Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, september 12, 2005

Nötiga auberginer

I helgen gjorde jag ett auberginerecept till Matfestivalen. Dessutom serverade jag en variatioion i form av dipp på gårdagens Matspektakel på Judit & Bertil. Då rostade jag valnötterna och fröna inna jag mixade samman massan och dubblade mängden soltorkade tomater.
I ärlighetens namn är recpetet en urgammal favorit som jag renoverat en smula. De färdiga auberginerna passar utmärkt på en buffé och är lika goda varma som kalla. Servera med råris och en god linssallad. Även smaskens till lammkotletter. Överblivna förgyller morgonmackorna eller blir till mättande matsäcksrullar på tunnbröd.
Nöt- och frögratinerade auberginer
1 stor aubergine
4 soltorkade tomater i olja
2 klyftor vitlök
1/2 tsk fänkålsfrö
1 tsk farinsocker
1/2 tsk nymlad svartpeppar
1/2 dl fin olivolja
3 goda tomater
1 1/2 dl valnötskärnor
1/2 dl pumpakärnor
1 dl grovhackad bladpersilja
salt
1. Skär auberginen i ca 1 1/2 tjocka skivor på längden. Salta på båda sidor och låt ligga i 1/2 timme.
2. Kör torkade tomater, vitlök, fänkål, socker, peppar och olivolja till fint mos i mixer.
3. Tärna tomaterna grovt. Mixa ner dem i oljablandningen tillsammans med nötter, frön och bladpersilja. Blandningen ska ha grov konsistens med ordentliga nötbitar. Du kan behöva stanna mixern och blanda runt massan ett par gånger så att blandningen bir jämnt hackad. Smaka av med salt.
4. Skölj auberginerna i kallt vatten och pressa dem torra med hushållspapper. Pensla dem med lite olivolja på båda sidor. Stek i ugnsfast form 175° ca 20 minuter tills auberginerna mjuknat.
5. Bred tjocka lager av nötmassan på auberginerna. Baka i ugnen 15-20 minuter tills ytan fått fin färg.

2 kommentarer:

Blogger Viktoria sa...

Och jag som älskar aubergine och nötter - nåt för mej! (Fast fänkålsfrön gillar du nog mer än jag, tror jag. I julas bjöd jag släkten på kikärtsoppa med bl a fänkålsfrön och den blev god, men det blev MYCKET och vi åt av soppan fram till påsk, nästan. Efter det tar jag det lite lugnt med fänkål.)

20:41  
Blogger Viktoria sa...

Nu har jag gjort de här auberginerna många gånger. Det blir gott med lite parmesan i smeten också. (Länkar till ditt recept idag.)

22:57  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida