Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, maj 14, 2007

Lära för livet eller livat att lära?

Det bästa som hänt på mycket länge: en rejäl utvärdering.
Konsumentupplysning behövs.
Mitt förslag är att staten gottskriver studielånen för alla som gått undermåliga utbildningar. Börja med mitt, tack!
Min egen dietistutbildning var till stora delar ett dåligt skämt på studenternas bekostnad. Jag skulle vilja kräva i alla fall en del av studiemedlen tillbaka för t ex introduktionskursen där vi fick lära oss kopiera, grupparbeta och orientera oss i stan med hjälp av kartor.
Eftersom jag har undervisat på sjuksköterskeutbildningar kan jag intyga att kunskapsnivån hos en del av de studerande var skrämmande låg. Lite besvärligt när man måste gå igenom hur man räknar procent på en högskoleutbildning. (Måste tillägga att en del av studenterna var fantastiska.) Ett rejält intagningsprov och en introduktionskurs för kunskapsinhämtning, utan högskolepoäng men med studielån, för de svagare eleverna hade gjort undervisningen bättre för alla.
Att psykoterapiutbildningen till stora delar dömdes ut förvånar mig inte ett dugg. Kritiskt tänkande och vetenskaplighet verkar vara främmande begrepp inom en stor del av den sfären.
Jag brinner för kunskapsbyggande i alla åldrar, men det är ett svek mot studenter att låta dem tro att deras kunskap räcker till när den inte gör det. Och att lura dem att ta studiemedel för kunskap som inte håller måttet.

PS: Mina 40 poäng idé- och lärdomshistoria vid Uppsala Universitet hade jag gärna betalat dubbelt för.

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

Svaren en del av de som representerade psykoterapeututbildningarna var dessutom inte så upplyftande utan pekade exakt på vad högskoleverket kritiserade.

09:17  
Blogger Lagers tabberas sa...

Heja, heja - har Du någon lobbyingång till makthavare som beslutar.
"Det var den dagen som Sverige strök ett streck över kunskapslurendrejeriet".
Elva år på universitet. Vad det har kostat!

13:45  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Jag som trodde att din utbildning var jättebra för du har otroliga kunskaper som jag verkligen blir imponerad av (i fredags t ex när du sa att brödets kolhydrater förändras under 10 grader). Gick hem och funderade över att jag själv borde gått en hushållslärar utbildning för min kära mor plockar fram motsvarande saker när man frågar. Okej, min utbildning var bra och jag är nöjd med den, men jag vill kunna mer. =)

09:21  
Blogger Viktoria sa...

Mitt första år på dietistutbildningen var också kasst. Skolan kallades ju inte utan anledning "köttbullegymnasiet" eller nåt sånt. (Jag läste i Göteborg.) Jag har ingen nytta av den där första tiden i min yrkesutövning, men rent privat tänker jag ibland på saker vi gjorde som var kul.

Bra att utbildningarna granskas kritiskt. Hoppas det kommer något gott och nytt ut av det också.

09:52  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida