Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, juni 19, 2007

Dumskallarnas sammansvärjning

Gårdagens rapport Twingly Report Sweden från Primelabs var inte imponerande. Visst är det trevligt att Matälskaren är en mycket länkad blogg. Det visste jag redan genom utmärkta seriösa tjänster som Nyligen. Men inte tusan slår jag mig för bröstet när samma rapport påstår att Estelle är Sveriges största modeblogg. Klotskallarna kan inte ha en susning om bloggvärlden om de inte undersöker ett sådant märkligt resultat innan de trumpetar ut resultatet. Jag är så innerligt trött på okunniga PR-människor. I morse fick jag bekräftat att de räknat fel (se nedan mitt svar på att jag förekom i rapporten).

PS. Att i extremt stor omfattning lägga länkar till sin egen blogg i andras kommentarer är inte alltid god netikett. Gör det med omdöme, när det verklig anknyter till värdens inlägg och ni har något bra på er blogg. Då är det kalaskul.

PPS. Det finns personer som verkligen förstår problematiken med att skriva rapporter om bloggvärlden. Respekt.

PPPS. Sötnosen, Sveriges "näst största modeblogg" har under 100 unika besökare om dagen. Ehem, näst största enligt Primelabs definition alltså. (Inom parantes måste jag tillägga att Sötnosen verkar vara en raring som förtjänar lite trafik.) Men som Primelabs i sann postmodernistisk anda skriver: "[vårt sätt att mäta är] varken mer rätt eller fel utan ett annat sätt att mäta".
I mina ögon vore "godtyckligt" ett bra adverb.
Och här ser ni Knuff-Johans stillsamma jämförelse mellan Knuff-resultat och Twingly-analys. Jag vet vem jag skulle anlita som konsult.


Hej Martin!
Alltid skoj när det man gör tycks vara uppskattat. Men jag kan tyvärr inte ta era siffror ett smack på allvar när ni påstår att någon Estelle har den största modebloggen.
Kan ni förklara detta?


Vänligaste hälsningen, Lisa


Hej Lisa,

Nej vi kan inte heller ta det på allvar. En närmare undersökning har visat att inlänkarna till hennes blogg har hon själv skapat genom kommentarer. Vi kommer att distribuera en rättelse imorgon.

Tack för din synpunkt!

Mvh Martin


Etiketter: , ,

15 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

Har också haft mejlväxling med Twingly men i ett annat ärende. INstämmer.

11:07  
Blogger Lisa sa...

Nu har jag ögnat igenom rapporten och kan bara säga att min tidigare låga tanke om PR-byråer sjunkit ytterligare ...

Pinsamt!

11:40  
Anonymous Anonym sa...

Hahaha, är inte du lite överkänslig nu?

12:04  
Blogger Lisa sa...

Min blogg utnämndes ju till den "största" inom livsstil,något jag ifrågasätter. Sanningen är att Matälskaren har en ganska liten och hängiven skara läsare som länkar myckat. Dessutom länkar jag ofta till mig själv. Något som kanske både ger håriga handflator och högre ranking.
Estelles blogg är inte den enda som fått en mycket märklig värdering.

Primelabs försöker lansera sig själva som bloggexperter och lyckas bara demonstrera hur lite de vet. Att använda ett enda eget instrument för att bedöma bloggars genomslag och sen inte göra en rimlighetsbedömning är helt enkelt arrogant.

12:23  
Anonymous Anonym sa...

Lisa: Huu....tur att inte jag är bloggexpert och försöker uttala mig om hur bloggosfären ser ut.

Jag tror fortfarande att den mest sanna kartan över bloggosfären är den här och den gäller för alla bloggar...

Dessutom tror jag den gäller alltid...

13:45  
Anonymous Anonym sa...

Det här påminner om företag som skickar ut brev av typen "grattis, du har vunnit första pris i vår internationellt uppmärksammade tävling, vill du köpa en plakett?" och folk först efter att ha köpt plaketten inser att tävlingen i praktiken bara var påhittad av plakettsäljarna för att sälja plaketter.

För Primelabs "rapport" är ju först och främst ett sätt för Primelabs att försöka sälja sin produkt Twingly. De räknar säkerligen med att ni som blir uppmärksammade inte har så mycket emot att användas som gratis affischnamn att det skapar badwill, och hittills verkar det ju fungera: "Rapporten" får massor av publicitet och omnämns (bl.a. här) inte som ett PR-knep utan just en "rapport". I marknadsekonomiska termer är det här förmodligen att betrakta som "win-win", eftersom alla inblandade får fler kunder/läsare. Och det här är förmodligen den sortens PR-trick som bara fungerar en gång, så man får väl säga att Primelabs hann först.

(Estelles blogg står kvar som "störst", förresten, vilket väl innebär att den, åtminstone nu i dagarna, förmodligen är den mest besökta modebloggen.)

16:04  
Blogger Jessica sa...

Mitt problem har varit att alla medier har tagit till sig Twingly som The It-thing. Jag fick ett liknande svar som Lisa på min fråga om ett förhållande mellan twingly och de tidningar/nätbilagor som samarbetar med dem har. Att såsom det framställs, stämmer inte.

20:51  
Blogger görel sa...

Det här kanske är viktigt för många i bloggvärlden, men för mig som precis nyss har letat mig hit känns det rätt ointressant med den här sortens statistik och topplistor! Jag har letat mig fram till bloggar som jag gillar - t.ex. den här - genom att börja från en blogg och leta vidare därifrån. Gör inte de flesta det?

Vem är det som vinner på topplistorna egentligen? Har nog inte riktigt fattat metabolismen hos organismen bloggosfären än. Om man powerlänkar till sin egen blogg, kan det tyda på något annat än hybris eller ekonomisk vinning? (typ fler länkar->mer exponering->mer uppdrag?) Eller, eftersom det tydligen lätt avslöjas, att man inte har alla kakor i burken?

Nåja, jag är skitnöjd med att ha hittat hit och till alla andra bloggar som nu ligger på min RSS-lista, och de som jag kommer att hitta till imorgon och nästa vecka!

21:54  
Anonymous Anonym sa...

http://www.primelabs.se/2007/06/19/olika-satt-att-ranka-bloggar/

22:12  
Anonymous Anonym sa...

"Vi är väldigt glada över att Twingly Report inte bara nådde ut genom media utan också bland svenska bloggar. Det är ovärdeligt för oss att få feedback"

Exakt. Ranking schmanking; Primelabs säljer en produkt! Och bloggosfären hjälper till.

23:02  
Anonymous Anonym sa...

Görel: "Vem är det som vinner på topplistorna egentligen" - är du allvarlig?

23:04  
Blogger görel sa...

anonym: Visst är jag allvarlig. Jag säger ju att jag är ny här och tittar förundrat på denna företeelse. Jag undrar lite stillsamt om inte somliga överskattar betydelsen av denna pesudovärld en smula?

Missförstå mig inte - det är ett fantastiskt medium på många sätt men det finns ju faktiskt en värld här utanför, där också alla människor som inte bloggar finns.

01:05  
Blogger Jessica sa...

Görel: Det är väl lite som om en känd tidning i Sverige eller något liknande skulle presentera opinionsmätningar eller hävda en upplageuppång om si och så mycket som man redan på förväg kan ana faktiskt inte stämmer.

Om de ska vara Google för bloggvärlden, vilket de säger att de är eller vill vara, så bör de åtminstone fatta det mest grundläggande i den.

11:38  
Blogger Lisa sa...

Jag är bara så hjärtinnerligt trött på ALLA pressmeddelanden som är fulla av dålig statistik, ännu sämre grafisk representation av fakta, grava faktafel och myter. Och ännu tröttare på att så många journalister (och bloggare) inte ifrågasätter vad som står och analyserar lite själva.


Jag har just fått erbjudande om att kommentera nästa rapport INNAN den släpps. Visst, om Primlabs kommer hem och putsar mina fönster och städar mitt badrum medan jag läser den.

12:33  
Anonymous Anonym sa...

Konstigt att bloggar jag aldrig har hört talas om är större än t.e.x feberbloggarna som nästan har lika mycket unika träffar som deras lista tillsammans.

Anade faktiskt ugglor i mossen på en gång när jag läste rapporten. Dom baserar sin rakning på frågor via mejl om unika träffar (svarade att ingen av de "vanliga" matbloggarna kom i närheten av besök som t.e.x matfeber.se eller Aftonbladet och Expressens bloggar.

Sedan räknar dom inkommande länkar, vilket är sjukt förrädiskt. Google gör det bra. Men dom själva säger ju att det inte är perfekt. Primelabs teknik verkar ju vara en riktigt usel variant på Google Page Ranks.

Om man pingar dom så kommer man också högre upp. Suck!

Sedan att du är en av de bästa matbloggarna.. Det är en annan sak :)

19:16  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida