Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, december 06, 2005

Mer om mos

Klooney undrade i kommentarerna till mosinlägget varför det är viktigt att koka upp mjölken. Jag passar på att komma med lite fler mostips.
• Skiva potatisen i drygt centimetertjocka skivor innan du kokar den. Då blir den snabbt och jämnare kokt.
• Koka uppp mjölken till moset. Smaken blir fyllligare och sötare. Och viktigast av allt: moset håller sig varmt längre. Några futtiga graders temperaturskilland på moset är skillanden mellan extas och tristess.
• Smart tågordning: Koka potatisen mjuk. Slå av kokvattnet i serveringsskålen så att den blir varm. Moset håller sig varmt längre i en tjock keramikskål än i en metallgryta. Slå på mjölk i grytan med potatis och låt koka upp. ( En del smaktillsatser som rostade kryddfrön mår bra av ett uppkok kan tillsättas med mjölken.) Mosa potatisen direkt i grytan eler pressa ner den med potatispress i skålen. (slå ur det heta kokvattnet först, smartskalle!) Rör ner lite smör och rapsolja eller någon god olja. Se upp så att det inte blir en fettbomb! Jag gillar att blanda ner lite flytande kycklingfond för att runda av smaken. Kanske lite örtkryddor?
• Vitlöksmos? Låt ett par vitlökslyftor sjuda sig mjuka i potatiskoket ett par minuter. Pressa ner på slutet. Lite riven parmesan och fryst basilika är gott i.
• Balansera smaken! Så fort du kryddar moset lite djärvare krävs en finjustering på slutet för att smakerna ska blomma ut. Några nypor socker, lite mer salt och kanske ett par droppar vinäger eller citron fulländar mosets smak.

7 kommentarer:

Blogger Elin sa...

Tack för den detaljerade moslektionen :)

Potatismoset här hemma får ofta lite sällskap av blandade rotfrukter och västerbottenost.

10:17  
Blogger Jessica sa...

I Holland gör man potatismos på enbart buljong. Mycket gott, och håller nere såväl fettinnehåll samtidigt som det höjer smaken. Moset ser lite suspekt ut (barn kan vägra äta), men det är dundergott! Tryffelolja istället för smör är helt strålande också och så massor med örter och lite vitlök!
Tänk att så mycket kan göras av en sådan enkel rätt :).

12:19  
Anonymous Anonym sa...

Något som är riktigt gott är irländsk Champ. Rekommenderas till en redig bit fläskkött.

http://cookery.newarchaeology.com/champ.php

15:48  
Blogger Eva sa...

Ja, mos är gott till mycket - men jag vill ha riven muskotnöt i!

21:35  
Blogger Lisa sa...

Champ! Lysande! Skotsk mat är underskattad.
Tryffelolja är bra för att lite räcker så mångt. Tryffel och potatis är en klassiker. Man kan ju bättre på moset med lite fräst skogssvamp, ev lite parma med i räset. Personligen tycker jag att tryffel inte ska behöva slåss med så mycket andra smaker. Vad tycker Jessica?

Rotmos kan känas lite sött och platt i smaken (jag är tokig i det) med Dijonsenap får dyu syra och hetta som fruska r upp. Sött och starkt är ju en lysande kombo. Mmm, ananas med chliflingor!

10:53  
Blogger Jessica sa...

Tryffelolja har ju en väldigt distinkt smak i sig så jag kör bara med den. Jag brukar göra ett ganska kaloririkt mos på gammaldagsmjölk och så tryffeloljan som får fungera som krydda. Jag skulle ha skrivit "eller örter och vitlök" för det var vad jag menade. Vitlöken får koka med potatisen eller vid sidan om för att runda av smaken.

Jag har en kokbok på enbart potatisrecept där ett recept är just champ och variationer på den. Tyvärr är jag inte så förtjust i kål men champ och några andra har jag provat. Gott gott gott :). Potatisgratäng är en annan rätt som kan varieras i det oändliga :).

11:09  
Blogger Jessica sa...

mer om mitt tryffelmos sedan min hjärna verkar en smula avstängd för tillfället - salt och peppar tillkommer.

11:10  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida