Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, september 18, 2006

Svartpepparbiff som i Singapore

Beef
Det här är en publikfriande spin-off på Singapores berömda black pepper crab. Enkelt recept som passar efter en hektisk fredag. Det finns ingen ursäkt för att maten är sämre än så här på nästan alla kinakrogar i Sverige. Smöret i receptet är ett exempel på det portugisiska inflytandet i Singapore. Ingvar Eriksson tog den fina bilden som tidigare publicerats i Gourmet tillsammans med receptet. Kolla också in det här och det här receptet om ni är sugna på något kryddigt.
Black pepper beef
500 g välhängd utskuren biff
250 g långbönor, eller gröna bönor
smör, till stekning
Till sås:
1 msk svartpeppar
1/2 dl finhackad späd ingefära
3 stora vitlöksklyftor, finhackade
2 msk neutral rapsolja
1/2 dl fermenterad bönsås
1 msk abalonesås eller 1 msk koncentrerad kycklingfond, t.ex. Touch of Taste
3/4 dl kinesiskt risvin eller sake
2 msk ljus soja
2 msk mörk soja
1/2 msk farinsocker
2 msk smör, rumstemperat
Till servering:
korianderkvistar
ris

1. Krossa svartpepparen ganska fint i mortel. Stek peppar, ingefära och vitlök i oljan på medelvärme tills ingefära och vitlök är gyllene. Vänd ner bönsåsen och stek vidare under omrörning ett par minuter. Blanda ner övriga ingredienser utom smöret och låt puttra i ca 5 minuter. Ställ åt sidan.
2. Skär köttet i tärningar, dubbelt så stora som sockerbitar. Skär ormbönorna i 3 1/2 cm långa bitar. Eller skär topparna av de vanliga bönorna och halvera dem. Sjud i lättsaltat vatten ett par minuter tills de tappat sin råa smak men inte stunsen. Häll upp i ett stort durkslag och låt ånga av. Skölj inte i kallt vatten. Då blir de blaskiga.
3. Hetta upp smör i en stor panna. Bryn köttet på högsta värme i minst två omgångar. Det ska vara mörkt rosa i mitten.
4. Lägg ner allt kött i pannan tillsammans med bönorna och stek någon minut under omrörning. Slå på pepparsåsen och vänd runt någon minut. Klicka ner smöret och rör om. Kolla att köttet är vackert rosa i mitten. Garnera med korianderkvistar före servering. Servera med ris.

2 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

Blir inte att ersätta abalonesås med kycklingfond lite som att ja, ersätta äpplen med ärtor typ? eftersom abalonen är ett blötdjur/skaldjur...

Och sake... Har systemet förbättrat sitt sakeutbud eller är det fortfarande uselt? Jag skaffar sake genom taxfree närhelst jag själv eller någon annan är ute och reser än jag dricker rävgiftet systemet behagar ta in i sortimentet.

Jag har köpt en strålande pepparmix som innehåller, verkar det som, de flesta pepparsorter som finns. Ger en fantastisk skjuts till det mesta.

Och om du undrar varför jag inte lägger krut på mattips på min egen blog så är det för att jag har tappat aptiten. Väldigt irriterande. Upphittaren får hittelön ;).

20:20  
Blogger Lisa sa...

Jessica: Abalonesåsen smakar faktiskt mer kyckling än blötdjur. Och eftersom utebliven abalonesås kanske hejdar folk som vill laga rätten så kände jag mig tvungen att ge alternativ. Skillnaden är inte så stor eftersom pepparn tar kål på en del av dem er subtila nyanserna.

Jag är lite skeptisk till pepparblandningar. Jag vill petimätrigt välja exakt de som passar till varje rätt. Men jag har haft fel förr!

jag har fantastisk sake hemma. Kom hit och pimpla med mig när du mår bättre. Jag sparar den bästa flaskan till dess!

21:38  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida