogschampinjonen har sitt namn till trots aldrig satt sin fot i någon skog, utan odlas precis som sin blekare bror.
Min mans två små älskar svamp och igår stod de och tiggde om att få prova alla de stiliga sorterna. Skogschampinjonerna kvartades ooch stektes på hög värme med fänkålsfrön, vitlök, färsk salvia, zucchinibitar och fint skivad fänkål. Sen landade de i i fullkornsspagetti med lite finrivet citronskal och riven lagrad prästost. Kokt broccoli till. Barnen fick enbart spagetti och broccoli samt några utpetade svampbitar, de gillar inte zucchini. Marinerad vildsvinskarré passade perfekt till.
Mest succé gjorde den mustiga portabellon. Tack vare att den fått växa till sig har den en djup, komplex smak (behöver jag droppa ordet umami för att ni ska vara med på noterna?).
Vi skar av fötterna och stekte de stora mörkbruna hattarna hela i lite Smör & rapsolja. En liten gnutta färsk pressad vitlök, salt och nymald svartpeppar var enda kryddorna. Vi stekte hattarna ganska länge på medelvärme och vände dem då och då och pressade samman dem lätt. Precis före servering rev vi över en riktigt god parmesan.
Servera svamparna hela som en del i en måltid eller skär dem i bitar och snaska på före maten (det gjorde vi). Barnen var i extas, inte minst för att de fick vara med och laga.
Den söta lilla bilden är lånad från Herr Svamp.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag har fått torkad Shitake av en väninna, som vägrar tipsa mig om vad jag ska använda den till. Har du några tips?

10:39  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Jag har varit på svampodling i Loire och ska lägga ut lite bilder på min sida ikväll. Massor av bra tips för svampen - tackar!

16:18  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida