Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

fredag, januari 12, 2007

Läsaren varnas!

SalsaOm du ser den här produkten: Spring. Helst långt och snabbt. På papperet är bönor på tetra en bra idé. Lättare att bära, enklare att stuva och kanske mer miljövänligt. (Beroende på hur och i vilken utsträckning burkarna återvinns. Men börjar ni tjata om det en fredageftermiddag stänger jag bloggen!) Men — det tål att upprepas — om mat hamnar i slasken spelar det ingen roll att den är nyttig och miljövänlig.
Jag återkommer med mer utförlig rapport när jag smakat mig igenom hela sortimentet från GoGreen. Hittills får kikärtorna en svag 2:a och salsan ... Ja, den är ett hån mot alla oss bönälskare.
Jag bär hellre hem tyngre och några ören dyrare burkar från nästan alltid pålitliga Zeta.

PS. Och sen gör jag så här om jag har brådis: Sköljer en burk bönor i kallt vatten. Blandar med fryst, havtinad majs och några skedar färdig sås. Ner med koriander om du gillar det.

28 kommentarer:

Blogger Gitto sa...

Urk, de där är verkligen äckliga. Jag är skeptisk mot hela go green-märket ändå sedan mitt ICA i umeå bytte risentas torkade baljväxter (och annat gott) mot go greens trista saker. De var lite dyrare och innehöll framför allt 100 gram mindre. Dessutom var kikärterna mindre och tristare. Huh.

15:33  
Anonymous Anonym sa...

Är dom där bönorna på bilden förkokta? jag ser inte, det är så smått.

För mig funkar gogreens torkade bra.

Jag köpte Saltå Kvarns tidigare, men det blev väldigt mycket baggar och larver i hela kökstaket så jag slutade. Dessutom har gogreens väldigt stort utbud.

Förkokt är jobbigt...

17:02  
Anonymous Anonym sa...

Böner på burk överhuvudtaget är ganska trista, när man vant sig vid att koka egna. Bara att blötlägga på kvällen innan, koka 30-60min beronde på sort. Man får dessutom en luktupplevelse undertiden man kokar dom, som man missar med burkböner. Ser man till miljön så bör ju torkade vara billigare att frakta än blöta böner i vatten och tjocka förpackningar av plåt eller tetra. Men det är klart, att koka mat i nästan en timme passar väl knappast den moderna pasta 10 min och micro människan i dag. ;)

Saltå kvarn, Kung Markatta och Biofood har ett spännande sortiment på bönor, som dessutom är ekologist odlade.

17:25  
Anonymous Anonym sa...

Det finns ett tyskt märke (minns ej vad det heter) som har bönor på tetra som är helt okej. Fast jag föredrar hemkokta. Ikväll blir det bönfyllda burritos.

17:55  
Blogger Lisa sa...

Förkokt är fantastiskt att ha hemma. Omutifallatt. Men jag tycker att egenkokta oftast är godast. Tyvärr är kvaliteten oerhört skiftande. Ibland kan man koka bönor i timmar utan att de mjuknar.

20:35  
Blogger Oskar sa...

Zetas förkokta är riktigt bra tycker jag. Fontanas likaså. Men klart att hemkokta är snäppet bättre. Men kräver ju lite planering.

20:42  
Anonymous Anonym sa...

Lisa:
Vilka fabrikat är det som har skiftande kvalitet på bönorna?
Vi läsare skulle nog ha glädje av den informationen, så är du snäll? :)

Själv har jag kokat Risenta, Saltå och Kung Markatta i många år och inte märkt någon störr skillnad, men så får dom ju ligga å svälla i vatten 10-15 timmar.

20:58  
Blogger Lisa sa...

Faktiskt kokar jag ofta själv, men eftersom jag jobbar med att skapa recpet för gemene man använder jag mycket burkbönor också.


Jag har haft problem med nästan alla bönor i perioder. De mjuknar helt enkelt inte tillräckligt. Eller på rätt sätt. Vilket beror på att de är för gamla och/eller har förvarats för kallt.

Eller så smakar de lite härsket av samma anledning. En unken bismak, fast de är nyköpta. Det värsta är när bönorna/ärtorna/linserna lagas i olika takt så att vissa är sönderkokta och andra hårda.

Kikärtor är värst, man måste nästan grodda dem för att få bra resultat.

Linser har jag aldrig lika akuta problem med. Fast det beror nog på att jag köper fyrare sorter. Inte heller när jag köper pinfärska bönor i specialbutiker. Eller när det finns "färska" torkade bruna bönor på torget. Mums!

Tilläggas bör att jag är mycket petig med bönor efter att ha rest i Mexiko och Italien. Zetas håller oftast måttet. Andra burkmärken är så mycket sämre än hemkokta att jag hellre kokar själv.

21:36  
Anonymous Anonym sa...

Kikärter har jag inte haft något problem med, men vi kanske har olika krav på smak och konsistens? Har för det mesta använt mig av Kung Markattas, som håller jämn kvalitet. Provade Gogreen´s från Axa senast och dom var helt okej, fast ej eko. ;)

Du skriver- "Det värsta är när bönorna/ärtorna/linserna lagas i olika takt så att vissa är sönderkokta och andra hårda."

Själv slänger jag ihop en enkel böngryta ibland med fyra fem olika bönor i. Av erfarenhet så lägger jag i dem i den kokande grytan vid olika tidpunkt. De långkokande först och de mer snabbkokande sist. Oftast räcker det med två nersläpp. Så slipper man bönmos eller trasiga tänder.

21:48  
Blogger Lisa sa...

Enda stället som brukar ha pålitligt bra och färska bönor är Latinamerikanska Livsmedel i Hötorgshallen. Kikärtor är hit & miss. Provat Kung M också. Inte varit nöjd ofta. Tyvärr är det de som är sämst på burk.


Samma bönsort lagas i olika takt för att kvaliteten är så ojämn. Bedrövligt. Bönor måste vara perfekta.

Vi äter mycket linser helst från hälsokosten på Hornstull eller Östermalshallens svindyra ekologiska belugalinser. Fantastiska.

När jag tänker på saken brukar Biofoods bönor vara rätt OK.

22:57  
Anonymous Anonym sa...

Hihi! Ursäkta, men tar du tiden när du kokar bönor? Klart att det pajar ur för dig i bland då. Det är ju som att koka all potatis i 20min oberoende på sort och storlek. Där har vi nog kärnan i problemet med de dåliga bönorna.

själv tar jag upp några och tuggar på precis som när man kokar pasta eller sticker kniven i den kokande potatisen. då är det ganska lätt att få rätt tajming på bönan oberoende på kvalitet, storlek eller tiden för blötläggning.

Men du kanske menar att det är olika koktid på bönorna ur samma paket?

Kung M´s böner/ärter på burk har jag aldrig provat, så jag litar på dig i den frågan.

00:51  
Blogger Lisa sa...

Olika koktid på bönorna i samma paket! Och jag kokar dem ibland i timmar utan att de mjuknar på rätt sätt trots lång blotläggning. Fel förvarade och för gamla. Hade aldrig problem i USA eller i Italien där bönorna var bra.

Men nu blev jag sugen så jag kanske tetstar lite Biodood i em.

09:27  
Anonymous Anonym sa...

Okej, då förstår jag. Det är klart att några bönor ibland inte vill mjukna riktigt, men jag har aldrig sett det som ett stort problem. Ska tänka lite mer på det nästa gång jag kokar.

Man kanske ska be rätt sorts "böner" innan man sätter på spisen. ;)

09:35  
Anonymous Anonym sa...

Tack Lisa, för Varningen du utfärdade!

Har länge funderat kring böner på burk och vad det egentligen är man får.

Här kommer en VARNING till! Upp till 40% av innehållets vikt, som du betalar för kan vara sås, i vissa burkar. Spana in Bönforskningen som pågår på min sida. fortsättning följer....

00:53  
Anonymous Anonym sa...

Er næringsinnholdet i boks-bønner med eller uten saltlaken? Hvis en boks er 400g, hvorav 240g er bønner - er det da f.eks 100 kcal pr 100g bønner, eller pr 100g bønner og lake?

02:57  
Anonymous Anonym sa...

Oslo, Norge:

Intressant att du tog upp det! Hade inte tänkt så långt än.
Läser snabbt på burkar och påsar, ser att det kan skilja mellan 300-500% på näringsvärdet på innehållet.

Håll koll på min sida, så ska jag presentera resultatet senare.

12:08  
Blogger Lisa sa...

Den stora skillnaden beror förmildigen på att du tittar på värden för torkade och färdiglagade produkter. Variationerna mellan olika bönor och tillagningssätt varierar mycket.
Enligt SLV som jag diskuterat frågan med tidigare är skillnaden på egenkokta bönor och burkade ganska små. Burkade har lite lägre näringsvärde för att de kokas rejält och innheåller mer vätska som de suger åt sig i burken. Men det är just det dom gör dem goda och mer lättsmälta. En del nyttigheter försvinner i kokspadet, men det är lite knepigt att använda för de flesta eftersom det också innehåller en del svårsmälta oligosackarider. Linskokspadet använder jag alltid med strålande reslutat.
Burkade tomater innehåller mer nyttigheter än färska större delen av året.
Jag tycker att burkade bönor är en suverän produkt och har alltid ett par hemma för improviserade middagar. Ett par olika sorter snabbkokta linser har samma funktion. Burkade övermosiga linser är inte alls lika bra som hemkokta.

12:23  
Anonymous Anonym sa...

Jo, jag kom på det precis när jag tryckt "enter", att det var i torrt tillstånd. Men endå så ser jag en ganska stor skillnad.

Ett exempel:
Heinz vita bönor innehåller/100g Energi 72Kcal, Protein 4,6g, Kolhydrat 12,9g. Då är detta med spad och tomatsås(smakar mest mod.stärkelse i min mun). Bönernas mängd enligt burken är bara 49% av 100g.

Risenta Vita torkade böner innehåller/100g Energi 287Kcal, Protein 22g, Kolhydrat 45g. Detta är i torkat tillstånd. Vid kokning ökar vikten med 240% och då borde bönerna ha samma näringsinnehål som tidigare fast på större vikt. Då blir det/100g Energi 120Kcal, Protein 9g, Kolhydrat 19g.

Om vi då räknar med att en viss mängd näring försvinner i vattnet när vi kokar Risentas bönor, så får vi ju också räkna med att en mängd näring i Heinz burk ligger i "såsen/spadet" som är 50%. Ska vi säga att det tar ut varandra?

Resultat är då att egna kokta böner innehåller 66% mer Energi, 99% mer Protein, 46% mer Kolhydrater som färdiga på burk.

Har jag rätt eller fel?

14:28  
Blogger Lisa sa...

Matematik för grundskolan:
Om 49 g bönor innehåller 4,6 g protein (tomatsåsen innheller endast försumbara mängder av energigivare) så innehåller 100 g bönor runt 10 g protein - alltså lika mycket som dina hemkokta.

Nyttigheter som försvinner under kokningen är värmekänsliga och vattenlösliga vitaminer och mineraler.

Det är mycket bättre att kolla på www.slv.se än att spekulera själv och göra godtyckliga, helt felaktiga antaganden. Det går jätttefint att googla fram massor av information om bönor. Men var källkritisk.

Självklart betalar du för sås när du köper en produkt som bara är att värma. och självklart är det dyrare med bekväma produkter än att koka själv.

Och var snäll och håll dig till ett alias.

14:59  
Blogger Lisa sa...

energigivare ska bytas ut mot protein i texten ovan eftersom såsen innehåller en del tillsatt stärkelse. Ursäkta om jag lät otrevlig. Nu svarar jag tyvärr inte på fler frågor för jag har för ont om tid.

15:22  
Anonymous Anonym sa...

Som du säkert märker var jag ingen klippa på matte i Grundskolan. ;) Men jag har lärt mig av erfarenhet att vara kritisk, så att tro på det som Livsmedelsverket talar om är riskabelt. Det finns många fall där Slv är helt i händerna på livsmedelsindustrin, men det är en annan historia. Falsk matematik, som vår vän Peps sjöng en gång.

Sen håller jag mig bara till ett alias - din ekologiska guide -, det andra är mitt namn, Robert.

Tackar Dig för en trevlig sida!

15:22  
Anonymous Anonym sa...

Synd att inte ggreens bönor är bra, jag hade stora förväntningar på dem, gillar deras färdigrätter. Träffade Ankan (ja, han kallas faktist så, och är typ jkänd för att han är kock i tv4+ och var med i något som hette camp molloy för hundra år sedan) och han var riktigt trevlig, och han pratade sig varm om dessa bönor som skulle komma. Jag återkomemr om jag får svar av honom.

14:12  
Anonymous Anonym sa...

Jeg mente kokte bønner, men takk for svar!!

Men om en oppskrift sier "1 boks kokte bønner", er det da en boks med spad? Vil jo helst unngå det sukkeret og saltet som er i laken...

Og hvis jeg spiser en boks bønner uten lake (244g), hvor det er 80 kcal/100g, blir det da 195, og 348 med lake? (Vil gjerne ha det inn med teskje, hehe...)

22:40  
Anonymous Anonym sa...

Lisa:
Nix! jag hittar inget om näringsvärde på burkbönor jämfört med torkade, ej heller något om hur näringsvärdet påverkas vid konservring.

Däremot hittade jag flera sidor på SLV där de beskriver hur man ska äta som Vegan. Då pratas det bara om Torkade baljväxter och inte på burk.

Kan du hjälpa oss, vi är ju två nu som undrar? Det kunde vara kul att se det svart på vitt, vetenskapligt du vet. ;)
Stressa inte ihjäl dig för vår fråga, vi kan vänta. :)

09:48  
Blogger Lisa sa...

Ledsen men jag har inte tid.
Föreslår att ni vänder er till tillverkaren som har personal som kan hjälpa er. Eller kontakta livsmedelsverket direkt. De har en frågelåda. De är visserligen något stelbenta men förfalskar inte siffror på livsmedel.
Eller bege er till ett bibliotek. På alla dessa ställen finns det folk som kan hjäpa er på sin arbetstid.


Bönor på burk ÄR torkade bönor som blötlagts och kokats och förpackats i täta burkar. Vissa färska frukter och grönsaker förlorar mycket nyttigheter (vattenlösliga och värmekänsliga vitaminer och mineraler) vid konservering. Torkade bönor och ärter ganska lite eftersom de ändå ska upphettas länge vid tillagning (hemkokning). Proteiner, kolhydrater och fett har alltså samma näringsvärden som vanliga kokta. Små variationer i näringsämnen o fibrer kan förekomma beroende på processsen och vilken sort av t ex kikärter som man väljer. Det finns ju 100tals sorters kikärter.



Lycka till!

10:48  
Anonymous Anonym sa...

Oskar: puss! :)

13:45  
Anonymous Anonym sa...

Lisa:
Jag tackar det ödmjukaste för ditt utförliga svar!

Du har så rätt. Vi ska inte besvära dig med en massa kluriga och halvointressanta frågor. Du har viktigare saker att göra.

Lycka till själv!

14:09  
Blogger Anna-Eva sa...

Just gogreens bönor höll på att orsaka skilsmässa för mig i går. Vi fick sova med öppet fönster. Om ni förstår vad jag menar... Jag äter dem aldrig igen, aldrig varit med om maken till besvär liknande dessa efter att ha ätit bönor från andra märken :)

17:06  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida