Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, juni 12, 2007

Promotion: gourmet

I senaste numret av Gourmet medverkar Matälskarna. Jag skriver en djuplodande artikel om ägg som kokas i 45 minuter. Johan har utvecklat en metod för hur man gör det hemma. Gitto assisterade eftersom vi inte har en fungerande ugn. Och sen lanserar vi bastuägget.

Tidningen börjar sätta sig ordentligt efter redaktionsbytet även om den fortfarande är ojämn. Och jag saknar ett långläsningsjobb i spjutspetskategorin. Vad tycker ni?

För att klargöra: Jag gillar verkligen Gourmets utveckling till en något bredare tidning med mindre restauranginriktning och större användavänlighet. Några av bildjobben senaste numret var dessutom groovy.

Etiketter: , , ,

12 kommentarer:

Blogger peblin sa...

Jag gläds åt att det faktiskt gick att skriva en What's Cooking-artikel om hemmafronten (trots tidigare protester ;)). Även om definitionen av "Skåne" kanske var lite väl snäv.

13:36  
Blogger Patrik sa...

Jag tänkte blogga om senaste Gourmet, men har inte fått tid. Får bli en kommentar här: hur mycket jag än gillar Anna Hellsten och hennes tidigare arbete för Pop, Bibel och bloggar är köttartikeln dels alltför lik en tidigare gourmetartikel och dels alltför banal (i brist på andra ord) för Gourmets läsarskara. Om man nädvändigtvis ska ha en ICA-kurirpanel tycker jag åtminstone man ska anlita riktiga köttfanatiker och jag kan i så fall förstås nämna ett antal mer lämpliga än SCAN-folk och andra importörer. JAGJAGJAGJAG!!!

Kanske krävde SCAN en medlem, kanske var det en sån där SCAN-sponsrad artikel, men i så fall faller mitt förtroende för GOurmet ett snäpp till.

Eller så är det bara så att Gourmet vill bli bredare. Synd i så fall. Jag efterlyser också en riktigt massiv långläsartext, men vet inte om jag själv kan komma på nåt bra ämne.

14:27  
Anonymous Anonym sa...

jag blev nästintill besatt av att prova 45-minutersägget efter att ha läst gourmet!

14:38  
Blogger Lisa sa...

Peblin: Det tråkiga är att en svensk what´s cooking-artikel i Gourmet aldrig kommer att bli rykande het utan mer fesljummen. Bättre med djup än strandhugg i tidningar med lång pressläggning!
Patrik: Jag ska tipsa om dig inför nästa panel. På allvar.

Caroline: Det serveras här hemma när det passar! Lätt att laga i ugnen och sanslöst bra sommarmat. Bastuägget måste dock bo på översta laven och bo kvar där tills man hunnit med eneftersläckning för att bli helt klart. Men det funkade faktiskt!

15:05  
Anonymous Anonym sa...

Läsvärd tidning, men den skulle kunna bli bättre om den handlade lite mindre om restauranger och kockar och mer om råvaror, matlagningstekniker etc. Jag tror de flesta läsare är entusiastiska hemmakockar snarare än restaurang-fanatiker.

16:52  
Blogger FamiljenFriluft sa...

Tycker att ni matälskare gör bra ifrån Er i gourmet, men det är en blaska som jag tycker är på dekis. Den är VÄLDIGT ojämn och ibland rent av sunkig.

45-minutaren är dock något man måste testa.

Keep up the good work.

18:11  
Blogger Gitto sa...

Jag kan verkligen rekommendera 45-minutersägget! Jag åt säktert 20 stycken under ett par hektiska dagar, men märkligt nog blev de bara godare ju fler man åt!

21:05  
Blogger Jessica sa...

Kött-artikeln var usel. Skrev ett mejl till Gourmet om den att jag tyckte det var skräp. Jag blir lite beklämd när en köthandlare sitter och ojar sig i ett smakreportage över att kunder inte vill ha gul marmorering utan vit, och att den godaste biffen, som alla enas om, verkligen inte skulle sälja bäst. Kanske i manuell betjäning men inte i plocka-själv hylla. Då tänkte jamen vad i hela friden är det här för j-a...?!? Hon ska ju vara kötthandlare, om hon inte står för vad hon säljer, vem ska då göra det?

För en hel del Gourmet-nummer sedan bakade jag en kaka. Den blev vit. På fotot var den tydligt blåskimrande. Gud vet hur det gick till. Fick aldrig något svar på hur mycket stajling som låg bakom den, jag fick faktiskt inget svar alls. Jag tror att Gourmet ska satsa en aning på lite kontakt med sina läsare.

21:48  
Anonymous Anonym sa...

Finns en beskrivning av 45-minuters ägget nånstans på nätet för oss som inte orkar masa oss till tidningskiosken? Och varför inte dra till med en riktig 24-timmars ångtrut på en gång?

08:15  
Blogger Lisa sa...

Jessica: Bilderna är nog tänkta mer att vara konstnärliga än exakt illustrerande. Det är en svår balans. Kakan var nog inte stylad all mat plåtas precis enligt orignal utan det var nog frågan om ljusförhållanden.

Andreas: Jo det finns säkert recept ngnstans på nätet. Vi hittade inget riktigt bra första vändan när vi googlade. Men det är ju inte raketvetenskap precis. Jag hade tänkt skriva om ångtrut, teägg och andra saker också men det fick inte plats. Får bli näsa gång!

08:33  
Blogger Jessica sa...

alltså, min kaka hade gärna fått bli blå ;). Jag bara undrade om jag hade gjort något fel. Jag hittade inte en ingrediens. Fick improvisera genom att gå i blomsterrabatten och plocka.

10:08  
Anonymous Anonym sa...

Jo, senaste numret var möjligtvis något bättre (mycket beroende på äggartikeln) men å andra sidan är det svårt att göra den sämre. Jag kanske överskattar mina medmänniskor men måste verkligen "kommersiellt gångbar" betyda en fusion av ICA-kuriren, Sköna Hem och Veckorevyn? Om man köper en tidning som heter Gourmet tar man väl mat på tillräckligt stort allvar för att orka läsa artiklar längre än 23 rader och en bild? Jag köper Gourmet med förhoppningar om långa djuplodande artiklar om genuint nördiga råvaror, udda tekniker, senaste nytt från världsgastronomins frontlinje osv. Just nu känns steget närmare till bantningstips, horoskop och "Krydda ditt sexliv, 10 heta afrodisiaka" (ok, det sista vore kanske lite kul...). Gourmet i nuvarande form är en kompromiss som inte gör någon glad.

....oj vad negativ jag låter, jag menar inte att allt är dåligt....eller jo förresten, det mesta är ganska dåligt men jag förstår att det är svårt. Om det inte finns kundunderlag för att satsa på innehåll stället för yta kan man väl inte göra så mycket antar jag. Det är bara så synd.

11:40  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida