Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, maj 18, 2006

Oumbärlig kimchi-kunskap

Vilket fynd! Kimchiälskarnas fristad på nätet. Bra kimchi hittar du på Omi Foods på Olofsgatan i Stockholm.
Ett märkligt minne: på resa i Norge fick jag frukostsällskap av hela den koreanska EFTA-förhandlingsdelegationen. Vi pratade länge om kimchi på bruten engelska, min sjungande, deras kulprutesmattrande. Jag demonstrerade getmese och varnade dem för att överdosera eftersom de flesta asiater är känsliga mot laktos. De berättade om sin kärlek till skandinavisk rökt fisk. Och var artiga nog att hävda att Stockholm var mycket vackrare än Oslo. Allt medan vi såg morgonsolen sprida disigt ljus över norsk trollskog.

8 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Lisa, Du som har ett sådant vackert språk borde skriva en bok!
Puss M.

17:02  
Blogger Lisa sa...

Oh, så smickrad jag skulle vara om jag inte hade en gnagande misstanke om att M. står för mamma.

17:11  
Anonymous Anonym sa...

å tack snälla du för dina varma ord på min blogg efter den hemska berättelsen om LSDpappan...jag följer din blogg också - länkar gärna till den om det är OK?
kram!

19:44  
Blogger Översättarhelena sa...

Jag vet alldeles bestämt att Lisa har skrivit flera böcker. Jag har en trevlig grön bok i min köksbokhylla på vars omslag det tydligt står "Lisa Förare Winbladh". Kokböcker räknas väl? Det skulle jag tycka om jag hade skrivit en kokbok.

19:47  
Blogger Lisa sa...

Petra: Självklart! Och välkommen hit!
Helena: Ja, men ingen roman. Men rätt som det är kanske jag tar mig själv i kragen.

19:50  
Blogger Jessica sa...

Måste slå ett slag för min favvo korean. Arirang på Luntmakargatan. Säljer sin fenomenala kimchi.
De har stängt på måndagar upptäckte vi just en måndag men vi fick en utmärkt japansk måltid istället.

20:28  
Blogger Erik Stattin sa...

Huruvida kimchi är nyttigt eller inte verkar vara omstritt, se länkar här:

http://www.boingboing.net/2006/05/21/too_much_kimchi_migh.html

19:50  
Blogger Lisa sa...

Erik: Vissa skulle kalla dig partypajare. Jag blir upplivad av tanken att ha en hard corekimchidiskussion med dig och förnyar mitt löfte om att bjuda in dig på nästa mingel på Matlabbet.

Jessica: Kan bara instämma!

20:00  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida