Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, april 22, 2007

Malmölycka: Apelsinblomsmarmelad

apelsinblomsmarmelad
Jag har nästan alltid ett par burkar fin marmelad i skafferiet. Oöppnade. Anledningen är att jag tycker bättre om att köpa marmelad än att äta den, jag är nu en gång för alla ingen gottegris. Lyckligtvis är det en perfekt gåbortpresent.
Apelsinblomsmarmelad är extra tillfredsställande att köpa. Egentligen är den lite för sliskig,för att passa min gom alla dagar. Den här är köpt på Möllevångstorget en sådan där grå dag då soltung doft från främmande land fångad på burk var det enda som hjälpte. Fast nörden inom mig misstänker att det precis som när det gäller apelsinblomsvatten egentligen är pomeransblommor som är råvara. Blombladen är distinkta i marmeladen tack vare att de först behandlats med sodalösning som får dem att svullna upp och bli möra.
Ringla över yoghurt eller ät på pannkakor och kanske rostat bröd med gott franskt smör. Den milda parfymen hittar också smakkamrater i choklad, earl grey-te, kanel, mandel och kardemumma. Inte dum alls i en tårta.

Etiketter: , ,

5 kommentarer:

Blogger Gitto sa...

Åh, jag har samma märke fast rosenblomsmarmelad. Det är jättegott att ringla lite, lite över en smörgås med fetaost!

14:54  
Blogger K sa...

Jag trodde inte mina ... öh ... näsor, första gången jag stod framför ett blommande apelsinträd och kände all doften. Det är vid den här tiden. Jag undrar om det finns i den marmeladen. Var får man tag på sån i Stockholm?

19:51  
Blogger Emma sa...

Nej men det här var nog det dummaste jag gjort på länge. Gå in på en blog som handlar om fantastisk mat när man inte ätit på alldeles för många timmar och det är för sent att gå och handla och det finns nog inget som är ens i närheten av att vara så fantastiskt gott som apelsinblomsmarmelad eller choklad eller pannkakor eller ens rostbröd hemma hos mig. Måste genast avlägsna mig. Ahhhh.

22:22  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Som sagt, går det här att få tag på i Stockholm. Marmeladburkarna blir lite hyllvärmare men också hjärtevärmare när man kikar in i sitt kylskåp. =)

09:08  
Blogger Husmodern sa...

Men vilken fin duk! Vad kan man få tag på en sån, måntro?

13:32  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida