Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

lördag, juni 10, 2006

Lite lycka?

Trots att jag investerat multum i vinkurser fattar jag mig inte riktigt på vin. Dofterna och smakerna sviker mig, blir till retsamma rökpuffar som glider undan mina vilt fäktande formuleringsförsök.
— Ananas-split och honung — ingen typisk Rioja, sade den briljante Vinlusen omedelbart om Cosme Palacio y Hermanos. Och sen sade han något kunnigt om den underskattade Viuradruvan som övergick mitt förstånd.
Det enda jag kan säga att för mig smakar vinet som midsommarblomster ser ut. Eller som svalt solljus en tidig sommarmorgon när dagen innan varit mycket mulen. En stilla, kvillrande lycka på flaska.
Försommarens vita vin är korat. Det röda är ekologiskt och det skriver jag mer om senare när jag hittat, stulit eller lånat några ord för att beskriva det.

2 kommentarer:

Blogger Hanna sa...

så fint! Midsommarblomster och svalt solljus...mmm

19:03  
Anonymous Anonym sa...

Jag brukar kunna säga hur vinet känns... vilken sorts garn eller tyg, vilken färg t.o.m.
Inte så användbart i vinsnobbskretsar.
Däremot är det väldigt kul att dricka vin tillsammans med någon som är kunnig och duktig (i mitt fall är det min man, så det blir rätt ofta). Jag tycker att upplevelsen blir större då.

22:41  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida