Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, juni 24, 2007

Sommartävling: Gazpacho

sardin+gazpachoVisst börjar ni bli tävlingssugna?
Laga sommarens bästa gazpacho, skicka hit receptet senast 3/7 och invänta segern. Vinanren får stå som Sommarens Matnörd när vi gör uppehåll ett par veckor. Nå, den här gången kan jag nästan lova att vi verkligen kommer att provlaga de vinnande bidragen. Vi svek en liten smula förra gången. OK, skändligen då! Men i digersnuvans tider var tretimmarsbolognesen som ett Himalaya att bestiga. Ett av kriterierna på en bra gazpacho är alltså att den ska vara lättlagad.
Gör en klassisk gazpacho eller en i fri stil. Alla tävlar i samma klass. Fiffiga knep, mutor och smicker ökar som vanligt vinstchanserna.
På bilden ser ni min enklaste sommarlunch. Färdig gazpacho (köpt i Helsinki till matsäck som inte blev av), löjligt dyra sardiner, färsk lök, tärnade tomater, svartpeppar och färsk koriander.
Nej, jag tänker inte berätta vad en futtig ask sardiner kostade, men de finns att köpa på emmerys i Malmö. Och de var värda vartenda öre.

Etiketter: , , ,

17 kommentarer:

Blogger Oskar sa...

Vilken fullkomligt lysande idé för en tävling! Jag ser fram emot att få veta hur man göra alla kalla grönsakssoppors moder!

20:29  
Blogger Lisa sa...

Jamen Oskar! Det är ju ingen idé att smickra om man inte tänker bidra. Seså, ut i köket med sig nu va!

20:54  
Blogger Chanderton sa...

Tjipp Lisa!
Mitt lilla enkla bidrag finns på:

http://www.matblogg.se/archives/2007/06/25/gazpacho-for-sommarfesten/

02:46  
Anonymous Anonym sa...

Då blir det till att fundera lite.... är det på mailen som du vill ha allas recept?

12:29  
Blogger Lisa sa...

Mejla länk eller lägg in en länk här i kommentarerna.

12:45  
Blogger Sweden's Ford Fairlane sa...

Recept: Ta en promenad till 59°18'56.15" N, 18°01'54.49" Ö, slå dig ned vid ett bord och säg "Tjena Pelle! En gazpacho tack, och en Nils Oscars Kalasöl till det." Om jag inte vinner på kriteriet lättlagad så vimsar du i nattmössan. :)

/Kungen

15:51  
Blogger Lisa sa...

Kungen: Det är skillnad på lättlagad och lättköpt.

17:47  
Blogger Sweden's Ford Fairlane sa...

Asch... jag tycker i alla fall att man inte ska bemöda sig med att gå över ån efter Gazpacho. Om inte annat av den enkla anledningen att Gazpachon på J&B är så himla god. Men men, jag erkänner - jag är ingen die-hard-matmänniska. ;)

/King Kung

09:00  
Blogger Lisa sa...

Kungen: Jag insåg just att det var "lättestat" somvar nyckeordet. Ditt bidrag är mottaget. Jag ska gå dit och testa den redan idag!

09:05  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Gjorde gazpacho i helgen, men jag vet inte varifrån receptet kommer. Får väl trixa lite med det så det är mitt eget. Jag har ju några dagar på mig.

10:17  
Blogger Malin Strid sa...

Jag har ett konsumentupplysande inlägg om sämsta gazpachon på min blogg. Och ett tips om en helt ok, men den är inte min.

23:45  
Blogger Malin Strid sa...

Ojdå, glömde länken. Här!

23:48  
Blogger K sa...

Bättre eller snabbare än så här kan jag inte! Jag beklagar.

23:04  
Blogger K sa...

Hoppsan! Här är den.

16:48  
Blogger Louise sa...

Nu har jag gazpachat lite jag också! Får se om den står sig i konkurrensen.

21:10  
Anonymous Anonym sa...

Pustervik i Göteborg har god Gazpatcho har jag hört, kommer du till Götet i sommar kanske det är värt ett besök.

Katta Göteborg

12:05  
Blogger Anna-Eva sa...

Hej hopp. Här kommer mitt bidrag:

http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.com/2007/07/gazpacho.html

20:10  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida