Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, september 15, 2005

Mat att leva utan

Sen jag började skriva på min nya bok — om hur du kan gå ner i vikt samtidigt som du äter mer — har jag börjat komma i alla mina kläder igen. Antal kilon är oviktigt, jag har inte vägt mig på tio år. Även maken, som är kompis med vågen, noterar med förtjusning hur siffrorna kryper nedåt. Ändå äter vi ofta efterrätter och nästan alltid tre rätter på helgerna och pimplar i oss en hel del vin. Däremot har vi uteslutit vissa saker nästan helt. Saker som helt enkelt inte är värda alla kalorier de innhåller. Stöter vi på ett ypperligt exemplar gör vi gärna undantag.
• Matpaj. En ordentlig bit innehåller ungefär så mycket fett du bör få i dig på en hel dag. Och inte ens en broccolipaj innehåller tillräckligt med grönsaker. Personligen tycker jag att paj är kläggigt. Grönsakerna är för mjuka och kyckling och skinka blir överlagade. Riktigt onyttigt! Däremot äter vi gärna en liten bit spröd dessertpaj ibland.
• Godbitar. Vi matälskare undviker enkelt alla havrebollar som inte rullats av människohand, E-nummertstinna dammsugare och åldriga mazariner. För mig kom beslutet att ge upp fabrikstillverkade godbitar vid 18 års ålder. Närmare bestämt lovet då jag sommarjobbade på sylta i närheten av Gröna Lund. Säsongen inleddes med att vi bar upp föregående säsongs överblivna godbitar. De hade så lång hållbarhet att de inte hade passerat bäst-före-datum. Ett par lådor av två säsonger gamla kartonger hittades i röran och kördes ut de också. De var omöjliga att skilja mumierna från årets färskingar i smak och utseende. Då och där bestämde jag mig för att detta inte kunde betraktas som människoföda. De är naturligtvis inte omedelbart dödande men mat som har evigt liv retar inte aptiten. Dessutom innehåller de oemula mängder onyttiga transfetter.
• Ostmackor. Jodå, vi äter ostmackor ibland men inte till vardags. Vi har alltid läckra, långlagrade ostar i kylen till matlagning och en liten okynnesostbit efteråt. Men vi tycker att en högoktanig ost förtjänar en liten högtidsstund. det är inte något man rutinmässigt kör i truten med morgongrus i ögon och hjärna. Just nu äter vi rökt hjortkött med pepparrot och mager leverpastej och grönsaker på mackorna. Och min goda valnötsröra. Överhuvudtaget är vi restriktiva med mackor. Och vi äter i stort sett aldrig vitt bröd. Det smakar trist när man vant sig vid mustigt grovt.
Grädde. Det är liksom ingen utmaning att laga mat med grädde. Allt smakar likadant: snällt och lismande inställsamt. Vi använder endast grädde i glass och i maten har vi matlagningsgrädde ibland. Att ta sig ur gräddträsket tvingar en att tänka i nya banor och maten blir betydligt roligare.
• Saft och juice. Ja tack, om saften är hemlagad och juicen nypressad. Och ett litet glas räcker. Nej tack, i andra fall. Fast någon gång i veckan och ofta på helgerna kan det bli lite Sanguinello eller någon annan god, dyr juice.


Börjar du skala bort sådant som ger dig mer kalorier än njutning kan du istället unna dig mer av det du verkligen blir lycklig av. Det där glaset vin, spröd pankopanerad fisk, hemlagad glass, lite god choklad, en klick nyrörd majonnäs och en skål med nötter. Det handlar som alltid om kompromisser och byteshandel.

8 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Och jag som trodde att jag var ensam i hela världen om att inte fatta poängen med matpaj. Klet, klet, klet.

Vill jag ha något salt och pajigt någon gång emellanåt gör jag pajen utan deg - ett slags grönsaksclafoutis.

Kommer valnötsröran på bloggen? Eller är den reserverad för boken?

11:07  
Anonymous Anonym sa...

Jag gillar paj - om jag har gjort den själv. Med kesella i skalet och keso i fyllningen. Hamburgerkött och pepparrot. Eller spenat och rökt lax. Eller köttfärsröra. Har man dessutom lite grahamsmjöl i skalet så blir det sprött.

Dessa pajer ligger mil ifrån de feta, smörfyllda pajer som ofta serveras som "lättlunch". Snacka om falsk marknadsföring.

12:48  
Blogger Vinlusen sa...

Antar att den anrättning som kallas pastasallad kvalar in.

20:37  
Blogger Helena sa...

Lisa! Jag letar efter en mejladress till dig, men hittar ingen. Vart kan jag skicka mitt mejl?

20:41  
Blogger Maria sa...

Det låter som en sund inställning och en bok som jag ska köpa! :-)

08:36  
Anonymous Anonym sa...

Men om man som jag inte kan äta något som har starkare smak än mild ost på morgnarna då? Äter fil och müsli utöver mina ostmackor. Någon som har tips på andra milda smörgåspålägg som inte är dyra och inte är keso?

11:36  
Anonymous Anonym sa...

Good blog. Keep it running!

16:30  
Anonymous Anonym sa...

Det var längesen det här inlägget skrevs...hittade hit via google. Men älskar det du skriver!
Mitt problem är att efter många års ätstörning så vet jag inte vad som är värt vad...
Men älskar ditt synsätt!!

19:54  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida