Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, augusti 22, 2006

Malmös matmästare (2)

Var helst i Mamö du känner lukten av riktigt fin choklad är sannolikheten stor att du stöter på Maria Escalente. Sveriges chokladdrottning har rötterna i Peru men fötterna stadigt i den skånska myllan. Här fixar hon krubb åt hungriga festvalfirare i Malmö.
DSC00086.JPGEn gryta på oxfilé med färska tomater och choklad som ger ordet mustig en ny och innerligare betydelse. Maria hittar du annars i affärerna med det franska namnet Troi Roses.
Eftersom jag skamligt nog inte kan franska nämner jag inte butikerna så ofta som jag borde — för jag glömmer alltid bort hur Roses ska uttalas.
På butiken vid Gustav Adolfs torg serveras bland annt Malmös godaste (och dyraste) varma choklad.
hennes favoritböna är Neo-Criollo Porcelana (inte heller lätt att uttala!). Med just denna rara böna har hon startat tillverkning i lite större skala med konditorlegenden Jan Hedh,

11 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag har varit på chokladprovning hos Maria Escalente och när hon berättade att man INTE går upp i vikt av riktig choklad eftersom det är så mättande skrattade jag mest. Fyra små pluttiga chokladbitar senare förstod jag dock precis vad hon menade för jag var verkligen mätt (och jag kan egentligen äta hur mycket sötsaker som helst).

Det bästa var dock att upptäcka att mörk choklad inte behöver vara besk och svåräten.

10:55  
Anonymous Anonym sa...

Jag var på samma provning och knockades av Maria Escalentes passion för det hon gör. Det hade varit värt det även om man inte fick smaka på någon fantastisk choklad!

11:25  
Anonymous Anonym sa...

Och ja just det... det är tydligen en sydamerikansk grej att använda choklad som krydda. Försökte hitta recept för 5-8 år sen, men med bristande kunskaper i spanska var det inte så lätt *hint hint, lisa* :)

11:29  
Blogger Kinna Jonsson sa...

En av de stora 3 stjärniga restaurangerna lär har serverat oxfilé med choklad. Tror att den låg vi Place de Vosges, men kommer inte ihåg namnet. Har du några recept på läckerheterna? Vore kul att prova.

11:51  
Blogger Lisa sa...

Jag använder mycket choklad i min matlagning. Inte minst i mexikansk mat. Jag lägger ut ett recept snart. Om geten håller sig frisk.

11:56  
Anonymous Anonym sa...

geten?? hursomheslt är det himla gott med kakao i chili! behövs inget recept, ta bara i lite kakao nästa gång ni lagar chili...

12:06  
Anonymous Anonym sa...

Eller lite chili eller cayenne nästa gång ni bakar en riktigt masffig chokladkaka.

13:04  
Anonymous Anonym sa...

Troa rås. (med gurgel-R).
Hoppas geten mår bra.

16:12  
Blogger Jessica sa...

Svart mole från oaxaca är dundergott (kyckling med chokladsås).

16:34  
Blogger Vinlusen sa...

1. Nej jag har inte köpt en ny kamera än. 2. Det är inte en sevärd kamera jag avser att köpaf utan en så kallad webkamera. De kan se ut som allt mellan H.G. Wells utomjordingar till en studiomick.

18:06  
Anonymous Anonym sa...

en bit choklad i rödvinsåsen gör såsen till såsen :)

10:00  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida