Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

lördag, augusti 26, 2006

Ensamätaren

Även om du tilbringar natten på ett mikroskopiskt och spartanskt hotellrum och tvingas upp i ottan för att ta första flyget till fastlandet behöver inte dagen vara förstörd. I alla fall inte om det här är den första syn som möter dig när du öppnar dörren till ditt kyffe. DSC00031.JPG (kopia)
Tyvärr hann jag inte palla av de legendariska mullbären på St Mikaelsgränd, vilket min medmatnörd Dag Hermelin beordrat.

Alla gillar inte att äta ensamma. Jag gillar det om förutsättningarna är rätt. Kombinationen av ringmur, rillette och riesling är en bra början. Lägg här till en choucrote (jobbigt franskt ord för surkål med sovel, se bild) och en lika god bok och du är helt i hamn.
Denna delikatess intogs till torsdagslunch på Bolagets bistro i Visby. Tyvärr fanns ingen tid att besöka nya mytomspunna krogen 50 kvadrat. Men nästa gång ...

Uppdatering: Notera att jag läser Minette Walters. För första gången på många år med nöje. The Devils Feather är hittills mycket bra med en Walters-typiskt tapper, tilltufsad hjältinna. Tyvärr glömde jag boken i en hyrbil, så jag får köpa en ny snarast. Om ingen har ett ex till mig?


DSC00043.JPG

6 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

Jag ska åka till Gotland i slutet av september. Jag kan rapportera från krog :).
Ska se till att skaffa mullbär medan jag är där också.

09:42  
Blogger Jessica sa...

Var ligger Bolaget? Jag lär dra runt på min mamma så till den milda grad att hon efter en vecka lär vara glad att sätta mig på färjan igen ;).

11:32  
Blogger Lisa sa...

Stortorget. Jag är avundsjuk, vill tillbaka.

17:59  
Blogger Jessica sa...

Tack :). Jag åker den 25 september, det ska bli trevligt. Jag har aldrig varit på Gotland förut. Har förvarnat mamma om önskemålet om 50 kvadrat bara jag slipper äta lamm. I slutet av september har de kanske bytt meny så vi får se.

20:33  
Blogger nicoletta sa...

Jag var på 50 kvadrat när jag var i Visby för ett par veckor sen. Jag åt av lammet och det var ruskigt vällagat och gott. Men det jag fortfarande drömmer om är munkarna som serverades till den halstrade anklevern.

21:59  
Blogger Jessica sa...

Halstrad anklever, jag gillar allt med ankanknytning bara det inte är tvångsmatad foie gras... Jag får akta mig så att jag inte ruinerar banken typ :).

10:39  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida