Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, augusti 26, 2007

Matutmattad

Har haft kurs på Matlabbet med fullkomligt bedårande och superduktiga deltagare. Maten blev ovanligt god. Vi lagade 8 rätter bland annat Black Pepper Beef på hästentrecote, lammtunga med sichuanesisk dressing, flankstek enligt Andreas recept men toppat med min valnötsdressing, i framtiden får ni recept på pulled pork på fläskkarré. De trådiga men ändå förunderligt saftiga köttet serverades på majschips med en raketsnabb plommonsalsa.

Finhacka 4 stora blå svenska plommon. Blanda med 2 msk finhackad silverlök, 1 msk pressad lime, 1 tsk brunt socker och lite grovhackad koriander eller långkoriander. Om du vill kan du ha chili i också, men köttet var rätt starkt.

Tack även till rara Örjan som kom förbi med zucchini. Den som skriver bäst förslag på användningsområde i kommentarerna nedan belönas med en utnämning till veckans matnörd. Alla snuskiga förslag undanbedes eftersom de ändå underträffar mina egna idéer med bred marginal.

Etiketter: , , , ,

16 kommentarer:

Blogger Gunilla sa...

Jag har inga egna originalidéer till zucchini-användning, men i mitt kylskåp finns en urgod och krispig "chili & dill-squash" från Åkerby handelsträdgård ("Dahlströms inlagda grönsaker") som hugad grönsaksinnehavare ju kan låta sig inspireras av.

00:30  
Blogger Gunilla sa...

Här kommer en länk från Åkerby också! De snälla personer som gav mig gurkan hade köpt den på Bondens marknad.

00:32  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Körveldoftande Zucchinisoppa kommer här.

07:20  
Blogger Anne sa...

Jag gillar zucchini"carpaccio".

09:00  
Blogger Anna-Eva sa...

Min mormor brukade alltid göra syltad gurka och jag tyckte att det var så gott. Sen har jag i många år funderat på att sylta gurka på samma sätt fast med annorlunda kryddning, typ chili-ingefära-lime men det har aldrig blivit mer än funderingar. Kanske nåt att prova på zucchini?

10:04  
Blogger görel sa...

Lisa - tusen tack för igår säger en nöjd och inspirerad kursdeltagare! Kommentarsfältet räcker inte riktigt till för alla superlativer så jag kände mig nödsakad att lägga ut texten i ett eget inlägg.

Ska be att få recepten per det snaraste eftersom jag vill måste prova allt så snart som möjligt!

Nu väntar vi med spänning på kursen "Det smakar fågel" ... J

10:14  
Blogger Ella sa...

I keep it simple. Det som paulina kallar för fattigmansostron. Snabbinlagd zucchini går att ha till det mesta. Som svalkande tillbehör till smarkika grytor eller grillat kött, med lite persilja på ett buffébord eller som del av en smarrig sallad.

Hyvla zucchininnpå längden med ostyvel. Lägg huller om buller i bunke (så de inte lägger sig i platta högar så salt och citron inte kommer åt). Salta rikligt och zesta av och pressa citronsaft över så att smaken är rejält syrlig. Låt dra i ca 10 minuter och vänd runt i bland. Tada.

13:22  
Anonymous Anonym sa...

nu när basilika plantorna är som störst och skotten växer som ogräs, tomaterna som sötast så appas detta underbara recept från charlie trotter och roxanne kleins "RAW". För exakta mått se boken men detta går att göra ändå! helt kort mixa en tomatbaserad sås med lök vitlök citron lite socker osv. torka majs och lök i ugn på låg temp mixa sedan med lite olivolja och vatten till puré, kan silas eller vara grov. blanda champinjoner, shoyu, vitlök olivolja låt rinna av. Skär zucchini på längden med mandolin till plattor! blanda spenat, hackad basilika lite olja och smaka av med salt och peppar. montera till en lasagne i en terrine form med allt ovan och pressa ihop. Låt vila i kyl några timmar.

14:55  
Blogger Grub Man sa...

Ok, det är knappt man vågar i detta celebra sällskap men här kommer ett förslag:

Parmesangratinerad zucchini med klös

http://gollansmatochmer.blogspot.com/

Hmm..kan inte riktigt det här med html-taggar ännu...funkar det eller?

15:56  
Blogger Lisa sa...

Jäklar vad mycket gott. Synd att jag är så trött idag att jag knappt orkar laga nåt.

15:58  
Anonymous Anonym sa...

Enkelt och genialt! Spagetti av zucchini. Kan både ätas rå eller t.ex. ångas. Drawback: "grönsakssvarv" från benriner krävs.
Men den är en nästan lika bra investering som en glassmaskin!

16:05  
Blogger Lisa sa...

Åh! Jag tror det blir spaghetti ikväll. Jag har ju en svarv som inte använts på ett tag. Och så har vi salsiccia till och lite god ost rivet över och valnötter och ...
Fast det var ju mer ämn påminnelse än ett nyskapande förslag;-)

16:15  
Blogger Space babe sa...

Jag är väl lite sen, men skär zucchinin i oregelbundna bitar och stek i het olja med torkade räkor. Ha en skvätt vatten i. Smaka av med pyttelite socker och salt.

21:25  
Anonymous Anonym sa...

tack lisa och alla trevliga medmatlagare f�r en v�ldigt rolig eftermiddag! den var precis den inspiration jag beh�vde f�r att f� in lite nya saker i mitt lagande! nu ska jag ner till kina-li p� ringv�gen f�r att proviantera chilipastor, chinkiangvin�grar etc., s� ska b�nostgrytan f� bli f�rst ut till helgen!

09:28  
Anonymous Anonym sa...

riv zucchinin och gör som rårakor av dem. Jag har inte gjort detta själv men fick det i estland. antar att man blandar lite ägg och mjöl och vitlök och salt och peppar med riven zucchini och steker små plättar. servera med kalvlever!

15:50  
Blogger Lisa sa...

Oh, kalvlever!
Nä nu måste jag bestämma mig.

17:17  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida