Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

fredag, november 09, 2007

Recept: Krämigt savoykålsfräs

Hjälp, igår plåtade jag grönsaker för Taffel.se. Eftersom Årstiderna dessutom kom med sina lådor svämmar det över i köket. Kan meddela att Årstiderna skärpt till sig och sett över packningsrutinerna väsentligt sen föra årets trauman. En sur, mjuk gurka och en limegrön ananas (som jag har visst hopp om) var enda bottennappen i gårdagens lådor. Underbar purjo och makalöst fin kraftig timjan var höjdpukterna. Det är som min fotografering: hit & miss.

Nå, jag bjuder på ett snabbt tips på hur du kan tillaga savoykål (rest sen förra veckans låda).

• Finhacka 1/2 pkt bacon och fräs i torr panna. Vänd ner 1 l finstrimlad savoykål och fräs några minuter. Salta lätt.
• Slå på 1 1/2 dl matlagningsgrädde och låt puttra under lock ca 10 minuter. Tillsätt lite vatten om det behövs.
• Tillsätt 2 dl finstrimlad purjo och sjud ytterligare 5 minuter. Smula ner 50 g getost och färsk finhackad timjan. Mycket nymald svartpeppar.


Igår åt vi fräset till stekt lubb och potatismos. Pojkarna fick bladspenat och smakade lite på kålen.

Etiketter: , ,

15 kommentarer:

Blogger Tove sa...

Låter smarrigt måste testa.
Förlåt frågan men vad är Lubb?
Är det B&J ikväll?

08:34  
Blogger lina sa...

Vilken perfekt timing, har nämligen savoykål hemma som behöver tillagas. Har funderat flera dagar på nåt smarrigt, men det har inte blivit av. Ditt recept låter kanon! Tack för tipset!

13:09  
Blogger Lisa sa...

Nix J&B för vi har så mycket att göra.

15:18  
Blogger Översättarhelena sa...

Jag fick en sån där illande grön ananas från Årstiderna för fjorton dar sen, men efter tio (!) dagar i köksvärmen var den hur fin som helst. (Jag stekte den i smör och farinsocker och det blev smaskens.)

15:38  
Blogger Lisa sa...

Just ananas kan bli hyfsad. Problemet är att om den är skadad på ytan ruttnar den innan den mognar.Och ordet solmogen känns ju som ett hån ...

16:07  
Anonymous Anonym sa...

Hur är det med mognaden för ananas egentligen? Googlar man så skriver t ex Dole (1) att färgen inte avslöjar något om mognaden. Dessutom att ananas alltid plockas mogen och att den efter det inte mognar mer.

Men samtidigt skriver Wikipedia och andra sajter att färgen visst antyder att den är mogen. Och att den fortsätter att mogna efter att den plockats.

Vad är korrekt? Det säkraste kortet verkar vara att sniffa lite på roten.

19:04  
Anonymous Anonym sa...

1: http://www.dole.com/CompanyInfo/Contact/HelpDesk_FreshFruit.jsp

19:04  
Blogger Malin Sandström sa...

Å, jag brukar också steka ananas i just smör och farin. Fast det blir ännu godare med lite mörkt muscovadosocker. Och lite vanilj. Kanske lite ingefära och malen koriander med...

Attans, vad sugen jag blev, nu måste jag ju gå och köpa en ananas ögonaböj.

19:06  
Blogger Översättarhelena sa...

Malin: Lite vaniljextrakt hade jag i också faktiskt. (Ojdå, sånt kanske man inte ska avslöja här - att jag använde extrakt och inte vaniljstång!) Nästa gång ska jag testa muscovado. Annars är jag förtjust i farinsocker för att det liksom rör på sig på ett roligt vis!

22:38  
Blogger Martin sa...

Okej. Desperat slänger jag offtopic ut en fråga här med förhoppning om att någon har svar. Nu har jag confiterat gås för en tusenlapp inför lördagskvällens middag, och när jag smakar inser jag att det blivit på tok för salt. Finns det något jag kan göra för att rädda det här? Tänker ha rödkål och kålrabbi till gåsen. Kan man på något sätt dränera bitarna på salt vid uppvärmningen?

02:45  
Blogger Lisa sa...

PB: Tror att det är kört, Jag skulle blanda ut den med något osalt. Typ god potatis. Eller servera den i en osalt sås mer som en casselole au canard. Gärna med torkad frukt i. Så läcker salt och smak ut i såsen. Kan nog bli gott! Och peppra rejält så känns saltet lite mindre.

Så skulle jag gjort!

07:52  
Anonymous Anonym sa...

tobias
Det finns ananassorter som är saftiga, söta och mogna, men gröna i skalet.
Har ätit solmogen sådan i liten ananasstad i Malaysia (mellan Singapore och Melacka). Gott.
Vet inte vad staden heter. Trodde faktiskt det var Nananas, men något sådant stadsnamn hittar jag inte via Google

08:39  
Blogger Lisa sa...

Örjan: Tack, när jag tänker på det har jag nog också ätit sån. Men den hr var stenhård.

09:05  
Blogger Martin sa...

Tack, Lisa, för ditt snabba svar. Nu när jag sovit på det inser jag att det mesta av sältan sitter i ytan, så jag börjar med att spola av bitarna i kallt vatten. Sen blir det nog lagom att värma upp dem tillsammans med något osalt tillbehör, och servera med syrlig rödkål, söt kålrabbi och osaltad potatis. Peppar ska de få också.. Börjar återfå ett kvaddat självförtroende, och hoppas att vinet är gott iallafall..

10:42  
Anonymous Anonym sa...

Oj det låter ju riktigt gott! Det kanske jag borde ge mig på snart. Om du skulle ha några tips på enkla recept med inte allt för många ingredienser får du jättegärna kontakta mig. I min blogg lägger jag nämligen upp recept som är enkla och snabba att göra för studenter som jag.

Med varma hälsningar:
Kirsten

19:42  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida