Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, juni 12, 2007

Bananbiffen fortsätter

Ett brev säger så mycket. Efter att jag uppmanat till protester här på bloggen för en tid sedan fick jag först ett automatiskt svar av Chiquitas representanter och sedan igår ett förnumstigt mejl från en PR-person i Sverige, på Hill & Knowlton. Förmodligen bryter jag mot "god publicistsk sed" när jag publicerar hans mejl.

Hej

Skickade detta till bloggen Syrran, och då ni med refererat till den informationen får du också detta.

Mvh,

Mxxxxxx

Hej Syrran!


Jag heter Mxxxxx och arbetar med information för Chiquita. Jag noterade att du skrivit om Chiquita och de två sparkade medarbetarna. Först lite information (inklippt här nedan) med Chiquitas information om saken, sen färsk information från Chiquita som säger att en facklig uppgörelse träffats och de två medarbetarna blir anställda igen, och endast får ett löneavdrag för deras brott mot säkerhetsföreskrifterna.

Bara men letar och frågar så finns det ofta mer information att tillgå. Vi skulle uppskatta om detta skedde i framtiden, enligt god publicistisk sed.

Mina kontaktuppgifter finner du längst ner.

Mvh,

Mxxxxx

Det här var mitt svar:

Hej Mxxxxxx!

Jag letade efter annan information och efterlyste den också.
Jag gjorde däremot en hel del annan research på Chiquitas historia som gjorde mig lätt illamående.
En av de saker som slog mig mest var att Chiquita aldrig formellt bestred faktainnehållet den famösa artikelserien i Cincinatti Enquirer. Företaget valde att, med all rätt, diskreditera den ene av journalisterna för oetiska metoder som avlyssning. Fakta kvarstår dock.

http://www.mindfully.org/Pesticide/chiquita/


Brevet som du vidareförmedlade ovan fick jag också, en dryg vecka efter att jag skickat in mitt protestbrev. Vad jag förstår återanställdes arbetarna EFTER att Chiquita fått närmare 4.000 protester. Tror du på allvar att Chiquita hade lagt ner stora resurser på ärendet utan dessa protester?
Jag anser inte att någon av de som uppmanat till protester eller bojkotter har brutit mot god publicistisk sed. Tvärtom har Chiquita erkänt sitt misstag.

Jag anser att det är den här typen av aktioner som leder till ett drägligare liv för bananarbetare. Om de också hade råd att anlita PR-konsulter från Hill & Knowlton skulle världen nog se lite annorlunda ut. Eller vad tror du?

Jag ser med spänning fram mot åtalet av Chiquita, även om jag tvivlar på att de förlorar eftersom de har enorma resurser.


Vänliga hälsningar, Lisa

PS. Med tanke på att du förmodligen får bra betalt för vad du gör, är jag förvånad över att du uttrycker dig så klumpigt i skrift.


Mer om Chiquitas försyndelser hittar du exempelvis här.
Tack alla ni som engagerade er. Läs mer hos Syrran!

Etiketter: , ,

31 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Pinsamt dåligt skrivet av en PR person. Skall bli intressant om H&K svarar!
Tove

08:44  
Blogger Åsa sa...

Heja dig Lisa! Vilket fantastiskt svar till Mxxxxx. Jag beundrar verkligen dig och alla andra som har förmågan att uttrycka sig på ett så kort och enkelt sätt men ändå så innehållsrikt och träffande.

09:06  
Blogger Björn sa...

Humor!

Fler borde publicera de "informativa" (ibland hotande) brev de får från pr- eller advokatbyråer.

Jag förundras över att det fortfarande finns företag som inte insett att det är en extremt dålig affär att arbeta uppenbart oetiskt eller miljöförstörande...

10:46  
Blogger Lisa sa...

Det är vårt jobb att se till att det blir en så dålig affär som möjligt. Jag är lite chockad över att en pr-person kommunicerar så fruktansvärt taffligt.
Jag hade gjort det hundra gånger bättre.
Nu resulterade hans åtgärd bara i att både Syrran och jag begav oss på krigsstigen. Hoppas att han får sparken.

10:50  
Blogger Anonym sa...

Tvivlar på att gubben skulle få sparken, eftersom puckona på Chiquita förmodligen inte har sjukdomsinsikt.
Men mer sånt här, tack!
För övrigt brukar de ha bra ekobananer på Goodstore.

11:31  
Anonymous Anonym sa...

Saxat från H&K hemsida:

Arbeta på Hill & Knowlton

Vi på Hill & Knowlton tar ansvar.

Hill & Knowltons medarbetare är djärva. Vi vågar tänka utanför ramen och drar oss inte för att ifrågasätta våra kunder när vi tror att de tjänar på det. Den modige har mycket lättare att andas nytt liv i kundens kommunikationstänkande.

TT

12:50  
Blogger Lisa sa...

Andas nytt liv, var ordet. Ett par slarviga mejl av en PR-person igår och visp har Chiquita ett par till sura blogginlägg att hantera. Det kanske är en metod att skaffa sig själv arbete?

15:32  
Blogger Space babe sa...

Haha, detta bevisar bara Jennys tes (och Staffans och Ondskans och min) att det bara är medelmåttor som kommer nånvart, som till ett välbetalt PR-jobb för Chiquita.

Fast jag ska inte ge mig in i medelmåttighetsdebatten vid närmare eftertanke, för den är komplicerad. Men jag håller med om att PR-människans mejl både var korkat och dåligt formulerat. Undrar om hans/hennes arbetsgivare förstår det? Och om arbetsgivaren bryr sig?

Hoppas PR-människan läser denna blogg och skäms.

18:43  
Blogger görel sa...

Åh det är så skönt att se när välförtjänta och välformulerade smockor delas ut! Tyvärr hängde jag inte med i första svängen, så någon protest från mig har bananjätten inte fått. Men jag skickade länkarna till familjen, och sonen skickade vidare till alla han känner, det kanske omvänder någon.

Själva har vi hyfsat gott samvete eftersom vi bara köper rättvisemärkt. Man kanske borde leta upp lite komprometterande kaffe- och kakaolänkar också?

18:59  
Blogger Lisa sa...

Görel: Du får detta som hedersuppdrag. Gräv gärna upp något om att CEO haft otukt med minderårig pudel också.
Space Babe: Tjänar mycket pengar ,menar du väl?

19:18  
Blogger Jessica sa...

Jag har väl aldrig riktigt förstått vad en PR-person (pr-byrå)gör. Särskilt mycket god PR verkar de inte kunna upprätta i varje fall.
Redan tidigare hade jag svårt att köpa chiquita-bananer, tänkte united fruit = väpnade strider och inbörderskrig och så nu det här på det. Dessvärre är det mycket sällan affärerna har andra bananer än Chiquita. Alltså blir det här inga bananer om jag bara inte MÅSTE ha en banoffee-tårta och det sker väl en gång om året eller så.

21:37  
Anonymous Anonym sa...

Köper normalt ej Krav/rättvisemärkt.
Men Din blogg fick mig att kolla priserna i dagens Hemköpsbutik.

Kravmärkt ca19.-/kg
Dole ca 16.-/kg.
Ingen stor prisskillnad

Inte samma företag, men är Dole bättre än Chiquita?
Örjan

22:57  
Blogger Jessica sa...

Jag har hittat, rätt gammal visserligen, ägarinformation där huvudägarna till Dole visar sig också ha kopplingar till Chiquita.

23:09  
Blogger Lisa sa...

Tack för kollen Örjan! Dole är inte mycket bättre, kolla länken längst ner i mitt inlägg. Rätviemärkt bäst, Krav lite bätte (mindre gifter i alla fall).

23:17  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Du är de medvetna konsumenternas drottning Lisa!!

23:24  
Blogger rigg sa...

Snyggt dräpande svar du och syrran gav på mejlet ;) Mer sådant. Mxxxxx borde ha tänkt sig för, tror inte att han har insett vilken spridning sånt här får i bloggosfären.

Tyvärr missade jag första svängen med protesten (skulle ha varit riktigt kul att få ett sådant taffligt mejl från Mxxxxx på H&K)men bloggade om att Chiquita stäms för mord på 173 personer och att de fått mångmiljonböter efter att ha lejt terroriststämlade AUC för beskydd av deras odlingar.

01:04  
Anonymous Anonym sa...

Något helt annat. Lisa har du sett i DN (13/6) i A-delen s.11. KRAV jobbar på en "klimatmärkning". Var med och tyck till skriver de. Vad tror du om detta?
Tove

10:19  
Anonymous Anonym sa...

ALLA bananbolag är extrema miljöbovar, förutom KRAV- och rättvisemärkta och liknande produkter.

12:12  
Anonymous Anonym sa...

Och här är en länk angående det:

http://www.snf.se/verksamhet/internationellt/bananer.htm

12:14  
Blogger Lisa sa...

Länken längst ner i inlägget handlar om ALLA bananbolag. Men jag tycker det är bra att bojkotta ett i taget för det ger mest effekt. Många kan tänka sig att bojkotta ETT banabolag men alla får inte tag på rättvisemärkt/kravmärkt.
Det får ju inte bli så att man inte engagerar sig för att allt är lika dåligt. Alla skärper sig lite när de blir varse om konsumentmakten.
Sen tar vi nästa, eller hur?

Banan- och kaffeindustrin tillhör de värsta så om du inte orkar engagera dig i allt: välj rättvisemärkt där i alla fall. Då stöttar man små företag som inte kan konkurrera med de stora prismässigt. Billiga bananer har ett pris.

Tove: Återkommer i frågan, har inte tid just nu!

12:32  
Blogger Evalinn sa...

Låt oss LÅTSAS att du strider mot "god publistisk sed". Samtidigt som Chiquita och dess representanter, bland annat genom att skicka det här brevet till dig, strider mot vad jag skulle kalla "god demokratisk sed".

Jag vet vilken av sederna som jag tycker väger tyngst...

Det är skrattretande att de är så rädda. Vilken värld!

15:31  
Anonymous Anonym sa...

Så jäkla bra av dig och så ryggradslöst av dem. Det är nästan så att man tror att det var de och inte United Fruit (numera Dole) som gav upphov till begreppet bananrepublik >:/

21:00  
Blogger Viktoria sa...

Ditt PS sved nog, men det du skrev var berättigat. Haha, jag skrattar ofta när jag läser din blogg! Det är bra det du gör.

21:27  
Anonymous Anonym sa...

Lisa,

Fick du något svar på ditt vassa svar??

/maria.

15:41  
Anonymous Anonym sa...

Haha! Min bror jobbar inom PR-branschen och enligt honom är Hill&Knowlton ökända för att ta jobb för vad som helst. De flesta PR-bolag har vissa moraliska gränser (tro det eller ej), men Hill&Knowlton skulle göra reklam för pedofili om de bara fick bra betalt. (Just pedofili var mitt eget exempel, men ni fattar poängen.)

01:58  
Blogger Bett R World sa...

Jag bloggar egentligen om en bättre värld, både med och utan mat, men kom hit till bloggen för att tänka på något annat, god mat... men så såg jag att det handlade om en bättre värld här också, godare, i dubbel bemärkning, så jag spinner vidare på bananeriet .

23:04  
Blogger Chanderton sa...

Attans. Vilka clowner. I sådana här fall så skulle ett PirateBay svar vara lite kul. Pubertal, ack ja. Men så skoj.

00:06  
Anonymous Anonym sa...

Syrran inspirerade mig att skriva om mördarbananerna - och så citerade jag henne och Vida Latina - men jag glömde ju att ens titta på din blogg - och den är otroligt intressant - det hade jag ju redan fått förhandsinfo om.

Ja - det är bra skrivet av dig!
Och ja - det är lättare att ta en kamp i taget.

Men jag är sugen på att skriva något om mördarkaffet och mördarchokladen också - har något skrivit om det?
Ja, det är klart - men jag menar; vad finns det för bra inlägg om oetiska företag inom choklad- och kaffeindustrin?
Sidan Rättvisemärkt har förstås skrivit något.

Var på en bra utställning på Malmö museum om kaffe. Fikade på café Zenit som ligger i närheten. Där har de rättvisemärkt av allt nästan.
Min styvmor berättade om en kampanj mot Ritter Sport som de haft i Danmark för en tid sedan. Man hade satt klisterlappar på alla chokladkakorna i flera butiker med korta argument mot Ritter och deras inställning till barnarbete.

Detta var mitt inlägg om Mördarbananerna förövrigt:
http://kronbergskrattarochler.wordpress.com/2007/06/16/mordarbananerna/

PS: Jag lägger till din adress i mitt bananinlägg.

12:17  
Blogger Bett R World sa...

Svar till Kronberg som efterlyser chokladfakta: Jag har kollat upp en del på chokladfronten och försöker även lobba på ica så att de tar in den goda reko-chokladen Divine, här är två intressanta inlägg på klotet 2007:
1. Mail från Kraft Foods - angående barnarbet i kakaoodlingarna (Kraft Foods har sämta chokladansvaret enligt The Better World Shopping Guide)
2. Vad alla borde veta om choklad och certifiering för kakaoböndernas arbetsvillkor

12:23  
Blogger Åsa sa...

Hej igen Lisa! Hittar ingen mail så jag hoppas du får notis om kommentar här istället. Ville bara säga att jag länkat till dig angående bananer och hoppas det är ok? Kunde inte låta bli att under ännu en regnig dag gräva ner mig i bananernas grumliga värld. Om inte ok så hör av dig snarast! Tackar på förhand :)

18:43  
Blogger Swimsuit Issue sa...

Mycket bra. Finns ju massor av information om Chiquitas och de andra fruktföretagens vidriga beteende. Dick Emanuelsson skriver: Alla bananmultisar betalade paramilitärerna

12:17  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida