Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, augusti 27, 2006

Togarashi, min älskade!

DSC00032.JPG
Matpusslet får ständigt nya bitar. I lördags åt vi japanskt eftersom äldsta bonusbarnet börjat läsa manga. Den obloggande Matälskaren svängde ihop pankofriterade räkor som aptitretare. Som huvudrätt serverades flankstek i tunna strimlor som marinerats en halvtimme i yakiniku-sås (färdigköpt på China Market). Till detta blankt vitt japanskt ris, tärnade tomater och snabbstekta sugar snaps från frysen. (Nej, vi hann inte till bondens marknad den här helgen heller.)
Något saknades.
Det där lilla extra som de vuxna smaklökarna kräver. Några snabbstekta strimlor rödlökt räckte inte. Räddningen blev den lilla burken med japansk togarashi som jag köpt på mig under en av mina mindre kontrollerade köpfester på Omi Foods. "Assorted Chili Pepper" står det på den lilla burken. Togarashi, eller sjukrydda är i själva verket en kryddblandning där tre kryddor ger sting: chili, ingefära och rostad sanchopeppar. Sanchopeppar är en japansk variant av sichuanpeppar som ger den där lite tungtinglande känslan. De tre stora kompletteras med apelsinskal, svarta och vita sesamfrön samt sjögräs.
Jag tärnade ett fast men saftigt päron och lätt en generös sky togarashi dansa över bitarna. Det blev ett fint komplement till de salta marinerade köttstrimlorna.
Dessutom är den enkla salladen ett utmärkt snacks att äta med gaffel när man bloggar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida