Snabbmat i förändring
Det är mycket jag ogillar med McDonald´s. Och en del jag gillar. Dels har de till skillnad från en massa syltor som serverar ohälsosam mat faktiskt gjort en satsning för att förbättra sortimentet. Och idag fick jag ett pressmeddelande om att allt kaffe de serverar från och med nu kommer att vara certifierat av Rainforest Alliance.
Man kan tycka vad man vill om att multinationella företag "exploaterar" intresset för grön och etisk mat. Jag bryr mig mer om att det inebär ett drägligare liv för tusentals kaffeodlare.
En sak jag ogillar, nej, hatar, är policyn vad det gäller kött. På McDonald´s hemsida berättas det att man väljer utländskt kött för att "vi bryr oss mer om kvalitet än ursprung". Guld i floskel-SM? Sanningen är att pengar pratar och på McDonalds lyssnar man gärna. Etiskt framställt kött är dyrt. Etiskt kaffe är ett betydligt billigare sätt att plocka poäng.
Amerikanska snabbmatskedjan Chipotle Grill serverar idag bara griskött som är etiskt framställt. Det innebär att kedjans ca 600 restaurangger försörjer över 300 småfarmar där grisar får böka fritt. Ett tankeväckande faktum är att en handfull eldsjälar geonomdrev förändringarna när de delvis var ägda av McDonald´s. Arbetet fortsätter och idag är en stor del av produkterna ekologiskt producerade. Och kedjan är lönsam.
För övrigt är maten på Chipotle Grill underbar.
På förekommen anledning (mejl):
Chipotle Grill ägs inte av McD. McDonalds var delägare/investerare en period. Vilket inte hindade den positiva utvecklingen. Nu är företaget fristående igen. Trevligt!
Man kan tycka vad man vill om att multinationella företag "exploaterar" intresset för grön och etisk mat. Jag bryr mig mer om att det inebär ett drägligare liv för tusentals kaffeodlare.
En sak jag ogillar, nej, hatar, är policyn vad det gäller kött. På McDonald´s hemsida berättas det att man väljer utländskt kött för att "vi bryr oss mer om kvalitet än ursprung". Guld i floskel-SM? Sanningen är att pengar pratar och på McDonalds lyssnar man gärna. Etiskt framställt kött är dyrt. Etiskt kaffe är ett betydligt billigare sätt att plocka poäng.
Amerikanska snabbmatskedjan Chipotle Grill serverar idag bara griskött som är etiskt framställt. Det innebär att kedjans ca 600 restaurangger försörjer över 300 småfarmar där grisar får böka fritt. Ett tankeväckande faktum är att en handfull eldsjälar geonomdrev förändringarna när de delvis var ägda av McDonald´s. Arbetet fortsätter och idag är en stor del av produkterna ekologiskt producerade. Och kedjan är lönsam.
För övrigt är maten på Chipotle Grill underbar.
På förekommen anledning (mejl):
Chipotle Grill ägs inte av McD. McDonalds var delägare/investerare en period. Vilket inte hindade den positiva utvecklingen. Nu är företaget fristående igen. Trevligt!
Etiketter: chipotle grill, ekofascism, etik, McDonalds
5 kommentarer:
Att byta ut kaffet är väl bra men som du säger så är köttet ett problem vad gäller storskaliga kedjor som McD. Inte deras inriktning i Sverige kanske utan deras inriktning överlag. Produktionen av nötkött kostar enormt i termer av utnyttjade naturresurser och nedhuggna skogar.
Tyvärr är inte Rainforest Alliance lika bra som Rättvisemärkt, de garanterar inte lika bra priser till odlarna. Jag tycker att det är mycket bättre med RA-certifiering än ingen alls för McD, men cynikern i mig hamnar snabbt i tankar om att storföretagen försöker lura sig till en etisk image. Chiquitas bananer är också RA-märkta, men där har jag ytterst lite förtroende till märkningen. På det hela taget tycker jag att man ska vara inledande skeptisk till miljömärkningar, vi har det bra ordnat i Sverige där KRAV egentligen är den enda märkningen och man vet att den är seriös. Men att en vara är "certified organic" eller har nån gröngul märkning betyder i sig ingenting. Alltid bäst att kolla upp vad en märkning egentligen betyder innan man köper.
För övrigt är jag också barnsligt förtjust i Chipotle Grill.
Peter: Håller med! Men det är sannerligen ett steg i rätt riktining som i realiteten får otroligt mycket mer effekter än om jag och en handfull till självgott kurar på ett Rättvisemärkt kafé på Söder.
Ibland är vi miljömuppar frostigt kategoriska på odlarnas bekostnad.
Så jag applåerar och säger: Ni kan änu bättre!
Chipotle Grill regerar!
Rainforest Alliance var bra i början, men numera är det bara något storföretag använder som alibi. Det är inget ovanligt fenomen; sportindustrin använde samma trick för att skjuta över skulden för otäck fotbollstillverkning på någon annan, genom att själva uppfinna ett certifieringsorgan och sedan säga "men det här organet har lovat att tillverkningen var juste, vi litade på dem".
Naturskyddsföreningen har KO-anmält Chiquita för deras förolämpande RA-märkning; grodan på RA-märkningens logotype är av t.ex. en art som håller på att utrotas, mycket på grund av Chiquita:
http://www.snf.se/pdf/dok-bananer-koanmalan-chiquita.pdf
Enligt RA-reglerna kan McDonald's t.ex. RA-märka sitt kaffe om 30% av bönorna är "organiska", vad nu det innebär. Detta har alltså ingenting med rättvisemärkning eller KRAV-märkning att göra.
Jag har svårt att se hur detta är ett steg i rätt riktning eftersom det urholkar hela rättvise/KRAV-begreppet.
RA är inte lika bra som Krav men det är definitivt ett steg i rätt riktning. Nej, det är inte "ekologiskt" men innebär bättre villkor och mindre bekämpningsmedel. Tanken är att införa gradvisa förbättringar.
Om vi konsumenter låter nöja oss där är det inte bra, men om vi ser det som en anhalt är det definitivt bra. Hemligheten bakom Chipotles framgång är samma sak: de började med att ha målet att 10% av deras svarta bönor skulle vara ekologiskt odlade. Nu är du uppe i 25%.
Hemma här dricker vi Zoegas Hazienda när vi inte köper av någon liten importör.
Om Chiquita inte märkt sina bananer hade de inte kunna stämmas; härligt att det görs.
Personligen är jag lite disenchanted med SNF efter deras utsläppshandel där de skodde sig ohemult genom att sälja utsläppsrätter till överpris.
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida