Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, oktober 25, 2005

Vaniljsås utan ägg och mjölk

Hemma sjuk! Orkar inte skriva något sprituellt utan fuskar med en gammal goding från Gourmet. Varsågoda! En rolig variant på vaniljsås utan ägg eller mjölk. Allergimat som minsann älskas även av oss som tål allt. Naturligtvis är såsen inte lämplig för nötallergiker.
Cashewsmöret finns på hälsokostaffärer och kan ersättas av mandelsmör eller ljus tahini. Allra godast till bakade äpplen eller äppelklyftor som enkelt steks i panna med lite farin och kanel.
Vaniljdoftande banan- och cashewsås
2/3 dl cashewsmör
1/2 vaniljstång
2 msk pressad citron
2 små fasta bananer
1-2 dl vatten eller Oatly havremjölk
salt
1. Mixa cashewsmör med vaniljstång och pressad citron. Mixa ner bananerna.
2. Späd med vatten eller havremjölk lite i taget till lagom såsig konsistens. Smaka av med salt.

14 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Alltså, är det inte dags snart, att lägga in nån snygg bakgrundsbild i din blogg? Så att den ser lite aptitligare ut (typ matchar innehållet)- det skulle räcka med nån banan eller nåt uppe i högra hörnet. Tycker jag.

13:03  
Blogger Lisa sa...

Jag tycker om idén att låta det vara en ren blogg utan krusiduller. Började vi pula med den så skulle den ta för mycket tid och upphöra vara ett till intet förpliktigande nöje. Jag vill ha en guldfisk — inte en krävande hundvalp.

Så småningom kommer Johan att ge bloggen helt egen design. Men det blir först när vi får en längre ledighet och min och Ingrids nya logga för Matlabbet är klar. Eller vi har lite illustrationer från min nästa bok.

Jag gillar inte halvmesyrer, helt enkelt.

13:39  
Blogger stationsvakt@gmail.com sa...

Oki doki.

13:59  
Anonymous Anonym sa...

Helt rätt Lisa, du muntrar ju upp oss med en ingefära eller en aprikos ibland.

Det är jätteskönt att slippa störande moment i kanterna, som ringer och blinkar.

Eva

Ps. Vet du hur det går hos fransmannen, är det trafikkaos på Roslagsgatan?

14:00  
Anonymous Anonym sa...

Jag har all respekt för allergikers behov av smarrigheter. Men vaniljsås utan ägg och mjölk? Vitsen med hemlagad vaniljsås är väl den äggiga och mjölksöta smaken. Gillar/tål man inte ägg och mjölk finns det ju enormt mycket annat som är gott i denna världen.
Jag brukar läsa din blogg med stor behållning och blir alltid glad och inspirerad av dina/era idéer. Men på sistone har jag börjat undra om du är sponsrad av Oatly. Förklara gärna för mig varför just den produkten är så fantastisk.
/Louise

16:48  
Blogger Lisa sa...

Hej Louise!
Såsen ovan kom från en artikel om allergimat som jag gjorde för Gourmet. Eftersom flera av stammisarna här är känsliga mot mjölk tyckte jag att det var kul att publicera det receptet igen. Jag älskar vanlig vaniljsås också.
Jag är absolut inte sponsrad av oatly men jag är trött på att svenska mejeriprodukter är smaklösa och konstgjorda. Smöret får sin smak av arom från USA och varenda produkt innehåller en lång rad besynnerligheter.

Att köpa franska importerade mejerier har jag varken tid eller råd med.
Faktum är att vi sällan äter gräddigt alls när vi är ensamma. Men barnen gillar krämiga såser ibland och då tycker jag att det är bättre att de får i sig nyttigt fett (raps som igår i Oatly). På födesedagar bakas minsann tårtor med vaniljkräm på riktig stång.Som jag skrivit tidigare är det ett experiment.
En av de nästa stora hälsofrågorna kommer att bli fettsyrebalans. Vi kommer definitivt se mer ersättningar för mejerivaror eller förbättrade mejeriprodukter som Bregott med mer rapsolja eller den nya smör-rapsoljan.

Jag tycker uppriltigt att Oatly är väldigt gott. Inte minst till fullkornsflingor där den fina havretonen i mjölken förstärker flingornas smak.

17:29  
Anonymous Anonym sa...

Hej Lisa,
Tack för ditt svar. Jag förstår det du säger om fettsyrebalans men jag kan inte annat än undra om fokus hamnar fel när man ska hålla på och mixtra med Ersatz-produkter. Kan inte råvarorna och recepten få ha lite integritet om man uttrycker sig så?
Nu är det inte så att jag inte uppskattar ditt nyfikna experimenterande i köket och bland ingredienserna. Det ger mig som sagt en massa ny kunskap och inspiration. Och ditt recept på vegetabilisk vaniljsås var ju kul att läsa av en helt annan anledning - lite porrigt... Men allvarligt talat, jag tror att det är viktigare att se till att röra på sig, ha trevligt runt matbordet och ha varierad kost än att oroa sig över en sådan fråga som fettsyrebalansen. Detta som en association till Karin Johannessons utmärkta artikel om vår överdrivna oro för hälsan i DN:s senaste helgbilaga.
/Louise

10:44  
Anonymous Anonym sa...

Åh, ska absolut prova detta! Funderar på om det inte är ljus tahini jag har i kylskåpet (är inte expert, tyvärr, men den är ljusbeige i färgen. Kan det vara rätt? ;) Cashewsmör har jag aldrig hört talas om, men det verkar spännande. Får bestämt ge mig ut på jakt :)


Louise> Jag kan inte riktigt förstå motståndet mot "ersättningsprodukter". Jag tycker inte det finns några som helst anledningar till att "allt" nödvändigtvis ska innehålla mejeriprodukter. Ur nyttighetssynpunkt, så är de dessutom inte så nyttiga för vuxna människor som man kan tro, så det argumentet går bort för mig.

Jag säger: fram för mer Oatly och Beneviva i matlagningen! :)

23:29  
Blogger Lisa sa...

Härligt, härligt! Mer kulinariskt råkurr!
Allvarligt tallat så fick hjafg idén med havremjölk på Noma, Skandinaviens hippaste krog. Jag blev totalfrälst på smaken och upptäckte att Oatly var lika gott. Havremjölk är helt enkelt förjävla gott.Lite mysig smak av gammalt papper som jag har en sjuk ddragning till. Konsumerade väldiga nängder papper som barn. Jag är emot Ersatz i princip. Men svenska mejeriprodukter går allt mer mot Ersatz-hållet, kossornas bidrag till växthuseffekten är beklämmande och det här är min lilla protest. Ska jag ha mättat fett i massor måste det smaka multum för att vara värt det.

Lommer förmodlitgen lomma tillbaka till mamma Mu efter ett par veckor. Men visst är det härligt att vara på vift.

23:41  
Blogger Lisa sa...

Ursäkta alla felslag i föregående inlägg som bvar skrivet i ett mörkt rum sent efter en utmattande men stimulerande föreläsning i Staffanstorp! Stort tack till den underbara publiken!

11:55  
Blogger Lisa sa...

Åh, Jessica! Jag skulle så gärna vilja att du hade en egen bloggg och delade med dig av din kloka inställning, kunskap och goda recept!
Som sagt: det är faktiskt smaken som avgör att jag väljer havreprodukter. Har aldrig gillat mjölk eller grädde (utom i form av glass och vissa deserter). Att havremjölken dessutom är nyttigare är en klar bonus. Naturligtvis dricker jag den kalciumberikade. Sen älskar jag yoghurt.
Eftersom jag är dietistutbildad ligger tallriksmodellen tillgrund för alla mina måltider. Möjligtvis med något mindre kolhydrater och mycket mer frukt och grönsaker.

12:34  
Blogger Lisa sa...

Totoro! Skicka ett eller två recept till mig och ett litet intro så får du vara gästbloggare!

forare-snabela-bahnhof-punkt-se

Jag gillar inte lättvarianter av glass om de inte är hemgjorda. Glassen blir goodare om den inte är fett tycker jag. Sorbet är en favorit. Johans glassar blev mycket bättre när han slutade meed grädden. Fettet skapar en otäck hinna i munnen. Samma sak med överfeta såser och desserter. Gott någon enstaka gång.
När man vant sig vid lätta produkter smakar de fetare inget vidare. Men det beror ju på vad det är för grej. Betackar mig för fettfria mufffins etc.

10:02  
Blogger J. Swanljung sa...

Lögn! Jag har haft grädde i glassen någon gång och det blev ganska gott. Men jag föredrar mjölkglass. Förbättringarna på sistone började när jag övergav mina kvickglass-ambitioner.

20:40  
Blogger Lisa sa...

Eh, det kanske var jag som hade grädde i glassen då. Och min italienska glass utan sjudning är också mycket bra även om jag erkänner att dina sjudna är betydligt vassare. Men ibland har man bråttom!

21:11  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida