Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

fredag, maj 19, 2006

Dagens ord: bloggsoppa

I och för sig avsågs de falska rykten som var i svang om Danielssons kuttrasju. Men ordet låg så bra i munnen att jag beslöt mig för att ge mig själv ett uppdrag över helgen. Nämligen (surprise!) att skapa en bloggsoppa. Jag behöver nämligen lite sopprecept till min bok.
Förslag , recept och input mottages tacksamt i kommentarerna nedan. Fast ... Är inte finessen med en bloggsoppa just att den ska vara dagsaktuell? Nåja, det blir fler soppor. Fiffiga förslag belönas med en inbjudan till soppätande.

18 kommentarer:

Blogger Översättarhelena sa...

Min favoritsoppa är jordärtskockssoppa. Man kan göra en chèvrekräm att klicka i och lite goda "chips" av ugnstorkad kallrökt kalkon att ha till. (Det senare är min variant av parmaskinka, eftersom jag inte äter gris.)

14:11  
Blogger Lisa sa...

Ja vad gott! Men det är lite väl vintrigt nu när naturen står i blom? Till min astmatiske mans förtret. Tusen tack för tipset!

14:17  
Blogger Översättarhelena sa...

Håller med, det är god höst- och vintersoppa. En av de bästa på våren/försommaren:
soppa av trädgårdssyra (eller ängssyra).

14:27  
Blogger peblin sa...

Kanske lite väl matig för att räknas som soppa, men en av ingrediserna passar så bra in på den andra "soppan";

Köp ett knippe sparris, skär av knopparna. Hacka ner resten i grädde/mjölk+favvobuljong och gör en sparrissoppa.

Fräs knopparna, blomkål, finhackad schallis och sockerärtor i smör tillsammans med en cm-tjock skiva citron. Ta bort citronen när du fräst klart.

Ugnsbaka en bit torsk (gärna rimmad) till 50 grader innertemp.

Bottna en djuptallrik med knopp-fräset, toppa med torsken och häll sen underbar sparrissoppa runt hela kalaset. Servera med en krispig chardonnay :-)

14:37  
Blogger Eva-L sa...

Jag gjorde för flera år sedan en soppa på buljongbas med färskpotatis och kassler i strimlor, jag tror det var paprika i också. Som tillbehör en ostkräm på färskost, västerbottenost och svartpeppar har jag för mig. Färskpotatisen och kasslern gör den somrig tycker jag! Man skulle kunna ha i en massa färsk oregano också.

14:47  
Anonymous Anonym sa...

En bra soppa kräver en bra buljong. Jag kokar alltid kycklingbuljong när frysen har blivit full av överblivna skrov! Skaldjursrester håller inte i frysen på samma sätt, alltså inte lika gångbart hemma hos mig. Fisk buljong går alltid att koka snabbt när jag behöver det. Men jag måste erkänna att jag ofta saknar en bra grönsaksbuljong. Borde ta mig i kragen och koka och frysa in. Tärning och fond på flaska är uteslutet, alltid för salt eller för örtigt. Innehållet i nämnda halvfabrikat är dessutom motbjudande.

15:29  
Anonymous Anonym sa...

Ängamat med alla fantastiska primörer, å va gott. Färsk bondbönsoppa, kanske med nymortlad pesto.

Men vem é jag som ger dig förslag, jag är inte värdig.......

Hälsar,

Eva

15:31  
Blogger Lisa sa...

Mmmmm, fortsätt! Jag är lite inne på en variant av Evas ängamat. Men pesto känns lite för brutalt för de första förskrämda primörerna. Kanske med en mild senapskräm?
Tyvärr kan jag inte koka fond på landet för vi har ingen fläkt, det luktar för mycket och ... tja, det får bli lite mer avskappmat där. Gillar Touch of Taste på flaska. Men just kycklingskrov är det rätt lätt att koka fin fond på. Eller räkskal.

16:37  
Blogger Jessica sa...

Den här soppan/grytan gjorde min mamma mycket när vi var små. Jag har förädlat den en smula. Kan inte äta den så ofta på grund av allergi mot tomater.
Ta potatis, morötter, gul lök, rökt tysk korv (ABSOLUT UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER KORV FRÅN SCAN!), vatten, svartpeppar, basilika, salt, passerade tomater. Låt koka länge. Ta udden av syran i tomaterna med litet socker. Vill man piffa upp den lite kan man tillsätta färskt tomatkött och litet färsk basilika mot slutet.
Funkar med primörer också men då får man koka tomatbasen först och sedan tillsätta potatis och morötter. Annars blir de alldeles för överkokta.

19:45  
Blogger Viktoria sa...

Jag gillar ju rätt stark mat. Chipotle i buljongen blir gott (det har jag tjatat en del om på min blogg). Sen kan man lägga i våriga grönsaker och färska fiskbitar, som får en mustig och lite rökt smak.

19:58  
Anonymous Anonym sa...

Hej, hörde dig på radion i dag. Du var kalas!

20:59  
Anonymous Anonym sa...

igår åt jag en ren klar mild grönsaksconsommé med vårlök, ramslök och tofu mmmmmums

22:27  
Blogger Martin Degrell sa...

Vilken mediavecka du haft, Lisa! Bra jobbat!

22:54  
Anonymous Anonym sa...

Länk = Link = Lins. Linser alltså.

18:29  
Anonymous Anonym sa...

Jag älskar soppor! En favorit är linssoppa med mynta och citron. Purjo, vitlök, chili, morot, curry och tomatpuré fräses i olivolja. Riven eller tärnad potatis, röda linser, god grönsaksbuljong och vatten tillsättes. Låt puttra. Smaksätt med salt, peppar, rivet skal och saft av citron och färsk mynta.

10:25  
Anonymous Anonym sa...

Hej Lisa,

min favoritsoppa är en rotsellerisoppa med mkt rotselleri, lite morot och en del dijon. receptet kommer från nån av bloggarna du känner, minns inte vilken dock.

/Simon

12:36  
Blogger Elin sa...

jag gillar kombon morot - citron - ingefära. Ingefära i soppan och citron på toppingen ovan.

10:30  
Anonymous Anonym sa...

Måste spinna vidare på Johnnys linser. En blogg har en titel. Det får vi symbolisera med en tistel, förslagsvis kronärtskocka. Bloggens alla poster ger oss pasta. För bloggrullen med favoriter tar vi vårrullar och så kryddar vi för alla goda kommentarer med kummin.

Vilken soppa va!?

16:04  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida