Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, oktober 26, 2006

Snabbt tips

Stek klyftat skalat gravensteinäpple i smör tills det mjuknat och fått lite färg. Strö över kanel och stek ytterligare en minut. Och så mörkt muscovadosocker, en pytteskvätt calvados och låt puttra försiktigt en minut till. Servera med vaniljglass och lite friskt rasp av citronskal ovanpå.

Förresten: Läs gärna senaste numret av ICA Kuriren där jag skrivit en artikel om barn och mat.

4 kommentarer:

Blogger Alice sa...

Jag har läst den och den var bra. Så nu vill jag att du skriver en kokbok på temat och så en bok om olika smaker och hur de passar ihop. "Vi är alla kamrater" kan den heta.

16:12  
Blogger KrakelSpektakel sa...

Aha! Morgondagens dessert-dilemma avfärdat.

17:48  
Blogger Karin sa...

Jag har också läst artikeln. Mycket bra! Min brorson 10 år skall tillbringa ett par dagar hos mig nästa vecka. Till hans favoritsmaker hör farmors potatisplättar ( han har dem styckfrysta och ringer och beställer fler när de tar slut ) och sen i våras hummer. Han har "oturen" att gilla potatis och sås och bo i en pasta och risfamilj. Jag tänkte introducera honom i den malmöitiska specialiten Falaffel, billigare än hummer...

17:55  
Anonymous Anonym sa...

Vilken bra artikel Lisa! Läste den på nätet (www.icakuriren.se för er som inte läst den ännu). Den ska skrivas ut och hängas på min kylskåpsdörr. Men visst är det svårt att inte tjata? Tycker jag i vart fall. Samtidigt har jag verkligen känslan av att barnen på lång sikt inte äter mera för att man tjafsar om det, precis som du skriver. Men god knows its svårt. Ett sätt jag själv tycker kan fungera är att låta barnen vara med och välja vad man ska äta till middag. Sedan kan man ju leda bort dem från Mamma Scans köttbullar och sådant. Igår resulterade rådslaget i stekt strömming panerad i grovt rågmjöl. Helt ok för mig!

21:15  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida