Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, maj 01, 2006

Mordet på Caesar (2)

Jag har finkammat nätet efter olika recept för att se hur andra matskribenter förhåller sig till salladen som kanske är världens bästa. De flesta kreationerna är mer eller mindre deprimerande. Wikipedia refererar till ett recept där parmesanen blandas i dressingen. Trevligt idé för en dipp, men det ger helt fel struktur till salladen.
I svenska recept coddlar man inte sina ägg till dressingen utan använder dem råa. Naturligtvis spar det tid och tack vare bättre djuruppfödning riskerar vi inte salmonella när vi äter råa ägg. Men jag föredrar den runda smaken av de upphettade äggen.
Coops recept verkar inte så dumt men de envisas med att ha rödlök i sin sallad. Jag älskar rödlök på rätt ställe. Caesarsallad är inte ett sådant ställe. Stursk lök tar kål på mild dressing — en tragedi i vår tid.
Tastelines lättare variant innehåller vatten och fettfri burkmanonnäs. Kommentarer överflödiga.
Upsala Nya Tidning har för mycket vitlök och senap i sin och dessutom kapris.
Söte Niklas har bacon i sin salladsdressing. Kan bara uttryckas med ett ord: Räligt. Om bacon ska ingå i en sallad överhuvudtaget ska den smulas över i sista minuten för att inte bli soggig. Beskrivningen är svårbegriplig eftersom det bara står att alla ingredienser till dressingen ska blandas. Oljan ska naturligtvis vispas ner lite i taget så att dressingen blir slät. Dessutom hyvlar han överdådigt parmesan över förutom den han har i dressingen.
Annars pålitliga bloggaren Anne blandar frejdigt ner apelsin och ingefära en kulturkrock som får mina smaklökar att skrumpna vid blotta tanken.
Santa Maria försöker dupera oss att blanda grillkrydda i dressingen. Den går vi inte på! Körsbärstomaterna som föreslås kan jag däremot acceptera med viss tvekan.
Det är lättare att hitta bra recept på engelska. Som det här från Philadelphia Institute of Culinary Arts. Och här är lite mer om Caesarsalladens historia.
Och så har vi Arlas — ehem — fria tolkning där krutongerna görs på vörtbröd, dressingen har smak av svensk ansjovis och parmesanen är ersatt med prästost. Vet ni, jag är inte så sipp som det verkar. Jag tycker att det låter riktigt bra. Sötma från sill och vörtbröd möter syrlig dressing med fyllig prästost — jo, banne mig nog funkar det! Men inbilla er inte att det är en Caesarsallad.

12 kommentarer:

Blogger Anne sa...

*skratt* Tack för underhållande sammanställning :) Apelsin och ingefärsvarianten var oväntat god som variation - men jag föredrar nog faktiskt en klassisk Caesar. Och jag håller med om de preferenser du skrev om häromdagen. Måste gå och testa på det stället du rekommenderade, god Caesar är det tyvärr långt emellan, kan jag tycka.

09:20  
Blogger Lisa sa...

Ja, det är sorgligt att det ska vara så svårt. Im du fortsätter blogga på svenska så ska jag länka tilll dig. Jag känkar bara till svenska bloggar för att ddet inte ska gå inflation i länkregistret.

Divinos deli verkade ganska lovande när vi kikade förbi där igår.

10:12  
Blogger a n n a sa...

Receptet i klassiska Joy of Cooking ger strålande resultat. Den lilla aningen Worcestershiresås i dressingen är kanske inte kosher(?) men i övrigt är den perfekt. Här tillsätter man också just lättkokta ägg för att ge dressingen substans. Viktigast, och svårast att få tag i, tycker jag för övrigt är riktigt bra sallad. Svensk romansallad har ofta så mesiga, flimsiga blad.

Annars, som sagt, Mäster Anders gör en underbar Caesar. Prova!

12:02  
Blogger a n n a sa...

Joho där ser man, worcestershiresåsen var med i originalet. Min värsta caesarupplevelse var för övrigt nåt fik i stan för flera år sen där de haft curry i dressingen, vanlig svennecurry alltså. The horror, the horror.

12:11  
Blogger Lisa sa...

Det är sardellerna som tillkommit men det anser jag knappast vara en evolutionär återvändsgränd som till exempel kapristillskottet.
Jo, sallatsbladen är ett bedrövligt kapitel, jag gillar små hela kavata blad och nu har jag förstått att det är OK att äta dem med händerna. Då smakar ju allt ännu bättre. Vi panerar Mäster Anders så fort som möjligt. Jag gillar det stället men har inte varit där så ofta. Minns vagt att jag ätit en bra Caesar där.

13:00  
Blogger Anne sa...

Lisa, du får länka precis som du vill. Jag kommer, som jag gjort sen nyår, att ha översättningar av själva recepten - och bilder - på min svenska blogg, men texterna och det jag egentligen tycker är "bloggandet" fortsätter jag med på engelska. :)

07:40  
Anonymous Anonym sa...

Jag brukar använda det här receptet: http://www.systembolaget.se/Applikationer/Recept/Caesarsallad.htm

Funkar bra tycker jag.

10:43  
Blogger Lisa sa...

Patrik: Aaaargh! Ingen Worcestershiresauce! Nej, det går inte. Annars OK recept.

14:02  
Anonymous Anonym sa...

Lisa: Hur mycket rekommenderar du?

15:01  
Blogger Lisa sa...

Man kan vara söt och ondskefull samtidigt. Kattungar är strålande bevis för detta.

Patrik: Max 1/2 tsk till 4 personer. Den ska bara anas. Om du gillar det kan du öka dosen.

08:17  
Anonymous Anonym sa...

Denna Caesar från Nigella Lawsons tegelsten How to Eat är den enklaste och det bästa receptet jag har käkat på salladen. Gillar bäst att den är snabb och inte innebär torra salladsblad med mayoaktig dressing ripplad över. Basic sallad men svårt att tro att något skulle vara bättre för hemma koken än detta.

3-4 msk olivolja
2 ägg
cos sallad, cresta eller romaine
några droppar worcestershire sås
1 citron
30 g parmesan

koka upp vattnet och när det kokar lägg i äggen o koka 1 minut, sätt åt sidan.

riv sönder salaldsbladen ner i en skål, ha över oljan, blanda väl men försiktigt. ha på salt & peppar, blanda igen. ha över w-sås + citronjuice, knäck i äggen och blanda igen, strö över den finrivna osten o blanda igen.

häll upp den på ett fat, strö över krutonger, ätes direkt!

Inga sardeller i detta recept, men du kan mosa en eller två med oljan innan du blandar i den i salladen.

17:11  
Anonymous Anonym sa...

Glömde tillägga att det ska vara ganska mycket sallad, blir lite lätt overkill med dressing om ni skulle köpa en liten trist kruka romansallad eller liknande. Salladen ska ha en hinna av dressing, inte bada i den.

18:00  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida