Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

torsdag, december 01, 2005

Off topic!

Jag har blivit ombedd att föreläsa om hur man föreläser. Det är en ära! Jag är en bra föreläsare (mejla för prisuppgifter). Eller rättare sagt: jag har blivit en bra föreläsare trots urusla föresättningar.
Orsakerna är två. Dels led jag under tonåren av panikångest som bröt ut när jag skulle prata inför grupper. En panikångest som givetvis underblåstes av klassens sadist. Idag är han känd basketcoach. Det finns kanske hopp om alla. Jag minns honom bara som en elak jävel som gjorde många olyckliga.
Jag var tvungen att lära mig vartenda knep som fanns för att bemästra mitt handikapp. Långsamt lärde jag mig hantera en publik utan att bryta ihop.
Den andra orsaken är att jag alltid varit på tok för lat för att lära mig använda PowerPoint. Därför var jag tvungen att vara koncis, underhållande och lärde mig måla med orden. Jag blev naturligtvis oerhört lycklig när min idol Edward Tufte för några år sedan skrev The Cognitive Style of PowerPoint. Den definitiva sågningen av världens mest använda presentationsmaterial. Torrt slår han fast att PowerPoint är till för föreläsaren. Inte för innehållet eller publiken. Imed förödande siffror visar han att PowerPoints informationstäthet bara underträffas av Pravda under dess värsta år. Nu behöver jag inte längre skämmas över min arbetsskygghet. Ni behöver alltså inte lyssna på min föreläsning. Köp bara Tuftes mästerverk.
Ni har en stunds ljuvlig läsning framför er.

PS. Många av mina bästa vänner gillar PowerPoint och använder det med förnuft. Jag tror ändå att majoriteten föreläsare är bättre utan.

10 kommentarer:

Blogger Lotten Bergman sa...

"Idag är han känd basketcoach."

Åååååh. Jag vill veta vad han heter. Har han coachat mig? Är han fortfarande en sadist? Elaka jävlar som coachar basket vill jag stegla och kanske bränna lite grann på bål.

(För att detta ska handla mer om mat än basket, kanske jag ska föreslå att man äter upp honom också?)

13:32  
Blogger Jessica sa...

Och målar med ord gör du med den äran :).
Såna sadistiska jävlar finns överallt. Jag ordnar gärna offentlig avrättning av en bunt som gjorde skoltiden till ett riktigt jävla helvete.

14:00  
Blogger Olle sa...

Jag tycker precis som Lisa att PowerPoint är ett förfärligt program, ja, jag utnämner det gärna till den sämsta professionella tillämpning jag någonsin använt. Men – för att citera KSMB:s Tidens tempo – ”Vad du än tycker så finns den där ändå!”

15:55  
Blogger Lisa sa...

Där tycker vi olika Olle! Du kommer aldrig hitta ett recept med falukorv från min penna. Trots att eländet finns där. Med 40% kött är falukorv inte att betraktas som människovärdig föda. Svenskarna ger sina hundar och katter mer näringsriktig mat än sina egna älskade ungar. Jag kan föstå att desperata småbarnsföräldrar tar till det och dömer dem inte. Men jag tänker inte heller uppmuntra till den kulinariska misären.

Varför inte lära folk att hålla föredrag utan pp istället för att lära dem festliga tekniska knep. Ellerpp-phluff som Tufte kallsinnigt kallar det.
Du är ju en strålande föredragshållare och underfundig skribent.

16:06  
Blogger Jessica sa...

litet mer offtopic:
Chez Albert har fått en artikel i Elle a la Carte den här månaden! Ringde dom om ankfett. Naturligtvis hade dom.

16:24  
Blogger Space babe sa...

Tar gärna emot fler handfasta tips på hur man föreläser på ett underhållande sätt, och utan att darra med handen som håller manuset.

Vill instämma i hyllningskören om ditt skrivande, du är verkligen en ordekvilibrist (heter det så?).

Förresten så var det glädjande att läsa dig i SvD i helgen, då du skrev om senap och stark smak. Hade tänkt säga ngt här om att de fem smakerna måste kompletteras med det sjätte - stark smak. I ett kinesiskt uttryck som används om livserfarenheter nämns smakerna surt, sött, beskt, starkt.

Umami är nog 鲜(xian1) på kinesiska .

21:30  
Blogger Lisa sa...

Ah, tack! Jag blir jätteglad över beröm. Det blir nog alla.
Tur att jag kan skriva för jag var en usel proffskock. Maten blev god men vägen dit var inte rolig för någon inblandad.
Hetta är nog ingen smak eftersom det är en retning av trigeminarnerven. Precis som strävhet eller köldupplevelse. Men alltför ofta glömmer vi bort att vi har andra nerver än smakupplökar i munnen.

21:58  
Anonymous Anonym sa...

Fast jag tror att det mest beror på att så få människor hanterar PowerPoint rätt.
När jag använder PowerPoint brukar jag få publiken med mig.
I min engelska blogg idag (workersdojo.com) har jag en powerpoint om ett rätt tungt ämne, om fackliga strategier för en bättre social miljö i Europa.
Med små effekter höjde jag folks koncentration just med den.
Problemet med PowerPoint tror jag är att alldeles för många använder det programmet utan att verkligen utnytta det, och utan att göra en genomtänkt design med mera.
RS
kulturbloggen.com
(kul att ses på bloggforum förresten:))

09:51  
Blogger Lisa sa...

RS: efter att ha träffat dig är jag övertygad om att du skulle kunna trollbinda en publik oavsett ämne. Och trots PP.

Men en titt på dina PP stärker min övertygelse om att Tufte har rätt. Vi ser direkt hur meningsbyggnaden stympats för att innehållet ska ska kunna klämmas in i formatet. Resonemangen förenklas.

Och varför i all sin dar lägga ut PP på nätet när formatet är sällsynt illa anpassat för en skärm. Varför inte skriva en snygg sammanfattning med en informtionstäthet som tilltalar en vuxen människa?

Jag skulle satsat på en enda sida (eller kanske två) som en gammal hederlig handout. En välskriven sammanfattning. Med hela meningar. Och kontinuitet istället för snuttifiering och förenkling. Innehållet skulle få bestämma utformningen och komplexiteten. Inte hur mycket som får plats på en "slide".

Lägg även märke till hur det klumpiga språket som tvingats fram av den förhatliga PP pedagogiken sipprat ut på bloggen!

Om man vill visa något som hjälper till att fånga uppmärksamheten är det ofta bättre med bilder på människorna eller miljöerna man talar om. Då väcks känslorna samtidigt som intellektet får sitt. En bild säger mer än de 25 ord som får plats på en PP.

Läs Tufte för mer inspiration!

Hoppas vi ses snart igen. Det var väldans trevligt sist.

13:48  
Blogger Olle Lidbom sa...

Jag tycker illa om .ppt främst av estetiska skäl. Tonade blåa plattor med tjocka vita streck, otymplig typografi och förfärliga swoosh-effekter. Och ljudeffekterna – det där kassalåds-ljudet, ka-shing, har jag hört one too many...

Men samtidigt har jag förbättrat många idéer genom att strukutrera dom i ppt. Och sett andras luddiga idéer bli tydliga i ppt. Det är möjligt att ppt mest är till för föreläsaren, men inte sällan behöver han styras upp.

Jag tror vi kan rikta samma kritik mot t ex Excel, Word och Indesign.

15:28  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida