Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

fredag, september 16, 2005

Guldkant med gurkmeja


Första bekantskapen med färsk gurkmeja kommer att väcka en helig vrede inom dig. Du inser nämligen att du blivit lurad att tro att gurkmeja är ett beskt gult pulver som används för att ge maten färg. I själva verket kommer den att revolutionera din asiatiska matlagning. Rå färsk gurkmeja har en sublim friskhet som av svartvinbärsblad, dämpad med morotssötma och förfinad med blommig rökighet. Gurkmejans aromer förhöjs i alla rätter om du tillsätter någon nypa socker. Lite syra i form av tomat, yoghurt eller pressad citron balanserar beskan.
Sätt igång och renovera dina recept! En matsked finriven färsk gurmmeja mootsvarar en tesked mald torkad. Du hittar din nya älskling i kylen på asiatiska affärer. Den håller många dagar i svalen i en papperspåse.
Riv och fräs finriven gurkmeja, ingefära och finhackad vitlök eller scahlottenlök. Använd sedan fräset blandat med yoghurt till stekt fisk eller som bas i en curry.
Utgå från samma grundfräs. Vänd ner basmatiris, fräs lite till och slå på vatten, salta och sjud ett gyllene ris. avsluta med socker, lite pressad citron och rostade vallmofrön.

Matälskarens tips! Använd gärna plasthandskar och var allmänt försiktig. Gurkmeja har en tendens att sätta spår i ditt kök som kan kräva en total ommålning.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hmm..jag tror aldrig att jag har sett sån gurkmeja i min affär.

09:29  
Blogger Lisa sa...

Hmmm .. Du kanske måste våga vidga vyerna! Handla på Omi Foods eller China Market någon gång och upptäck ett nytt smakuniversum!

12:03  
Blogger Lisa sa...

Ras-el-hanout har jag inte hittat någon riktigt bra i Sverige. Däremot finns det en lysande i England på Sainsburys. Ska kolla märket.Jag ska kolla med min polare Fred om ett bra recept, han är mästare på den här typen av mat.Rosenknoppar kan man hitta i teaffärer och hälsokosthandlar. Granit kanskee har?
Tipsa gärna mer om var ni hittar bra kryddor.
Jag gjorde en lysande mulled cider med calvados och ras-el-hanout för ett par år sedan med den engelska blandningen+vaniljstång, råsocker och rå ingefära. Pepprig av bara fanken men jättegod.

10:00  
Anonymous Anonym sa...

åhåhåh! har du kvar receptet på cider'n, månne...?

23:25  
Blogger Lisa sa...

Cidern kommeer så småningom här när jag rekonstruerat fen. Ras-el-hanouten åkte ner i depseration när jag en kvart innan de 60 gästerna anlände upptäckte att cidern var mesig. Nu blev den kalasgod.

07:50  
Blogger Janne sa...

Finns det ekologisk färsk gurkmeja i Stockholm tro - eller är det att gå till överdrift?

21:20  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida