Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, oktober 08, 2006

Äggcurry revisited

DSC00009.JPGSist blev det en syrligt sötsimmig variant av såsen tilll min älskade äggcurry. så nu har jag en fullgod ursäkt att lägga ut det reviderade receptet här på bloggen. Klunsen du ser i såsen är en så kallad falsk kardemumma som ger en fascinerande, lite rökig smak till indisk mat. Du klarar dig utmärkt utan den, men det ger onekligen extra nördpoäng att hiva i den. Även i Kina används liknande falska kapslar som även den saknar den vanliga kardemummans utsökta söta parfym. Om du inte får tag i svart kardemumma kan den ersättas med 1/2 tsk svart spiskummin som har liknande smak. Eftersom jag inte hade bruna senapsfrön hemma valde jag att gå en annan väg och piffade till med kalonji, en trevlig men bångstyrlig krydda som är mycket god med linser och potatis. Överdoseras den smakar det räligt beskt och bränt.
Sötsyrligheten då? Jo, den åstadkoms med en sked tamarindexktrakt och en försvarlig dos mörkt muscovadosocker.
Fantastisk rätt att laga när skafferiet och plånboken ekar tomma. Lättkokt eller rostad blomkål smakar lysande i grytan. Bascurryn (själva tomatsåsen) kan användas för en kycklinggryta eller som en sås till lamstek. Om du har svårt att få tag i hela kryddor kan du ersätta dessa med malda. Alla malda kryddor tillsätts då samtidigt som gurkmeja, kanel och chili. Servera gärna med basmatiris.
Äggcurry med kokoschutney
(4 portioner)
8 hårdkokta ägg, skalade och halverade
2 dl frysta ärtor
1/2 dl grovhackad färsk koriander
Bascurry med tomat:
1 stor gul lök
1-2 msk smör och rapsolja
1/2 tsk kalonji (eller 1/2 msk brunt senapsfrö)
1/2 msk korianderfrö, grovt krossat
1 msk spiskummin
1 msk mald gurkmeja eller 2 msk finriven färsk
1/3 tsk kanel
2 msk finriven färsk ingefära
finhackad färsk chili efter behag
500 g passerade tomater
1 1/2 msk mörkt muscovadosocker
1 1/2 msk tamarindpasta
3 dl vatten
salt
Till servering:
Ris, kokoschutney (recept i morgon)
1. Skala löken och hacka den grovt. Hetta upp oljan med senapsfrö, koriander och spiskummin. Så fort kalonjin/senapsfröna ger sig från ett litet knäpp vänder du ner löken. Stek på medelvärme under omrörning tills löken fått färg och mjuknat. Vänd ner gurkmeja, kanel, ingefära och chili och fräs i ett par sekunder under omrörning. Dra raskt grytan av spisen om det blir för varmt.
2. Vlanda ner på tomater, tamarind, socker och vatten. Låt puttra med locket på glänt i minst 30 minuter, gärna en timme. Smaka av med socker, salt och chili.
3. Vänd ner de frysta ärtorna och låt koka upp. Vänd försiktigt ned ägghalvorna och värm försiktigt i 5 minuter. Lägg upp på vackert fat och strö över koriander. Servera med kokoschutney.

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag gjorde en rätt tjock curry med korma curry istället för tomatsås och pocherade mina ägg i den. Det blev lyckat. Såsen var tjock, äggen perfekt kokta och jag nöjd :).

19:02  
Anonymous Anonym sa...

Min sås var gräddbaserad, har haft vådliga kontakter med allergener. Simmar lugnt nu...

19:04  
Blogger idaida sa...

Nu blev jag fantastiskt glad bara för att du nämnde den falska kardemumman. Jag har klurat länge länge på vad den lilla filuren gör och hur den skiljer sig från de gröna kapslarna. Nu vet jag! Du är en outtömlig källa av matkunskap.

09:32  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Fin bild, men jag måste läsa på om kryddorna. Känner mig rätt obildad ibland och läser med nöje om alla kluriga ingredienser du lyckas skaka fram ur skjortärmen.

13:00  
Anonymous Anonym sa...

Svart kardemumma har jag hittat på det grekiska olivplejset i Hötorgshallen en gång i tiden. Kalonji springer jag på lite nu och då men köper den från brattberg.
Nu väntar jag på receptet på kokoschutney :).

20:38  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida