Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, maj 29, 2006

Svampsvammel

Jag har fått flera frågor om hur man ska handskas med torkad svamp. Därför blir det ett inlägg närmaste dagarna. I höst får jag en egen frågelåda på Tasteline, där jag kan svara på fler frågor.
Som Marie påpekade i kommentarerna nedan går det bra att skölja även vild svamp. Jag skullle dock vilja specificera. Om svamparna är unga och fasta går det bra att skölja dem hastigt och försiktigt. Låt dem gärna ligga och torka på lite hushållspapper efteråt. Om de har öppna hattar och är bräckliga går de lätt sönder och blir kladdiga. Tamsvampen portabella är inte heller så bra att skölja.
Det finns två sätt att steka svamp. Det ena är att bryna dem hastigt på hög värme. Resultatet blir en stilig svamp med stuns som passar i sallader och som garnering. I synnerhet lämpligt till milda, unga och fasta svampar t ex skogschampinjoner eller späda soppar. Extra gott blir det med en lätt vinägrett och smakrik grönsallad till.
Det andra sättet är att på Maries vis steka svampen länge, länge så att vätskan dunstar och så småningom får den koncentrerade svampen en fin gyllene yta. Nu lockas vartenda uns svampsmak fram och du har den perfekta basen till en stuvning eller sås. Använd smör eller min nyttigare favorit smör & rapsoljan.

1 kommentarer:

Blogger Översättarhelena sa...

"Tamsvamp", det var ett bra ord! Ska genast börja använda det.

09:30  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida