Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, november 28, 2005

Monstret från djupet

Det finns de som tycker att det är räligt med bläckfisk. Ganska många faktiskt.
Trots en del erfarenheter står jag fast vid att den inte bra är ätlig och näringsriktig utan dessutom välsmakande. Jag är inte den som låter mig mig avskräckas av sådana petitesser att kräket har tre hjärtan. Inte ens en bakfyllelunch på slemmig misofermenterad bläckfisksushi på Ki-Mama har fått mig att vika från blötdjurets sida. Detta trots att en handfull sjömän tros ha dött av förgiftning från blotta ångorna från fermenterad bläckfisk 2001.
Alltså är bläckfisk det självklara valet när man vill få fart på en småtråkig måndag. Till min hjälp hade jag en ny chilipasta av märket Mae Pranom Brand från Omi Food på Olofsgatan i Stockholm. Utmärkt för er som inte ryggar för tuffare tag. Tamarind, chili, torkade räkor och rostad lök ger en harmonisk lagom amper smak. den snällare Mae Ploy Chili un Oil som finns på nästan alla asiatiska affärer fungerar också.
Bläckfisken bestod av små skårade rutor som inköpts frysta på China Market på Olof Palmes gata. Om du gör det här receptet åt många måste du antingen ha en riktigt kraftig gaslåga eller arbeta med flera pannor så att värmen är tillräckligt hög.

Bläckfisk med gröna bönor och ananas (2 stora portioner)
300 g bläckfisk i bitar, tinad
1/4 stor ananas
1 1/2 msk grovriven eller finhackad ingefära
1 1/2 msk smör och rapsolja
1-2 msk chilipasta
2 schalottenlökar, tunt skivad
225 g gröna bönor, frysta
1 msk asiatisk fisksås
1/2 msk ljus soja
Till servering: nykokt basmatiris, hackad e örter som shiso, limebasilika, koriander eller salladslök
1. Låt bläckfisken rinna av i ett durkslag. Klappa torrt med papper. Skär bort skalet från ananasen och skär i triangulära munsbitar.
2. Heta upp hälften av smöroljan och ingefäran i en mycket stor tjockbottnad teflonpanna. Stek tills ingefäran är gyllene. Vänd hastigt ner chilipastan och fräs runt i tio sekunder. Vänd ner bkäckfisken och stek ett par minuter tills den är ogenomskinlig och stunsig. Vänd ner ananasen och låt den bli varm. Tippa upp i en skål och skrapa ur pannan.
3. Torka ur pannan med hushållspapper. hetta upp resten av smörolja. Vänd ner löken och stek den gyllene. Vänd ner bönorna och stek några minuter under omrörning på högsta värme.Skvätt över fissksås och soja. Fräs i ett par sekunder.
4. Blanda bönor med bläckfisk och ananas. Servera bums med ångande ris och en driva örter på toppen.

PS!
Hittade ett trevligt recept på flied lice. Nu när ni ändå måste köpa hem chilipasta.

3 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

Tyvärr så står bläckfisk och ostron på min privata tabulista. Jag tror att det var de japanska bläckfiskbollarna/plättarna som knuffade mig över kanten just vad gäller bläckfisk... tentakler stack ut här och där ur bollarna med sugkoppar och allt så nej, det går inte. Fast jag äter ju natto med hjärtans fröjd och glädje när jag får tag i det, särskilt en variant med ost i, så allt hopp är inte ute ;).

23:48  
Anonymous Anonym sa...

Bläckfisk på sushi är räligt iallafall. ;) ;) Men man skulle kanske kunna våga sig på tillagad sådan. Bläckfisk, alltså.

Man ska ju inte förkasta saker alltför snabbt - jag gillade t ex inte sushi sådär jättemycket i början, men 1,5 år senare är jag minst sagt helfrälst. :D

14:39  
Anonymous Anonym sa...

Bläckfisk är en sådan där sak som är 30 minuter eller 30 sekunder. Verkligen... 3 minuter blir gummi eller smaklöst. Kör 30 sekunder nästa gång (på värmeläge MAX).

17:17  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida