Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, januari 21, 2007

Kaffe med moralkaka

Alltså. Varje gång du köper kaffe är du med och avgör om sånt här ska förekomma. Personligen bryr jag mig mer om människor än tigrar. Men det ena behöver sannerligen inte utesluta det andra.
Det är inte rimligt att ha dåligt samvete för varenda kopp kaffe du dricker. Men försök att så ofta som möjligt välja ekologiskt och/eller rättvisemärkt.
För övrigt börjar jag på kurs för Rättvisemärkt den 14:de februari. Kanske något för dig som tröttnat på feng shui?
När det gäller choklad kan jag varmt rekommendera Green & Black som är stapelvara i vårt godisförråd. (Vissa nostalgiska inslag av Fazer Blå och en och annan elititisk Valrhona förekommer också.) Innan jag stiftade bekantskap med underbara Green & Black var jag ytterst skeptisk till eko-choklad. Inte minst deras smaksatta varianter är klockrena.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Oj oj oj, de har varit lite fräcka på sin websida och bara minimalt nämner att de ägs av Cadbury Schweppes. Dock är Green & Blacks ett mycket bra val jämnfört med många andra så kallade rättvisa märken, så de får ett försiktigt stöd från mig tills vidare. Jag tänker dock hålla ett skärpt öga på dem.

Zaba

PS vad kul initiativ med en Rättvisemärktkurs, visar än en gång att Sverige ligger steget före.

21:11  
Blogger Lagers tabberas sa...

Jag är urdålig på sånt här, det ska jag erkänna och hade haft stor nytta av en kurs, men får självläsa om jag nu har lust. Hela februari och mars inbokad för föreläsningar och bokskrivning och resor. Ibland man bara inte orkar fastän man vet att jag borde orka, engagera mig, tycka synd om människor och grödor och djur. Ids jag? Jag borde!
Får man äta guldnougat?

22:02  
Anonymous Anonym sa...

Coop säljer just nu 250 g-förpackningar med espressobönor för 20 kronor styck. Och jag undrar hur mycket producenten och kaffeplockarna då har fått betalt. Är det inte konstigt att västerlänningar tjänar en massa pengar på kaffetrenden medan de som odlar råvaran får väldigt lite? Kaffepriset har ju legat still väldigt länge.
Ett tag fanns det på NK Livs ett både gott och rättvisemärkt bönkaffe, men det har försvunnit nu. Nån som vet var man hittar sånt?

23:01  
Anonymous Anonym sa...

Vill bara tipsa om fler kurser i Rättvisemärkt. För de som vill studera på distans finns den här på Nätbildarna.
Sista anmälningsdagen är den 24 så ni hinner. Ska själv läsa den nu i Februari.

10:38  
Blogger Jonas Bergroth sa...

Instämmer till fullo om den där chokladen. Har smakat vanlig naturell mjölkchoklad och en med kaffesmak-fyllning. Väldigt goda.

13:33  
Anonymous Anonym sa...

Vill bara tipsa om den rättvisemärka chokladen Mascao, förslagsvis den med pralinfyllning med romsmak. Mums... Lätt att bli beroende.

14:46  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida